Gevleugelde bosmier met zwart/witte vleugels => Formica polyctena/rufa

Gestart door Rayan Majoor, mei 16, 2022, 13:53:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/241740819/.
1 Bosmier onbekend - koepelnestbouwer - Formica (Formica) spec. imago, gezien
datum: 2022-04-29
locatie: Bennekom - Oostereng (GE)

foto's:




Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jpjcox

Mannetje, antenne met 13 leden.
Volgens mij zie ik op de wangen diverse haren. De bovenkant van kop en borststuk dof. Achterlijfsegmenten, op de voorranden na, lijken mij ook dof.
Ik denk een Formica pratensis, Zwartrugmier.

Rayan Majoor

Bedankt voor het meekijken en de mogelijke soortnaam! Wat gebruik je als naslagwerk voor de determinatie? Zelf heb ik namelijk niet echt iets om mannelijke mieren te kunnen determineren.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jpjcox


Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

p.boer

Aan de hand van de foto's is niet op te maken om welke bosmiersoort het gaat.
mvg
Peter

Rayan Majoor

überhaupt niet van foto's? Of met een (normale) foto van de juiste dingen wel? Want ik heb nog wel een paar andere foto's...

Bedankt voor de reactie in ieder geval.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

p.boer

Gezien de tijd van het jaar, kan het alleen maar gaan om de kale of de behaarde bosmier. Dit zijn taxa die zo veel op elkaar lijken dat er aan wordt getwijfeld of het wel 2 soorten zijn. Hybriden komen veel voor. Bij mannetjes is er helemaal geen verschil te zien, zelfs niet aan het geslachtsapperaat, en ook niet aan het DNA (COI-gen).
mvg
Peter
PS je kan als soort invoeren 'gewone bosmier' = Formica polyctena/rufa

Rayan Majoor

Top, duidelijk. Bedankt voor de uitleg :duim:
Was in ieder geval een mooi beestje om tegen te komen
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl