Ancistrocerus nigricornis? Blijkt Symmorphus gracilis. Maar deukje??

Gestart door Rients, juni 04, 2022, 23:18:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rients

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/244232959/.
1 Ancistrocerus nigricornis imago
datum: 2022-06-04
locatie: Grijpskerk (GR)

foto's:








Met behulp van de sleutel van Albert de Wilde geprobeerd te determineren. Lengte 12 mm. Pootkleur zwart-geel-rood. Vleugels niet opvallend licht. Tweede sterniet na groef niet hoekig voortgezet. Ribben in groef van tweede sterniet in midden ongeveer 2x zo lang als aan de zijkanten. Schacht van antenne over bijna hele lengte met gele streep, rest van antenne geheel zwart. Tergieten 1 t/m 5 met gele band, tergiet 6 zwart. Geen geel vlekje tussen basis antenne en oog. Misschien nigricornis, maar overgan groef naar rest van tweede sterniet lijkt niet te kloppen.
Rients Niks

Milo van Loon

Je hebt je vergist in het genus :). In de vierde foto is duidelijk een deuk te zien in de eerste tergiet: het is dus een Symmorphus en geen Ancistrocerus. Gezien de scherpe pronotumhoeken denk ik Symmorphus gracilis

Olger Krischan

Ja idd S. Gracilis, een vrouw. Foto 2 laat ook de korte beharing op bovenkant kop en thorax zien.

Mvg,
Olger

Rients

Hartelijk dank! Heeft idd wel héél veel eigenschappen gemeen met de Ancistrocerus soorten. Ik pas het aan.
Ik weet niet wat ik onder de "deuk" moet verstaan: de puntige zwarte inkeping in de gele lijst? Of de verhoogde gele achterrand ("dijkje") van dat eerste tergiet? Of iets anders?
Rients Niks

Olger Krischan

Hoi Rients,

op het eerste tergiet zit de deuk, zie bijgesloten foto

mvg,
Olger

Rients

Rients Niks