Welk vetmuur? -> Zeevetmuur

Gestart door corzonneveld, mei 17, 2022, 08:23:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/241568716/.
1 Uitstaande vetmuur - Sagina micropetala bloeiend, veldwaarneming
datum: 2022-05-14
locatie: Den Oever - Noorderhaven (NH)

foto's:




Ik twijfel tussen maritima en micropetala. Er lijken stekelpuntjes te zien te zijn op de detailfoto, hetgeen pleit voor micropetala. De automatische beeldherkenning geeft echter een veel hogere waarschijnlijkheid aan maritima.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

De admin gaf aan dat het zeevetmuur is, maar niet waarom. Een uitleg is dus welkom!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Nathalie De Somer

Beste Cor,

Dat klopt, ik kan je verlangen om snelle duidelijkheid wel begrijpen maar er kwam iets tussen en ook van mij vraagt het even tijd om het zo toe te lichten dat het aansluit op je vraag.

Stompe bladeren, vlezige kelk en rozet, locatie doen meteen Zeevetmuur vermoeden, maar toch is het goed om naar de eigenschappen terug te grijpen. Dus HF24 p529:
Volgens de sleutel: stekelpuntje minstens 0,2mm bij bovenste bladen als je niet voor zeevetmuur kiest, de stekelpuntjes zijn hier zeer kort (niet opgemeten, maar veel korter dan de breedte van het blad).
Bovendien zijn kelkbladen ongeveer even lang als doosvrucht bij Zeevetmuur, een vrucht is op de middelste foto ter hoogte van de voeg te bespeuren.
Bladen kaal en ongewimperd. Centraal rozet nog aanwezig.
Twee buitenste kelkbladen stomper en sluitend over de 2 binnenste.

Dit zijn voldoende kenmerken die richting Zeevetmuur wijzen, en Uitstaande vetmuur uitsluiten.

vr groet, Nathalie




corzonneveld

#3
Dank je wel Nathalie voor je uitgebreide antwoord!

Mijn vraag hier was absoluut niet als kritiek bedoeld, ik begrijp dat jullie veel werk verrichten en dat soms efficiĆ«ntie belangrijk is!  ;) Maar ik wist niet of de uitleg nog zou volgen, vandaar mijn post op het forum.

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Nathalie De Somer


Willemien Troelstra

Daarnaast vind ik het ook leerzaam dat het op het forum komt ipv een gesprek bij de waarneming, want dat gesprek zie ik niet. Ik zie weinig Zeevetmuur, dus hierdoor wordt mijn beeld van deze soort weer eens aangescherpt.
groet, Willemien Troelstra

Jeanette den Herder

Zeer heldere uitleg Nathalie. Ik sloeg er ook nog even de determinatiehulp op Verspreidingsatlas van Stef op na en zag dat er bij Zeevetmuur geen rozet tijdens de bloei voor zou komen. Op dit punt zijn jullie het dus niet eens.

Nathalie De Somer

#7
Citaat van: Jeanette den Herder op mei 20, 2022, 17:35:38 PM
Zeer heldere uitleg Nathalie. Ik sloeg er ook nog even de determinatiehulp op Verspreidingsatlas van Stef op na en zag dat er bij Zeevetmuur geen rozet tijdens de bloei voor zou komen. Op dit punt zijn jullie het dus niet eens.
Beste Jeanette,
Dank voor je opmerking/vraag "Rozet tijdens de bloei van Zeevetmuur?". Het is geen eenvoudig ja/neen antwoord: bij Zeevetmuur is niet altijd een duidelijk wortelrozet aanwezig, want de plant kent grote variatie in groeivorm, zowel vele kleine bloeiende mini-plantjes naast elkaar als de solitaire rozetvorm kunnen voorkomen. Dat blijkt nog eens uit de vele gevalideerde fotowaarnemingen en zo is ook mijn ervaring in het veld.

Bij vele determinatiesleutels vind je dan ook geen uitspraken over de al dan niet aanwezigheid van een wortelrozet.

Het feit is wel: Als Zeevetmuur in rozetvorm met een niet-verschrompeld wortelrozet bloeit, dan zijn ook de bladeren van het wortelrozet vlezig en stomp (al of niet met kort spitsje). Bij Uitstaande vetmuur verschrompelt het wortelrozet tijdens de bloei. De aanwezigheid van oa. het vlezige wortelrozet met de stompe bladeren bij deze waarneming kan daarom gebruikt worden om Uitstaande vetmuur uit te sluiten.

Als referentie hiervoor: Heukels' Flora 24 p529 sleutel voor Vetmuur, onder punt 3: Indien wortelrozet tijdens de bloei aanwezig, dan stengels roodpaars aangelopen etc.

vriendelijke groet, Nathalie

Jeanette den Herder

Fijn, dat je zo uitgebreid jouw kennis wil delen. Duidelijk nu.