Hoofdmenu

look spec.

Gestart door frkvh, mei 28, 2022, 11:55:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

frkvh

Deze vond ik onlangs in een nieuw toegankelijk bos. volgens NIA met hoge zekerheid Roze look.

https://waarnemingen.be/observation/242008656/.
1 Look spec. - Allium spec.



When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

nielseimers

Roze look is dit zeker niet, die heeft witte tot lichtroze kroonbladen en broedbolletjes in de bloeiwijze.

Dit is vermoedelijk Allium trifoliatum of Allium ramosum , je zult moeten kijken naar de aan/afwezigheid van lange haren langs de bladrand.

Rob Koelman

Citaat van: frkvh op mei 28, 2022, 11:55:02 AMvolgens NIA met hoge zekerheid Roze look

Kan helaas niet vaak genoeg gezegd worden:

Niet teveel vertrouwen op ObsIdentify! Ook als het programma een 100% zekere determinatie claimt kan het er nog heel goed volkomen naast zitten...
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: Rob Koelman op mei 28, 2022, 17:35:12 PM
Citaat van: frkvh op mei 28, 2022, 11:55:02 AMvolgens NIA met hoge zekerheid Roze look

Kan helaas niet vaak genoeg gezegd worden:

Niet teveel vertrouwen op ObsIdentify! Ook als het programma een 100% zekere determinatie claimt kan het er nog heel goed volkomen naast zitten...
Dan doet deze waarnemer het dus uitstekend! Voert de waarneming in als Look spec en checkt de determinatie op dit forum. Complimenten!
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: frkvh op mei 28, 2022, 11:55:02 AMvolgens NIA met hoge zekerheid Roze look

Citaat van: Rob Koelman op mei 28, 2022, 17:35:12 PMKan helaas niet vaak genoeg gezegd worden:

Niet teveel vertrouwen op ObsIdentify! Ook als het programma een 100% zekere determinatie claimt kan het er nog heel goed volkomen naast zitten...

Citaat van: peterv op mei 28, 2022, 18:46:40 PMDan doet deze waarnemer het dus uitstekend! Voert de waarneming in als Look spec en checkt de determinatie op dit forum. Complimenten!

Nee dus!

De waarnemer laat zich overduidelijk van de wijs brengen door de juichpropaganda van Hisko et al. met betrekking tot ObsIdentify.

De waarnemer had ook gewoon kunnen stellen dat hij een onbekende look had gevonden en graag wilde weten welke dit was. In plaats daarvan begint de vraag met 'volgens NIA met hoge zekerheid Roze look'.
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Bij de vraagstelling was hier misschien sprake van ; ' de wens is de vader v/d gedachte'..., doordat de 'herkenningsmachine' voor verwarring zorgde .
Ik moet bekennen dat deze ' machine' het ook nogal 's bij het goeie eind heeft of daar niet al te ver vandaan.
[maar maakt ook regelmatig onbegrijpelijke fouten...  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Het is wat je wil lezen in

Citaat van: frkvh op mei 28, 2022, 11:55:02 AM
volgens NIA met hoge zekerheid Roze look.

maar ik lees daar, Freek enigszins kennende ook, juist een kritische houding tegenover die suggestie in. Ik lees  "dat klopt natuurlijk helemaal niet".

Graag dus weer verder met de eigenlijke vraag..

migratorius

Citaat van: nielseimers op mei 28, 2022, 12:06:01 PM
Dit is vermoedelijk Allium trifoliatum of Allium ramosum , je zult moeten kijken naar de aan/afwezigheid van lange haren langs de bladrand.
Nuttig om te weten – ik heb iets soortgelijks ooit als ramosum ingevoerd, maar natuurlijk kende ik dit kenmerk niet.

JanHein

frkvh

ik hou het voorlopig op een onzekere A. ramosum, trifoliatum is nog niet invoerbaar. Ik herinner mij in ieder geval geen beharing aan de bladrand.
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

nielseimers

Je kan bij onzekerheid ook gewoon voor Allium spec kiezen. Wellicht zie je nog kans om de plant opnieuw te bezoeken.

Allium trifoliatum is overigens gewoon in te voeren.

frkvh

When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring