Knotssprietbladwesp

Gestart door Hannie Luijten, mei 12, 2022, 20:09:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Vandaag in de tuin een heel bijzondere waarneming gedaan van een, naar later bleek, knotssprietbladwesp. Maar ik weet niet welke. Is er ergens op internet een determinatietabel te vinden, of kan iemand mij helpen met dit dier?
In eerste instantie trof ik hem aan op Wilde kardinaalsmuts waarvan ook duidelijk gegeten werd.  Ik hoop dat iemand het weet, zo'n fraai insect zie ik niet elke dag in de tuin! Ik heb meer foto's maar er kunnen er niet meer bij de waarneming.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/241249459/.
1 Knopwesp onbekend - Trichiosoma spec. imago, gezien
datum: 2022-05-12
locatie: Harfsen (GE)

foto's:




Groet, Hannie

heermoes

Mooie waarneming! De groep is erg complex en de taxonomie is nog niet helemaal goed uitgezocht door experts. Je kan hem het beste op spec laten staan.

Heb je de wesp zijn knagen aan het blad? De meeste bladwespen eten geen groen plantaardig materiaal, wel nectar. Misschien is het de slaapplek geweest en heeft de bladwesp zich in het blad vastgebeten, net als sommige bijen doen. Trichiosoma en Cimbex mannetjes hebben vergrootte kaken om te vechten met andere mannetjes1, dus ik kan me voorstellen dat ze zich ook aan bladen vast kunnen bijten.

De larven zitten op verschillende bomen en struiken maar zijn zo ver ik weet niet op kardinaalsmutsen beschreven.2

1. https://www.sawflies.org.uk/cimbicidae/
2. https://bladmineerders.nl/parasites/animalia/arthropoda/insecta/hymenoptera/symphyta/tenthredinoidea/cimbicidae/cimbicinae/trichiosoma/?lang=nl en Lacourt (2020)
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Hannie Luijten

Dank je wel voor de reactie! Helaas blijft het dan een specje. De Genusnaam klopt wel denk je?

Ik heb de wesp zien knagen aan het blad. Zie de nieuwe foto's waarop je een beetje kan zien dat hij bezig is. Op de laatste foto heeft hij zich een stukje verplaatst, het gemaakte gat zie je op de middennerf. Of hij het groen heeft opgegeten of dat hij alleen maar een gat geknaagd heeft?

Toen ik hem voor het eerst zag zat hij ogenschijnlijk doodstil op het blad. Ik kon er foto's van maken zonder dat hij aanstalten maakte om weg te vliegen. Het viel niet mee vanwege de harde wind. Ik dacht dat hij mogelijk verwaaid was, en uitgeput door de wind. Want ik ben niet gewend dat een insect zo lang blijft zitten als ik met de camera in de buurt kom. Toen ik naar mijn idee een paar goede foto's had ben ik naar binnen gegaan om te zien wat het kon wezen. Want iObs nog Obsidentify kwamen met iets fatsoenlijks aanzetten. Toen kwam ik er dus achter dat het een Knopwesp was. In de hoop dat hij er nog zou zitten ben ik teruggegaan om meer foto's te maken. Hij zat er nog! Met inzoomen viel me toen op dat hij aan het blad zat te knagen.
Na nog een stel foto's gemaakt te hebben ben ik weer naar binnen gegaan. Helaas kwam ik er niet verder mee en heb de waarneming toen op het forum hier gezet.

Een paar uur later ging ik weer terug maar de wesp was toen weg. Zo'n 40 meter verderop echter vloog er plots iets in mijn nek. Ik veegde dat met mijn hand weg en ik dacht jee wat was dat nou weer voor een groot beest. Bleek dat dezelfde (soort) wesp te zijn, ik had hem in een Ribes alpinum geveegd  :-[ Ogenschijnlijk was hij niet beschadigd maar de kleine blaadjes bezweken een voor een onder zijn gewicht, hij kon er niet goed op zitten. Dus ik heb hem verplaats naar wederom een Euonymus. Daar heeft hij nog even gezeten en is vervolgens weggevlogen. Ik heb hem daarna niet meer gezien. 
Groet, Hannie