Graspieper?

Gestart door S.A.S., mei 10, 2022, 17:45:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

S.A.S.

Ik blijf die piepers lastig vinden. Zou iemand me uit willen leggen of dit een graspieper is en waarom. Alvast bedankt. Excuses voor de slechte foto's.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/240997524/.
1 Graspieper - Anthus pratensis
datum: 2022-05-10
locatie: Maasdijk - Oranjebuitenpolder (ZH)

foto's:





Matthijs Molenaar

 :duim: Streping op de borst niet zoals Boompieper en de roep zijn bijv. kenmerkend
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

S.A.S.

Bedankt voor de snelle reactie.

frankneijts

Op jouw foto's zijn met wat moeite 2 van de belangrijkste kenmerken te zien:
* Op de 1 na laatste foto zie je dat de donkere streping op de borst min of meer gelijk is aan die op de flanken. Bij Boompieper zijn de streepjes op de flanken veel dunner, fijner dan die op de borst.
* Bij Boompieper is de oogring vóór t oog ahw 'doorgeknipt' door de donkere teugel. Bij Graspieper is de oogring helemaal gaaf en dat is op de meeste van jouw foto's wel te zien ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Overigens is dit een exemplaar met duidelijk voer voor de jongen in de bek, wat betekent dat er een nest en/of net uitgevlogen jongen in de buurt zijn. Zo'n dier blijft lekker rondhangen,wat het fotograferen vergemakkelijkt, maar je bent ook flink aan het verstoren. Let daar s.v.p. op!
Met vriendelijke groet, Rob

S.A.S.

Bedankt voor de uitleg.

Ik heb hem iets van 10 sec gefotografeerd en liep toen weer door, van verstoring was dus geen sprake.