welke vogel roept daar?

Gestart door kristof, mei 16, 2022, 21:42:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

kristof

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/241799232/.
1 Vogel onbekend - Aves indet. adult, roepend, gehoord
datum: 2022-05-16
locatie: Schulensbroek - Kleen Meulen (LI)


geluiden:
https://waarnemingen.be/sounds/166922/
vogel verschillende keren gehoord maar het opnemen van het geluid bleek lastig. Het geluid was van ver(der) te horen, maar was niet erg hard. Dit is de beste opname die ik heb. Let niet op de koekoek of (wat ik dacht wulpen). Het is een kort roepje op het einde van de opname. Het dier heb ik gehoord tegen de valavond. Op het internet een aantal dingen opgezocht en volgens mij lijkt dit het meest op een roepje van een soort ral/hoen achtige. Soms riep het dier sneller achter elkaar. Om het te horen kan u best luisteren in een stille ruimte en het geluid redelijk hard zetten.



Rob Koelman

Citaat van: kristof op mei 16, 2022, 21:42:02 PMHet is een kort roepje op het einde van de opname.

Ik hoor geen apart roepje aan het eind van de opname.

In ieder geval koekoek en kleine karekiet (enigszins op de achtergrond).
Met vriendelijke groet, Rob

kristof

Dag Rob,

het is niet gemakkelijk te horen. Ik zal een manier zoeken om het te versterken zodat het beter hoorbaar is. Als ik het beluister via de computer die aangesloten is op de tv en ik zet het volume hoger dat hoor je het vrij goed.

Precies lijkt alsof de vogel krik-krak krik-krak roept.

kristof

Hallo iedereen,

ik heb het gevonden. Het is een kwartelkoning die op de opname staat.

Het is exact krek krek dat hij roept. Ik dacht al eerst aan deze vogel omdat de latijnse naam crex crex is. Om een of andere rede deed dat me er aan denken.

Deze link hieronder bevestigd het.

https://www.wnve.nl/index.php/nl/soort/316-s-crex-crex#:~:text=kwartelkoning.,in%20vele%20talen%20namen%20bezorgde.

Ik ga toch proberen om de opnamen te verbetern zodat het beter hoorbaar is, maar ik kan het op de eerder vermelde manier duidelijk horen. Kort hoorbaar tussen de 3e en 4e seconde van de opname.




Rob Koelman

Citaat van: kristof op mei 21, 2022, 21:46:03 PMIk ga toch proberen om de opnamen te verbetern zodat het beter hoorbaar is, maar ik kan het op de eerder vermelde manier duidelijk horen. Kort hoorbaar tussen de 3e en 4e seconde van de opname.

Voorlopig kom ik nog altijd niet verder dan kleine karekiet.

Daarbij is het opvallend dat je aangeeft dat de vogel maar één keer roept, terwijl een kwartelkoning juist continu roept.

Ben dan ook benieuwd naar de 'verbeterde' opname...
Met vriendelijke groet, Rob

Guus Peterse

Is geen kwartelkoning. Ik denk eigenlijk dat het deel uitmaakt van de karekiet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rob Koelman

Citaat van: Guus Peterse op mei 21, 2022, 22:37:39 PM...Ik denk eigenlijk dat het deel uitmaakt van de karekiet.

Dat was ook al mijn voorlopige conclusie...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

kristof

Hallo iedereen,

helaas heb ik maar 1 opname waarop de roep te horen is. Ik heb het dier ook horen roepen aan een continu tempo, terwijl de karekiet er inderdaad tussen door roept. Het kan natuurlijk zijn dat ik mis ben, al ben ik zeker dat de roep die ik gehoord heb niet van de karekiet was. Ik ben de opties nog aan het bekijken of ik het geluid kan isoleren dat ik bedoel.

Toch al bedankt voor de reacties.   :blink:

kristof

Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties. Ik heb helaas geen manier gevonden om de opname te verbeteren. Ondertussen werd de waarneming goedgekeurd onder kleine karekiet.

Wellicht zal het dan toch dat geweest zijn.

Het was een geluid dat ik nog niet van de kleine karekiet gehoord had. Weeral wat bijgeleerd 

Toch nog maals bedankt voor de hulp en reacties.

Mvg kristof