Beide planten nemen de laatste jaren gestaag toe.
Uitroeien zou geen optie zijn, daarvoor zouden ze al te wijd zijn verspreid. Maar ik vraag me serieus af of niets doen eigenlijk wel een optie is. Als het zo doorgaat is er over 20 jaar geen berm of bosrand meer die niet hiermee is overwoekerd.
We kunnen mensen op de maan zetten en meren droogleggen. Homo Sapiens die samenwerkt is door weinig af te stoppen. We kunnen dit toch wel winnen?
Wachten we met actie tot alles vol staat met Grote berenklauw en Japanse duizendknoop? De gemeente Almere heeft nu een actief beleid tegen Grote berenklauw.
Bestrijding Berenklauw in Almere Pas nadat de gemeente helemaal onder was gelopen zijn ze hiermee begonnen, en nu kost het kapitalen. Is dat afwachten een verstandig voorbeeld?
Voor mijn gevoel weten terreinbeheerders (natuurbescherming, gemeenten, waterschappen, prorail) weinig van de bestrijdingsmogelijkheden, en ontbreekt het ze aan inzicht in de gevolgen van "niks doen" op de langere termijn.
Samengevat:
- Heeft het zin om te bestrijden, of moeten we accepteren dat "alles" (behalve strand en beukenbossen) overwoekerd gaat worden?
- Wat zijn effectieve methoden? Wat moet nog worden uitgezocht?
- Hoe verspreiden we de kennis hierover?
- Wie geeft terreinbeheerders het advies om er werk van te maken? (= de schop onder de kont) De commissie voor (tegen) invasieve exoten lijkt weinig haast te maken. Bovendien heb ik geluiden gehoord dat men alleen die exoten wil bestrijden die nog geen probleem zijn maar dat wel gaan worden.