Welke roofvogel is dit?

Gestart door dead_groom, mei 16, 2022, 19:05:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

dead_groom

Hallo iedereen,

Vandaag vanuit het oost-zuidoosten een roofvogel aan komen zien vliegen richting noordwest. (Vloog naar mij toe vanuit mijn oogpunt)
Geprobeerd er een foto van te maken omdat ik het niet in eerste instantie herkende, ik dacht zelf een visarend erin te zien op de manier hoe het dier vloog. (de vleugels bleven gebogen net zoals ik bij een visarend heb gezien) Rustige slagen waren het.
Helaas geen goede scherpe foto weten te maken, degene die lukte was op het moment dat de vogel een draai maakte naar het noorden en in noordoostelijke richting verder vloog.
Toevoeging: op het moment dat het mij tegemoet vloog (voordat het de flauwe bocht maakte richting het noorden-vervolgens het noordoosten) vloog het met een vrij wijde ronde staart.
Op de foto staat de vogel met gesloten staart maar dat had het dier eigenlijk alleen op het moment van opname.

Is het dan toch een grote buizerd geweest? aan de vlucht te zien zou ik zelf bijna zeker zijn van niet maar ik kan mij vergissen.

Met vriendelijke groet, Davey.
M.V.G.

Davey de Waard

tekenaar

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Matthijs Molenaar

Twee vragen: waar en wanneer? Ik vind hem ook wel een beetje op Slangenarend lijken... Maar dan moet ik er even goed voor gaan zitten  ;)
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Guus Peterse

Nee hoor, geen slangenarend. Toch weer een buizerd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Matthijs Molenaar

Citaat van: tekenaar op mei 16, 2022, 19:18:33 PM
is toch een buizerd  ;)
Citaat van: Guus Peterse op mei 16, 2022, 19:21:46 PM
Nee hoor, geen slangenarend. Toch weer een buizerd.

Hoe kunnen jullie dat zo zeker zeggen? Ik vind het ook niet een overtuigende Slangenarend, maar toch zie ik hier niet super overtuigend een buizerd in...
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

dead_groom

Goedenavond en bedankt voor de snelle reacties!

Gezien vanuit mijn woning in Tilburg zuid, vlakbij het willem-II stadion om ongeveer 6 uur.
Ik hield de lucht in de gaten omdat ik een slechtvalk boven mijn huis had vliegen die vervolgens richting het oosten vloog. meteen daarna vanuit het oosten zag ik een kleine groep ooievaars naar het noorden toe vliegen.
Vlak daarna zag ik dus mijn mysterie-bird aan komen vliegen vanuit het oost-zuidoosten en kwa grootte en vleugelslag deed alles mij denken aan een visarend (ook vanwege de lichte onderkant).
Ik zag al gauw dat het geen visarend kon zijn en heb ook kort aan een slangenarend gedacht maar die vind ik persoonlijk niet genoeg overeen komen.
Ik moet zeggen dat ik hier geregeld buizerds heb zien overvliegen en met jaren aan vogelaarservaring kan ik met klem zeggen dat ik er geen buizerd in herkende, al lijkt de foto wel een buizerd-achtige vogel te zijn. En iedereen kan zich wel een keer vergissen.
Nou heb ik ook foto's vergeleken met een dwergarend en die vond ik verrassend overeen komen maar daar durf ik niet van uit te gaan vandaar dat ik de vraag hier bij jullie neerleg.

Groetjes, Davey
M.V.G.

Davey de Waard

Guus Peterse

Een slangenarend is het niet omdat die nooit die typische buizerdachtige zwarte komma's op de vleugels heeft en omdat die bij mijn weten nooit zo'n egaal donkere zone op de armpennen heeft en nooit zulke uitgebreid zwarte handpennen. Een dwergarend is het niet omdat die veel duidelijker en strakker zwart is op de arm- en handpennen en nooit zo diffuus begrensd als deze waarbij bovendien het zwart regelmatig doorloopt van arm- naar handpennen zonder zo'n witte hap tussen beide als deze. Weliswaar heeft dwergarend een paar blekere veren op de grens van arm- en handpennen, maar dat ziet er heel anders uit. Daarbij heeft ook dwergarend niet die komma's op de vleugels. Beide hebben ook zes vingers en de vogel op de foto lijkt er vijf te hebben, zoals een buizerd. Buizerd is natuurlijk erg variabel in kleed en al met al zie ik niets aan deze vogel dat niet klopt voor buizerd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

dead_groom

Hoi Guus,

Nee een slangenarend was voor mij een korte overweging maar daar bleef het ook bij. Ik miste vooral het licht bevlekte wat de slangenarend vaak lijkt te hebben. Ik weet ook niet hoe de vlucht van een slangenrend eruit ziet. Ik heb nog niet eerder een slangenarend waargenomen. Dus daar kan ik niet over oordelen.
Een dwergarend vond ik het dier nou enkel het meeste mee overeenkomen al zag ik ook dat de komma's (ik noem ze daar polsvlekken) niet voorkomen bij een dwergarend.
Ik kan en zal je zeker geen ongelijk geven Guus betreft de Buteo Buteo, wat je zegt komt overeen en buizerds zijn enorm variabel.
Alleen de grootte, vlucht en noem het maar gevoel zorgde ervoor dat ik enorm twijfelde. Vandaar mijn plaatsing hier.

Alsnog bedankt voor iedereen die meekijkt, meeleest en meedenkt!

Groetjes, Davey
M.V.G.

Davey de Waard

Matthijs Molenaar

Oh, ik zag die 'komma's' even over het hoofd :rolleye: Inderdaad een Buizerd, sorry voor de verwarring...
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Guus Peterse

Citaat van: dead_groom op mei 16, 2022, 20:56:58 PM
de komma's (ik noem ze daar polsvlekken)
Het zijn ook polsvlekken alleen als ze zo klein zijn (vaak bij buizerd) en beperkt zijn tot zo'n haakje, worden ze vaak komma's genoemd.
Verder was slangenarend natuurlijk vooral een reactie op Matthijs.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

OJGoreng

Witte buizerds lijken veel groter dan bruine. Om dezelfde onderliggende reden heb ik veel zwarte broeken en maar één witte, die ik nooit durf te dragen, en hebben er heel veel mensen een strak zwart jurkje, en maar weinigen een vergelijkbaar wit jurkje.
Die vlucht waarbij de vleugels met een knik in het polsgewricht een beetje naar achteren worden gehouden en maar amper met de vleugels wordt geslagen is de glijvlucht; de vogel daalt dan van een flinke hoogte naar waar hij wil zijn, zonder veel te hoeven doen. Hoewel sommige soorten hier meer gebruik van maken dan andere (wespendieven klimmen bijvoorbeeld vaak eerst naar gigantische hoogte en kunnen daarna vele kilometers in schijnbaar onbewogen glijvlucht afleggen) is die "gehoekte" vleugelstand dus geen soortkenmerk. Het zegt meer iets over het weer: op warme dagen met veel thermiek zie je dit vaker.
Met vriendelijke groet, Zainal