Hoornaar?

Gestart door Iolaire, mei 28, 2008, 23:57:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Geacht forum,

Is dit een hoornaar?

Hij had wel dat bruinrode over zich en hij was groter dan een gewone wesp. Toch had ik 'm groter verwacht.

Gaarne bevestiging.



Bvd.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

LakeSide

Zeker een hoornaar Vespa crabro

markmeijrink

Yep :duim: Zo zag ik laatst een koningin langs een struweel zone vlak achter mijn huis vliegen. Indrukwekkende beestje qua grootte.

M.v.gr. Mark

Iolaire

Bedankt beiden!

Over die grootte: ik had 'm juist wat groter verwacht. Ik heb in Zuid Frankrijk exemplaren gezien die naar mijn idee toch een stukkie groter waren. Kan er verschil in grootte bestaan tussen de "Zuidelijken" en "Noordelijken"? Of is grootteverschil sowieso een veelvoorkomend verschijnsel bij wespen?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

han.endt

Lijkt mij een Middelste Wesp, Dolichovespula media.

Iolaire

Beste Han,

Vind ik ook goed. Beter, misschien nog wel!

Maar kun je me uitleggen waarom? Welke kenmerken sluiten een hoornaar uit en duiden op een middelste wesp?

Bvd.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

han.endt

#6
Aan de rechterzijde van het borststuk tussen de kop en de vleugel is nog net iets te zien van een geel met roodachtige zeven. Ook mis ik de roodachtige vlek/dubbele streep midden op het borststuk.

Ik zie nu nog enkele foto's van Middelste Wespen tussen de Hoornaars in de database.

Iolaire

Ik was zelf ookal wezen kijken in de database en vond een aantal foto's bij de hoornaars aardig lijken op de mijne... Vandaar dus! Daarentegen staan er bij de foto's van de middelste wesp een aantal die veel donkerder zijn dan de wesp op mijn foto. De andere foto's komen idd wel erg overeen.

Ik ben overtuigd.  :D

Bedankt voor je reactie.  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

markmeijrink

Wat stom, het is idd. een koningin van de Middelste wesp. Ik kende alleen de werksters.

M.v.gr. Mark