Hoofdmenu

Tips

Gestart door hiskodevries, februari 27, 2006, 20:50:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

carel

Ik weet niet of dit tips zijn maar ik kan wel vertellen wat ik zelf doe

1) zorgen dat mijn statief goed stevig staat (ik heb de rubberdoppen eraf geschroefd zodat er alleen een pin aan zit die ik in de grond kan drukken)

2) mijn statief geheel ingeschoven laten en alles goed vast staan

3) Ik stel eerst mijn telescoop scherp, plaats dan de camera, en druk dan af met behulp van een draadontspanner

4) heb geleerd om met harde wind het fototoestel maar in de tas te laten levert bijna altijd teluurstelling op

5) ik maak foto`s zolang de vogel in beeld zit zeker met kleine soorten die vrij beweeglijk zijn (meestal is dat niet lang)

6) scherpstellen via het display van de camera valt tegen vanwege het te kleine display

7) 1 goede tip kan ik u wel verklappen: wanneer je begind met digiscoping leer dan eerst de camera en scoop af te stemmen op elkaar door veel te oefenen
ik gebruikte daarvoor een speeltje van de hond
deze eekhoorn heb ik op een paaltje gezet en mijn scope op een afstand van 30 meter geplaatst scherp gesteld en dan diverse standen van de camera uitgeprobeerd welke voor jou gevoel het beste werkt

wat ik ook standaard doe is 1 of 2 stappen onderbelichten  de meeste compact cameras zijn erg ruim met lichtmeten waardoor de foto vlug overbelicht is
dit is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van het weer.

Vogels met grote contrasten zoals bv Scholekster zwart wit zijn moeilijk te belichten
een foto kan beter onderbelicht zijn dan overbelicht
onderbelicht is veelal te corrigeren in een fotobewerkings programma
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jeroen Nagtegaal

#2
Tip voor gewoon fotograferen:
1. Als je geen statief hebt gebrijk dan een zak met rijst.
2. Fotografeer zoveel mogelijk met de zon mee.
3.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com