Micarea myriocarpa? op wortelkluit den -> ja

Gestart door Bart Hessen, juni 01, 2022, 23:50:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/243807014/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet. micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2022-06-01
locatie: Venebos (FR)

foto's:






Lijkt me een soort Micarea. Sporen in de ascus niet goed te zien (K toevoegen geeft geen kleurverandering), losse ascosporen langwerpig, wat druppelvormig plm 7 x 2 um, wsch 1-septaat (af en toe een spore met lege helft te zien). Op beschutte wortels van omgewaaide den. Weet iemand raad?

Bart Hessen

Met de sleutel van Wirth (1995) kom ik uit op Micarea myriocarpa (Worteloogje):
Sp. 6-8.5 x 1.5-2.5 um, meist 2zellig. Ap -0.25mm, h. bis d.rotbraun, halbkugelig bis fast kugelig. Hyp. (blass) orangebraun, Hym. oft mit braunen Streifen -35 um. Lager blassgrün bis ockergrün, schorfig-mehlig bis schorfig-körnig, Ch-
Komt voor op vrijliggende wortels onder overhangen (wat klopt met de vindplaats).
Zie ook https://www.afl-lichenologie.fr/Photos_AFL/Photos_AFL_M/Texte_M/Micarea_myriocarpa.htm
Verder heb ik weinig vergelijkingsmateriaal.

Zou dit een mogelijkheid zijn?

Guido Berger

Heb je ook Psilolechia clavulifera overwogen?

Die heeft ook zulke druppelvormige sporen van die maat.
Deze groeit vaak samen met de alg Stichococcus. (Dat wordt volgens Wirth DFD o.a. als kenmerk itt Micaria (Briannaria) bauschiana genoemd.)




Bart Hessen

Dank Guido, die kende ik nog niet. Maar zover ik kan zien heeft die nogal andere apo's (die bovendien vrij zelden gevormd worden) en een licht hypothecium. Aardige beschrijving in https://italic.units.it/index.php?procedure=taxonpage&num=1912 (die helaas geen gegevens heeft over M. myriocarpa)

Guido Berger

Ik heb nu de sleutels bekeken van micarea in DFD (Wirth, Die Flechten Deutslands) en LGBI2 (Brits).

Zou je nog kunnen aangeven aub:
-- De kleur van het hypothecium.
-- Is het thallus C+ of C-?
-- De grootte van de apothecia. Als je dat niet precies weet: klein, erg klein of ieniemienie klein?
-- De coupes zijn op 400x toch?
-- Heb je ook op de fotobiont gelet, type en grootte?

Sorry voor al die vragen nog maar bij micarea s.l. moet een hele riedel nagelopen worden.

Bart Hessen

Beste Guido,

Het hypothecium is voor zover ik kan zien oranjebruin (geen doorsnede van apo kunnen maken, ze zijn erg klein, zie onder; de foto's zijn van een geplet apo).
Thallus is C- (kan ik je een foto van laten zien)
Apo's zijn 0.10-0.18 mm (fotootje bijgevoegd)
De mic. foto's met schaalverdeling zijn op 400x gemaakt (div = 2.2 um ruw gecalibreerd)
Niet naar de fotobiont gekeken; zou ik naar kunnen kijken, maar tricky: het monster is wat bros en er zit veel zand tussen.

Dit is de info die ik heb tot zover. Ik ben benieuwd. Dank voor je inspanning!

Met vriendelijke groet van

Bart

Guido Berger

Volgens mij klopt alles!

Erg leuke vondst en goed uitgezocht.

Bart Hessen

Beste Guido,

Dank voor je hulp! Ik zie dat je hem al goedgekeurd hebt onder verwijzing naar dit topic; fijn!

Succes met je eigen speurtochten!

Matthijs Molenaar

Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Bart Hessen

Dank je, Matthijs!
Kennelijk kan het zinvol zijn af en toe eens in een kuil te gaan staan met je neus tegen een kluit.
(Wat mensen zo al niet doen...)

H Timans

Mvg Harold Timans