Hoofdmenu

Curculio

Gestart door jck, mei 11, 2022, 11:52:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Deze komt me onbekend voor. Nogal grijs van kleur maar ik mis de witte plek van C. villosus ( beeldherkenning vindt C. villosus goed). Lengte 4mm exclusief de snuit.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/241069104/.
1 Curculio spec. imago
datum: 2022-04-24
locatie: Apeldoorn - Het Woudhuis (GE)

foto's:





James

H. Mertens

#1
Ha, leuk! Een aparte Curculio. Mooie foto's.
Ik heb deze soort zelf nog nooit gezien, maar mannetje C. villosus lijkt me de enige mogelijkheid.
Op alle andere Curculiosoorten is wel wat aan te merken. Het beest, incl. de poten is 'zwart' waardoor eigenlijk al alles afvalt. Aan de voordijen is nog net een tandje te zien, waardoor bijv. C. betulae afvalt.

Coleonet zegt voor C. villosus: Flügeldecken meistens mit einer hellen Querbinde aus verdichteten Schuppenhaaren hinter der Mitte.

M.a.w. die verdichting van witte haarschubben zit er niet altijd  ;D

groetjes Hendrik
Groetjes, Hendrik

jck

Bedankt! Ik wist niet dat die witte vlekken achter op de dekschilden konden ontbreken. Ik heb geluk met deze soort gehad - dit is inmiddels nr 9 in de afgelopen jaren - maar ze waren allemaal veel duidelijker getekend.

James

H. Mertens

Hallo James,

ik weet het ook niet zeker, maar dat lijkt besloten te liggen in het woordje 'meistens'.
Hoe dan ook een atypisch exemplaar inderdaad.
Volgens mij zijn ze toch zeker niet 'algemeen'.
In mijn omgeving heb ik er nog geen gevonden.

Ik zie net pas in de sleutel op coleonet dat er nog een andere zwarte Curculio is: C. vicetinus.
Die lijkt op C. villosus, en heeft, net zoals jouw kever, geen dichte haarvlek.
(Verder ook wat minder beharing en een iets andere vorm pronotum dan C. villosus lijkt het). 
C. vicetinus is voor zover ik heb kunnen vinden niet uit NL bekend, maar komt wel in Duitsland voor.
Op Kerbtier al meldingen uit de omgeving van Keulen, dus ook weer niet heel ver weg.
Anyway, die soort parasiteert blijkbaar op gallen van de Esdoorngalwesp.
Jouw waarneming komt uit een eikenbos?

groetjes Hendrik
Groetjes, Hendrik

jck

Meer een gemengd bos met een mooie laan van iets oudere eiken langs de rand van het perceel. Het kevertje zat op dode riet onder de eiken - ik kom daar regelmatig eikensoorten tegen die kennelijk uit de eiken zijn gevallen/gesprongen/gewaaid. C. vicetinus had ik ook op Kerbtier gezien maar niet verder naar gekeken omdat NederlandseSoorten hem niet kende.

Maar dat is een interssant kevertje. FaunaEuropaea heeft geen Curculio vicetinus in haar bestanden maar wel een Archarius vicetinus: alleen daar is niets over bekend - geen records uit Europa - en die is synoniem voor Curculio vicetinus. Nog een beetje rondneuzen op Internet en ik kwam dit tegen op Researchgate over C. villosus en C. vicetinus:

https://www.researchgate.net/publication/312577466_Notes_on_the_distribution_of_Curculio_vicetinus_Coleoptera_Curculionidae_Curculioninae_Poznamky_k_rozsireni_Curculio_vicetinus_Coleoptera_Curculionidae_Curculioninae

Hierin staan de onderscheidende kenmerken en de records tot ongeveer 2015.

James

H. Mertens

#5
Bedankt voor het zoeken en het gevonden artikel! Gaat in het archief :)
Bijzonder dat C. vicetinus, een door Europa verspreide soort blijkbaar zo lang onder de radar is gebleven.

Deze goedgekeurde C. villosus kwam ik tegen op waarneming: https://waarneming.nl/observation/192195733/
Die ziet er door mijn onervaren ogen, zonder het artikel te raadplegen, wat verdachter uit dan die van jou, maar het zal wel kloppen zeker, want waarneming op eik. 
Een afgesleten C. villosus, ook zonder eindvlek. Inderdaad, jouw waarneming moet wel een atypische C. villosus zijn.

groetjes Hendrik

BTW: Curculio sp. die je op dit moment in de eikenondergroei aantreft zijn vaak kakelverse dieren die net uit de bodem zijn gekropen. 
Groetjes, Hendrik