Chrysis corusca? (1)

Gestart door Rayan Majoor, mei 18, 2022, 15:39:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

vorig jaar heb ik begin juni een goudwespje op mijn balkon aangetroffen. Dit was mogelijk Chrysis corusca en ik zou dit jaar in de gaten houden of ik ze weer zou vinden. Zie hier het eerdere topic.
Zojuist waren er twee goudwespjes bij mij vanaf het balkon naar binnen gevlogen. Allebei met een groenblauwig borstuk en een geel tot rood achterlijf. Degene met het rodere achterlijf (van deze waarneming, ongeveer 6 mm) is iets kleiner dan degene met het gelere achterlijf (andere waarneming, ongeveer 7 mm). Ik heb ze momenteel in bakjes zitten.
Nu ben ik dus benieuwd of het inderdaad deze soort is en of iemand de beestjes zelf nodig heeft om de determinatie te kunnen bevestigen (of dat het met foto's ook te doen zou zijn, zodat ik ze weer vrij kan laten).


Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/242000979/.
1 Chrysis corusca imago, handvangst en in collectie
datum: 2022-05-18
locatie: Wageningen - Nude (GE)

foto's:






Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Milo van Loon

De ignita-groep van Chrysis is niet te doen met foto's zoals deze. Om echt zeker te zijn zul je een exemplaar moeten bewaren en ze microscopisch bekijken.

Rayan Majoor

Dacht 't al.. helaas. Maar ik heb ze dus allebei nog. Denk je dat het verschillende soorten zijn, of kan ik er eentje vrijlaten? Ervan uitgaande tenminste dat er iemand is die ernaar wil kijken, anders gaan ze allebei weer de natuur in :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Milo van Loon

CiteerDenk je dat het verschillende soorten zijn, of kan ik er eentje vrijlaten?

Tja, zelfs dat is moeilijk te zeggen. Het zou kunnen dat het twee verschillende soorten zijn maar het kan net zo goed een mannetje en een vrouwtje zijn.

CiteerErvan uitgaande tenminste dat er iemand is die ernaar wil kijken, anders gaan ze allebei weer de natuur in

In Nederland hebben we helaas niet veel mensen die de expertise hebben om deze wespen nauwkeurig tot soort kunnen te determineren, dus als je ze niet als exemplaar wil bewaren dan kun je ze weer vrijlaten. Ik zag op het topic van vorig jaar dat Albert nog had gevraagd om een detailfoto van de antennen te nemen: antennelid 3 zou in C. corusca 2 keer zo lang zijn als lid 2. Als dat niet het geval is kunnen we C. corusca als optie afschrijven (alhoewel misschien niet helemaal zeker).

Rayan Majoor

Citaat van: Milo van Loon op mei 18, 2022, 20:15:01 PM
In Nederland hebben we helaas niet veel mensen die de expertise hebben om deze wespen nauwkeurig tot soort kunnen te determineren, dus als je ze niet als exemplaar wil bewaren dan kun je ze weer vrijlaten. Ik zag op het topic van vorig jaar dat Albert nog had gevraagd om een detailfoto van de antennen te nemen: antennelid 3 zou in C. corusca 2 keer zo lang zijn als lid 2. Als dat niet het geval is kunnen we C. corusca als optie afschrijven (alhoewel misschien niet helemaal zeker).

Inderdaad, had al naar de antennen zitten kijken. Op verschillende foto's lijk ik bij beide wespen wel te zien dat antennelid 3 twee keer zo lang is als lid 2. Daarom hoopte ik dat er wellicht al wat meer over te zeggen viel, zelfs al was het misschien niet met zekerheid te zeggen (maar een sterk vermoeden dat het corusca zou zijn, zou het het al meer waard hebben gemaakt om de beestjes te vangen en te bewaren).

In principe heb ik er niet veel problemen mee om ze te bewaren, als je ze tenminste in alcohol kan bewaren. Maar vind het dan wel fijn om te weten dat er in ieder geval uiteindelijk wel naar gekeken gaat worden... ze hier bewaren in afwachting of er überhaupt iemand naar gaat kunnen kijken vind ik een beetje zonde van deze mooie beestjes.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

heermoes

Interessant Rayan!
Op alcohol bewaren kan volgensmij gewoon, ze kunnen niet verkleuren. Alleen worden sommige kenmerken van haarlengte misschien lastig dan.
Ik wil deze zomer flink mijn goudwespenkennis op gaan schroeven, hopelijk ook met collectiemateriaal. Misschien kom ik vergelijkbare exemplaren tegen.
Heb je een goede foto van de tanden aan de achterrand van het achterlijf? De twee middelste zouden redelijk ver uit elkaar moeten staan.1 Bij de foto's van vorig jaar lijken ze juist dicht bij elkaar te staan?
Een wesp vrijlaten om er achter te komen wat de gastheer is, is ook geen verkeerd idee.

1. https://www.biodiversity.no/Pages/200980/
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Milo van Loon

CiteerIn principe heb ik er niet veel problemen mee om ze te bewaren, als je ze tenminste in alcohol kan bewaren. Maar vind het dan wel fijn om te weten dat er in ieder geval uiteindelijk wel naar gekeken gaat worden... ze hier bewaren in afwachting of er überhaupt iemand naar gaat kunnen kijken vind ik een beetje zonde van deze mooie beestjes.

Weet je wat, ik wil het wel proberen. Ik ben al een tijdje bezig met deze moeilijke groep Chrysis en ik begin het een beetje onder de knie te krijgen. Deze soort die jij nu hebt zou een perfecte oefening zijn. Als ik er echt niet uit kom kan ik altijd nog detailfoto's maken met de microscoopcamera van Naturalis en die dan doorsturen naar een expert. Als je de wespjes nog hebt en er verder geen bezwaar tegen hebt, zou je dan beide exemplaren voor mij willen bewaren?

Rayan Majoor

Bedankt voor de reacties zover!
Het wespje van dit topic is op miraculeuze manier vannacht ontsnapt (ik blijf erbij dat sommige insecten gewoon kunnen teleporteren). Maar wie weet kom ik d'r nog tegen. Het andere wespje heb ik nog wel en zal ik bewaren. Voor wie ernaar wil kijken, stuur me maar een bericht met hoe ie het beste bewaard kan worden en waar ik d'r naar op kan sturen, ik waardeer het erg! :angel: :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl