Wat voor camera?

Gestart door Folkert Jan, mei 28, 2008, 19:10:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

hee iedereen,

ik heb dit subforum helemaal doorgelezen, maar kon niet echt iets vinden van daar en daar moet ik echt op letten bij het kopen van een camera.

Ik ben nog maar een beginner en hoef dus geen mega dure camera, maar zou graag wel betere foto's maken dan ik nu kan met mijn canon powershot A530

mijn doel is om vogels te fotograferen zodat ik ze eventueel hier bij waarnemingen kan zetten of op het forum en dat met zekerheid gezegd kan worden ik heb die en die vogel gezien.

ook wil ik veel verder kunnen inzoomen dan dat ik nu kan.
deze camera heeft 4x optische zoom en dat is echt veel te weinig.
ik zou minstens het dubbele of zelfs meer willen.

uit de topics in dit subforum heb ik het idee gekregen dat de volgende dingen belangrijk zijn

- goed merk zodat het niet snel kapot gaat
- goede type lens ivm lichtinval etc


ik wil ongeveer maximaal 250 euro uitgeven.

Ik ben toen naar de site www.kieskeurig.nl gegaan en heb wat specificaties ingevoerd waaronder

- optische zoom minimaal 10x
- beeldstabilisator
- scherpstelling automatisch
- zoeker lcd en optisch
- serieopname
- videofunktie met geluid


dan krijg ik de volgende resultaten

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/qu...lecamera&sort=2

welke is de beste keus volgens jullie?

zelf dacht ik aan deze:

http://www.kieskeurig.nl/product/71A01D1E6...29D003CD1C1.htm

aangezien het van sony is.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Goyatlah

De belangrijkste goed vergelijkbare kwalificaties zijn inderdaad optische zoom beeldstabilisatie en resolutie (aantal pixels). Voor vogels zou ik een zo hoog mogelijke tele willen hebben en dat is iha die met de grootste optische zoom. Heb je trouwens over macro nagedacht (stel dat je een kever of een bloem wilt fotograferen?)

Het rare van deze "test" vind ik dat er nogal wat merken missen, en daaronder niet de minste: Canon, Nikon, Panasonic o.a. (niet dat er iets mis is met Sony, Fuji of Olympus, maar er zijn meer mogelijkheden dan die 3).

Maar ik denk dat je in alle gevallen beter uit bent dan wat je nu hebt.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Folkert Jan

#2
CiteerDe belangrijkste goed vergelijkbare kwalificaties zijn inderdaad optische zoom beeldstabilisatie en resolutie (aantal pixels). Voor vogels zou ik een zo hoog mogelijke tele willen hebben en dat is iha die met de grootste optische zoom. Heb je trouwens over macro nagedacht (stel dat je een kever of een bloem wilt fotograferen?)

Het rare van deze "test" vind ik dat er nogal wat merken missen, en daaronder niet de minste: Canon, Nikon, Panasonic o.a. (niet dat er iets mis is met Sony, Fuji of Olympus, maar er zijn meer mogelijkheden dan die 3).

Maar ik denk dat je in alle gevallen beter uit bent dan wat je nu hebt.
waarschijnlijk zijn de andere merken ook beschikbaar maar vallen die in een duurdere prijsklasse.

ik hoef geen macro ik hoef alleen voor vogels

ik zal eens kijken naar de andere merken :)



ik heb dan deze gevonden:

http://www.kieskeurig.nl/kopen/525DCAF3103...324003E7940.htm

maar deze heeft geen optische kijker maar lcd viewfinder.
er werd hier aangeraden ook optisch te neme als je tegen de zon in moet, maakt dat erg veel uit?

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Goyatlah

Ja, als je tegen de zon in fotografeert, kun je niets meer op je viewfinder zien - misschien dat het iets beter is als ie uitklapbaar is, maar dat weet ik niet uit eigen ervaring.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Folkert Jan

dan ga ik toch maar voor die sony tenzij iemand anders nog andere belangrijke opmerkingen heeft :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankw

#5
De panasonic heeft gewoon een LCD-scherm en een zoeker (=viewfinder)! Geen optische maar wel een zoeker.. Overigens heeft geen 1 SLR-type compact camera een optische zoeker!

Overigens zou ik gaan voor Panasonic, deze hebben de beste optiek en qua degelijkheid zit het bij hun ook zeer goed! Ik zie bijv. zelden tot nooit reparaties van Panasonic en wel van veel andere merken..

De FZ-8 is voor jouw denk ik een goede keus, kost in de winkel 279,- (op internet natuurlijk minder, maar daar zou ik m niet halen!) 10x optische zoom F2.8-3.3 (dus zeer lichtsterk), 7MP (=meer dan voldoende) met een zoeker. En natuurlijk een Leica lens!

Folkert Jan

bedankt

maar ik vraag me toch af waarom ik in dit geval dan voor de panasonic moet gaan ipv de sony.

de sony heeft 5x meer optische zoom
1MP meer
1 van de beste beeldstabilisatoren
een optische kijken

15 euro goedkoper in de winkel


"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

redmar_woudstra

Frank Wagenaar is duidelijk genoeg geweest. Kwalitatief beter. En de zoeker van de panasonic is erg handig, omdat je aanpassingen ook door de zoeker ziet (lichter, donkerder maken etc.). Daarnaast fotografeert een zoeker stabieler uit de hand als jev er in zoomt dan een schermpje. Je hebt nog steun van je gezicht.
groet,
Redmar

