vingerhoedskruid binnenste buiten

Gestart door aabckoos, mei 29, 2008, 12:05:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

aabckoos

Iemand vertelde me over onderstaand verschijnsel. Ik heb er een foto van gezien, die ik helaas niet zelf heb. Mooi, dat zeker!

Van de bovenste bloem van twee vingerhoedskruiden is de bovenste bloem (kelk) (bijna) binnenste buiten opengeklapt. Zo komt de fluwelen binnenkant uitdagend naar buiten. Een verleidingstruc voor vlinders?

De bovenste bloem komt niet zo gauw in de knel door grashalm, haar of twijgje oid. Beide opengeklapte bloemen stonden vrij van obstakels. Komt dit vaker voor en wat is de oorzaak?

Koos

Hartelijke groet,
Koos

Iolaire

Het gaat hier vermoedelijk om een vingerhoedskruid met een zogenoemde pelorische topbloem. Hoe het ontstaat durf ik niet met zekerheid te zeggen maar het schijnt vooral bij cultuurplanten van het vingerhoedskruid voor te komen en dan met name bij witbloemige. Het is alleen de topbloem (bovenste bloeiwijze) die dit verschijnsel vertoont.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

aabckoos

Even rondgeneusd en inderdaad, dat is het. Goed dat je die kennis paraat hebt en zo snel reageert.

Dank!

Koos
Hartelijke groet,
Koos

magnolia

Voor de plaatjeskijkers
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

meike

De tuindigitalis is 'ontsnapt' , is in de natuur gaan verwilderen en heeft zich gekruist met de inheemse. Daardoor komt de pelorie steeds minder zelden voor in de natuur, in tuinen is ie vaker te zien, maar veel minder dan de afwijking fasciatie (bandvorming). Voor zover ik weet is geen oorzaak van pelorische topbloemen onderzocht, maar ik heb wel begrepen dat het tegelijk kan optreden bij witte topbloemen. Dit duidt volgens mij op een genetische verandering en geen ziekte.

Uit Oecologische Flora deel 3:
De pelorie heeft een breed komvormige min of meer regelmatige, veel slippige  bloemkroon en meestal zeven wijd uitstaande meeldraden. Akkerhommels bezoeken vaak selectief deze bloemen  en dragen door kruisbestuiving bij aan de instandhouding van de afwijking.

Ik heb mensen wel horen zeggen dat ze ook teunisbloemen met pelorie (hoe gebruik je het woord eigenlijk..) hebben gezien. Ik ken ze van plaatjes alleen van Digitalis.