welk nachtdier (vogel?) hoor ik hier?

Gestart door BettinaVG, mei 17, 2022, 15:45:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

BettinaVG

Al enkele avonden/nachten horen we dit geluid in onze tuin (bosrijk gebied), meestal in een solitaire boom. Het verplaatst zich wel eens, dus ik denk dat het vliegt (mijn inzien staat de boom te ver van de andere bomen om te springen). Ik dacht aan een uil, of een jong van een uil, maar ik vind geen vergelijkbaar geluid. Ook Birdnet weet het niet. Iemand een idee?
https://waarnemingen.be/observation/241565207/

Matthijs Molenaar

Inderdaad een uil. Lijkt me een jong van een Ransuil of van een Bosuil
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

BettinaVG

Citaat van: Matthijs Molenaar op mei 17, 2022, 15:54:52 PM
Inderdaad een uil. Lijkt me een jong van een Ransuil of van een Bosuil
Bosuiljongen hadden we vorig jaar, maar die klinken echt wel anders. Als ik ransuil opzoek via youtube, krijg ik ook een andere kreet.

Rob Koelman

Inderdaad een uil, maar niet per se een jong. In ieder geval geen bedelroep van juveniele rans- of bosuil.

Mogelijk ransuil. Maar is steenuil uit te sluiten (die hebben nogal een brede vocabulaire)?
Met vriendelijke groet, Rob

Guus Peterse

Ik geloof dat dit ransuil is, al kan ik zo gauw geen vergelijkbare opname vinden. Maar hoe dan ook inderdaad geen jong.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BettinaVG

Citaat van: Rob Koelman op mei 17, 2022, 16:44:20 PM
Inderdaad een uil, maar niet per se een jong. In ieder geval geen bedelroep van juveniele rans- of bosuil.

Mogelijk ransuil. Maar is steenuil uit te sluiten (die hebben nogal een brede vocabulaire)?
Steenuilen zitten er ook wel, maar deze roep heb ik nog nooit van hen gehoord. Het is heel repetitief, 2 tonen, even wachten, dan weer 2 tonen, weer dezelfde interval, dan weer 2 a 3 tonen. De hele tijd door. Het lijkt wel of hij contact zoekt. Maar er komt geen antwoord.

gcusters

Ik vind het erg veel op een bosuil lijken.
Vergelijk met deze opname: https://xeno-canto.org/716321

mvg
Geert

marijn

Bosuil ook wat mij betreft.
Zie/hoor idd de opname van Geert.
Marijn Prins