Fraai gekleurd; zou dit winderoest kunnen zijn?

Gestart door annelies vriens, mei 29, 2022, 23:03:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Zou dit winderoest kunnen zijn? Gefotografeerd in klein bos in de Eifel [D].
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/243461742/.
1 Winderoest - Puccinia convolvuli veldwaarneming
datum: 2022-05-24
locatie: BRD - EU Dahlem (DE)

foto's:


bas.drost96

Weet je zeker dat het op winde groeit? Ik vind de plant er toch wel anders uitzien...
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Henri van Dodeweerd

De plant lijkt mij een klein hoefblad.

De roest zou dan mogelijk (let op, geen zekerheid) de Puccinia poarum - klein hoefblad-beemdgrasroest kunnen zijn...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

annelies vriens

@Bas en Henri; Dank voor de reactie. Beeldherkenning gaf winderoest als enige optie. Ik ben geen ''roestkenner'' en van planten weet ik ook niet zoveel helaas. Beemdgrasroest komt vlgs mij wel dicht in de buurt als ik google. Ik pas de waarn. aan.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Michel Langeveld

Bij roesten is de waardplant heel belangrijk. Als de waardplant bekend is blijft een enkele of een handvol mogelijke roesten over. Als de waardplant niet bekend is loont het vaak de moeite om dit eerst te bepalen.

annelies vriens

Dank je Michel. Ik dacht dat de foto van het gehele blad voldoende zou zijn. Volgende keer toch maar de gehele plant op de foto.
vrgr Annelies Vriens

Henri van Dodeweerd

De foto van het blad is bij deze wel voldoende voor de herkenning. Voor de validatoren is het vaak wel handig als je zelf aangeeft welke plantensoort het is (in het vakje op/in). Maar in dit geval herkennen de validatoren de plant ook wel.

Maar bij andere planten kan alleen het blad lastig zijn, voor de determinatie. Als je dan zelf de plant op naam wilt brengen zijn meerdere foto's nodig, maar die hoeven wat mij betreft niet allemaal bij de waarneming van de roest te staan, als je de naam vermeld is het ook goed, desnoods geef je de link naar de waarneming van de plant (als je die ook invoert ;))
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

annelies vriens

Dank voor de uitleg Henri. Bij plantenfoto's volg ik inderdaad deze suggesties op. Het leert je ook om beter naar de plant te kijken😊.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens