Vogelgeluiden leren herkennen met bijv. een RØDE VideoMic Me en een Android app?

Gestart door A3S, mei 30, 2022, 19:02:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

A3S

Wie heeft hier ervaring mee?
Ben beginner.

De RØDE VideoMic Me is een richtmicrofoon voor gebruik op bijv. een Android smartphone. In Nederland te koop voor € 50 tot 60.

Als ik op een leuke plek in de polder ben dan komen de verschillende vogelgeluiden van alle kanten. Selecteert zo'n richtmicrofoon dan voldoende?
Zou ik dan een opname kunnen maken die goed genoeg is voor gebruik in een vogelgeluidenapp?
En welke app zou een goede combinatie vormen met zo'n Rode Videomic Me?

Matthijs Molenaar

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me voor het begin zeker geen slechte optie. De meeste vogelaars gebruiken zo'n apparaatje (niet dat exacte type, er zijn er ontzettend veel van), dat is dan wel een stuk professioneler natuurlijk  ;). Je moet wel een goede opnamefunctie hebben op je telefoon, anders heb je er nog niet veel aan. Om dan nog maar niet te beginnen over een antenne  ;D
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Martijn W.

#2
Ik gebruik een RODE VIDEOMIC NTG en een android phone, samen met de app Merlin om vogelgeluiden op te nemen en te herkennen. Veel gevoeliger dan de interne mic van de phone. De richtingsgevoeligheid is bij dat type microfoons is wel beperkt. Met een dead cat scheelt het veel windgeruis, ook in vergelijking met een interne mic.

De app Merlin kan real time meerdere vogels "tegelijkertijd" herkennen. Tijdens het analyseren (gebeurt lokaal op phone) wordt een lijst van herkende soorten getoond. Hierbij wordt steeds de laatste (opnieuw) omhoog geplaatst. Op deze manier zou je live geluiden kunnen oefenen.

Het analyseren vergt wel veel cpu power van de telefoon. (De batterij raakt snel leeg). Wellicht werkt een krachtige phone het best. (Ik neem standaard een powerbank mee, maar nog niet nodig gehad.)

Ik heb de microphone via een usb kabel op de phone aangesloten (i.p.v. mini jack). Dit is een digitale data transmissie: de microphone doet de analoog digitaal conversie. Via de mini jack op de mic is het versterkte geluid te beluisteren (samen met de uitvoer van phone geluid).

De microphone draai ik in het veld op een statief buis (zonder statiefkop). Op die buis zit een fietsstuur telefoon houder met de phone. Zo blijven mijn handen vrij om te verrekijkeren. Door de buis uit het statief te halen kan er mee rond gelopen worden (1 hand).

Er zijn ook (betaalbare) apps om het geluid op de phone te bewerken en bij een waarneming te voegen.

Als er vragen zijn, dan hoor ik het wel.

Martijn W.

Nog even over de RØDE VideoMic Me (ik ben niet bekend met het product): deze dient met een spanning 2 V - 12 V gevoed te worden. Dit hoort dan via de mini jack te gaan. Waarschijnlijk doen iphones dat wel, maar android devices (meestal?) niet.
Met een RØDE VideoMic Me-C kan gebruik worden gemaakt van de usb-c uit/in gang van de phone. De phone is dan de usb host en zal de mic van spanning voorzien. Ook zal waarschijnlijk de mic de analoog - digitaal conversie doen.

Martijn W.

Hier een voorbeeld opname (was winderig, iets te luid en met redelijk wat auto e.d. geruis):
https://waarneming.nl/observation/270332686/

Hier een opname met minder omgevingsgeruis, maar wel veel andere vogels.
https://waarneming.nl/observation/271890139/

Setup:

Martijn W.

Nog even een update nu ik wat langer met de combinatie bezig ben.

Ik beleef er in ieder geval veel plezier aan! Meestal gebruik ik een trolley bij het waarnemen. Hierin staat het statief rechtop en opgevouwen, maar wel gereed met microfoon en telefoon om te recorden. De handeling bestaat uit unlocken van phone, drukken op record button (dus een paar seconden).

Ik hoop dat de Merlin app eens een prerecord buffer krijgt. Deze buffer kan dan bij activatie meegenomen worden in het herkennen, zodat een roepje dat zich niet meer herhaald alsnog vastgelegd wordt.

Het maken van een goede opname hangt grotendeels af van de signaal ruisverhouding. De microfoon en dac zijn in dat opzicht prima. Helaas neem ik vaak waar in gebieden met autowegen rondom, welke zeer veel ruis aan de opname toevoegen. Tevens kunnen boombladeren tijdens wind een ruisbron vormen. De effecten hiervan zijn zo groot dat het grote voordeel van een gevoeligere microfoon (anders dan de phone-mic) deels teniet wordt gedaan.

Wat wel fijn is, is dat opnames eenvoudig met een app na te bewerken zijn, zonder een PC te gebruiken. Ik gebruik hier WaveEditor voor.
Hoog/laag filters, knippen, fadein/ fadeout, normaliseren en meer is daar mee mogelijk.

mgieskens

Citaat van: Martijn W. op september 01, 2023, 10:10:22 AMWat wel fijn is, is dat opnames eenvoudig met een app na te bewerken zijn, zonder een PC te gebruiken. Ik gebruik hier WaveEditor voor.
Hoog/laag filters, knippen, fadein/ fadeout, normaliseren en meer is daar mee mogelijk.
Bedankt voor de tip. Dat zijn precies de functies waar ik normaal Audacity op de PC voor gebruik.
Vooral het high-pass filter is handig om veel wind en auto ruis weg te filteren.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft