Cleptes striatipleuris in onze regio?

Gestart door heermoes, mei 24, 2022, 10:43:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

heermoes

In 2015 is de "nieuwe" soort Cleptes striatipleuris beschreven. In centraal Europa lijkt de soort aanwezig, in onze regio niet helemaal zeker. Hoe zit dat in Nederland? Heeft iemand wel eens collecties gecontroleerd op deze soort? Zo ja, wat kwam daar uit?

Rosa, Paolo & Forshage, Mattias & Paukkunen, Juho & Soon, Villu. (2015). Cleptes pallipes Lepeletier synonym of Cleptes semiauratus (Linnaeus) and description of Cleptes striatipleuris sp. nov. (Hymenoptera: Chrysididae, Cleptinae). Zootaxa. 4039. 543-552. 10.11646/zootaxa.4039.4.4.
https://www.biotaxa.org/Zootaxa/article/view/zootaxa.4039.4.4
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Milo van Loon

Inderdaad wel interessant... Morgen ben ik in Naturalis, ik zal vragen of iemand ooit heeft gecontroleerd op die soort. Misschien neem ik zelf ook wel een kijkje, de twee soorten lijken redelijk goed van elkaar te onderscheiden.

heermoes

Hoi Milo,
Zeker een redelijk herkenbare soort in collecties. Ik zal binnenkort ook eens een afspraak plannen in Rotterdam, kijken wat ze daar allemaal hebben.
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Milo van Loon

Ik heb even gekeken maar ik kon de soort Cleptes striatipleuris niet terugvinden in de collectie, ook geen exemplaren uit het buitenland. Ik heb willekeurig een aantal exemplaren bekeken en die waren allemaal duidelijk Cleptes semiauratus. Er is best wel wat Nederlands materiaal, dus als dat grondig wordt uitgezocht dan zou de soort daar wellicht wel tussen kunnen worden gevonden.