Trekroepje: Van Appelvink, naar pieper, naar onbekend

Gestart door Jorick, mei 14, 2022, 18:07:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jorick

Beste,
Vanochtend met trektellen meende ik een Appelvink te hebben. Zeldzaam voor deze post. De roep zat niet helemaal lekker. Thuis gekomen kwam het sonogram niet overeen en klinkt de roep wat te lang. Boompieper leek een aardige kandidaat, maar het sonogram piekt op 8,9 khz. (bopie rond de 7khz) Het lijkt nog het meest op siberische bopie. Daar klinkt echter de roep weer niet trillerig genoeg voor. Ofwel, de weg is zoek.. Benieuwd wat het wel is.

https://vwgarnhem.waarneming.nl/waarneming/view/241441449


Geluiden:
https://vwgarnhem.waarneming.nl/sound/5/166295.mp3
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

migratorius

Ik heb geen idee wat het echt is, maar sommige trekroepjes van Grauwe Vliegenvanger klinken redelijk als jouw opname.

JanHein

Jorick

Dank je JanHein,
Ga ik daar eens naar op zoek. Leerzaam is t sowieso.
Groet! Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

marijn

Apart. Ik herken dit niet als Grauwe Vlieg. Het is (ook) zeker niet een van de andere suggesties.
Jorick, zou je een onbewerkte (nu te veel laag weggefilterd om goed te kunnen interpreteren) versie willen plaatsen? En weet je zeker dat er niet nog meer (mogelijk andere) roepjes van deze vogel op de opname staan?
Marijn Prins

Jorick

HI Marijn,
Sorry voor het late antwoord. Ik heb de rauwe opname niet meer helaas. Laag is inderdaad weggefilterd doordst er een brom onder zat. Dat had echter geen invloed op de roep. Ik bewerk hem zo vanuit het spectogram dat de complete hoogte bewaard blijft.
Toch benieuwd naar wat je eventueel te binnen schiet. Dank in ieder geval voor het meedenken!
Hartelijke groet, Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Natuur123


marijn

Pimpelmees was (ook) de beste optie die ik kon bedenken.

Wat betreft dat wegfilteren: het ging me hier niet om het intact laten van het betreffende geluid, maar vooral om het intact laten van enigszins natuurlijk omgevingsgeluid, zodat je brein (het mijne in elk geval) de beschikbare informatie beter kan plaatsen t.o.v. een soort bekende baseline.
Marijn Prins

Jorick

Dank Beiden,
Kool- of Pimpelmees was bij mij inderdaad ook de revue gepasseerd.
En inderdaad Marijn, dat had beter geweest. Helaas dus weg gemikt. Volgende keer maak ik meer een soundscape opname.
Nogmaals dank voor het meedenken.
groet! Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....