Folkert Jan

CiteerFrank Wagenaar is duidelijk genoeg geweest. Kwalitatief beter. En de zoeker van de panasonic is erg handig, omdat je aanpassingen ook door de zoeker ziet (lichter, donkerder maken etc.). Daarnaast fotografeert een zoeker stabieler uit de hand als jev er in zoomt dan een schermpje. Je hebt nog steun van je gezicht.
zou je me uit kunnen leggen hoe zon zoeker dan werkt en hoe je steun van je gezicht hebt?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Alex Kwak

#9
Het voordeel van een uitklapbaar schermpje is dat je makkelijker dit soort foto's kan maken:

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marijkehuysse

Voor zoiets moois ga je toch wel op de knieen?

groet,
Marijke

GijsB

#11
CiteerJa, als je tegen de zon in fotografeert, kun je niets meer op je viewfinder zien - misschien dat het iets beter is als ie uitklapbaar is, maar dat weet ik niet uit eigen ervaring.
daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb zelf een panasonic fz-8 met lcd-viewfinder, en als ik tegen de zon in fotografeer past het schermpje zich aan zoals ook het grote schem zich aanpast (het wordt dus iets donkerder zodat je nog alles goed kan zien).


fz-8 heeft trouwens 12 keer optische zoom
Gijs

J&L

Hoi,

Bij waarneming kun je alle kwaliteit foto's plaatsen!
Het is hier toch géén fotowedstrijd :P
Ik begrijp wel wat je bedoeld.
Maar voor mooie vogel foto's begin je helaas niets voor €250,- daar heb je nog geen eens één objectief voor.
Mijn advies door sparen en in de vakantie hard werken veel geld verdienen en dan een digitale spiegel reflex kopen met een 300mm of meer bereik.

frankw

#13
Citeer
CiteerFrank Wagenaar is duidelijk genoeg geweest. Kwalitatief beter. En de zoeker van de panasonic is erg handig, omdat je aanpassingen ook door de zoeker ziet (lichter, donkerder maken etc.). Daarnaast fotografeert een zoeker stabieler uit de hand als jev er in zoomt dan een schermpje. Je hebt nog steun van je gezicht.
zou je me uit kunnen leggen hoe zon zoeker dan werkt en hoe je steun van je gezicht hebt?
een optische zoeker werkt doordat het beeld wat binnen komt via de optiek, via een spiegel, naar je zoeker wordt door gespiegeld. De ander is electronisch.

Ongeveer  :angel:


Doordat je met je linkerhand de camera ondersteund en deze met je arm in je zij naar je gezicht brengt leunt de camera tegen je gezicht, op je hand, die rust op je arm, die weer rust in je zij. Dus stabieler dan een plat compact ding die je met 2- en een halve vinger vast houdt. :duim:

Ook qua service zou ik voor Panasonic gaan, bel Sony maar eens op met een moeilijker vraag dan: "wat voor geheugen kan ik in mijn camera gebruiken?" (als de telefoonmiep dat al weet) Dan kan je lachen, wij doen het wel eens als we ons vervelen, ff Sony pesten :grin:

J&L

Citeer

Ook qua service zou ik voor Panasonic gaan, bel Sony maar eens op met een moeilijker vraag dan: "wat voor geheugen kan ik in mijn camera gebruiken?" (als de telefoonmiep dat al weet) Dan kan je lachen, wij doen het wel eens als we ons vervelen, ff Sony pesten :grin:
Hoi Frank,

Die "Miepen"vind je overal lijkt soms wel of ze speciaal zijn aangenomen.
Met de opdracht:doe zo dom mogenlijk houd de klant zo lang mogenlijk aan de lijn(dit kost je meestal €€€€'s).
Net nog zo'n muts aan de lijn gehad van de Rabobank met de vraag of er al een bedrag van m'n rekening was afgeschreven,nee dat MOET je eens ff doen als je je verveeld!!.Wordt je doorverbonden afijn 10 min. later kom je tot de conclusie dat ze je dat vanwege bankwezen niet mogen zeggen.
Toch weer 10min. €€€ :P

frankw

haha ja die ken ik.
Maar bij Sony weten ze na 10 minuten nog steeds geen antwoord, zelfs geen dom. Zeggen ze dat ze je terug bellen, en je raad het nooit, dat doen ze niet

Folkert Jan

ok

alle tips hier hebben toch de doorslag gegeven voor panasonic.
bij de mediamarkt afgelopen week acties dus een fz18 besteld voor 319 :D

benieuwd hoe snel die binnen is.
nu al zin in!! :D  :D  :D  :D  
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankw

#17
Goede keuze camera, alleen jammer dat je m bij de MediaMarkt hebt besteld, daar hoef je voor uitleg iig niet naar terug tegaan.. :angel:

Ohja, die actie liep t/m 21 juni. Dus ik vraag me af of ze 'm na de hand nog voor die prijs gaan leveren? En hoe lang het duurt? Ik weet namelijk dat ze in heel Nederland momenteel niet of zeer slecht leverbaar zijn (met Nederlandse handleiding en menu!).  Dit zou ik als ik jouw was even na vragen bij ze, het zou natuurlijk sonde zijn dat je met al je enthousiasme de camera pas over een (te) lange tijd krijgt.

Goed ook om te zien dat je toch wat meer uit hebt gegeven dan je oorspronkelijke budget, nu heb je iig wel een camera met 'écht alles' der op en der aan :duim:


Plaats je je 1e foto's ook hier? ben benieuwd!

GijsB

voor 319:O

bij norrod issie voor 289 te koop:O
Gijs

frankw

#19
met waarschijnlijk een mooie engelstalig menu en handleiding, geen europeze garantie enz.. :angel:


edit: overigens kost ie daar € 320,- + ;)