Veelkleurigvergeet-mij-nietje of Bleek vergeet-mij-nietje

Gestart door valentine, mei 09, 2022, 14:48:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

valentine

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/240847912/.
1 Veelkleurig vergeet-mij-nietje - Myosotis discolor
datum: 2022-05-09
locatie: Venray - Testrik (LI)
Is dit een "gewoon" Veelkleurig vergeet-mij-nietje of een Bleek vergeet-mij-nietje? Er doet zich met de kleuren iets vreemds voor: Met het blote oog en de loep zie ik heel licht geel en stralend wit; dat wit wordt op de foto licht blauw.

Groet,

Valentine

foto's:




Nathalie De Somer

Beste Valentine,
Ik herken het Veelkleurig vergeet-mij-nietje, zowel wat vruchten als wat keelschubben betreft. Welke soort bedoel je met bleek vgmn, is dat akker vgmn?
Vriendelijke groet, Nathalie

erikberkhof

Citaat van: valentine op mei 09, 2022, 14:48:38 PM
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/240847912/.
1 Veelkleurig vergeet-mij-nietje - Myosotis discolor
datum: 2022-05-09
locatie: Venray - Testrik (LI)
Is dit een "gewoon" Veelkleurig vergeet-mij-nietje of een Bleek vergeet-mij-nietje? Er doet zich met de kleuren iets vreemds voor: Met het blote oog en de loep zie ik heel licht geel en stralend wit; dat wit wordt op de foto licht blauw.

Groet,

Valentine

foto's:



Met de determinatiehulp op Verspreidingsatlas moet het lukken. Alhoewel de verschillen niet erg groot zijn!!
Vriendelijke groeten, Erik


valentine

Mijn probleempje blijft toch het kiezen.
Ik zag met het blote oog de kleuren héél beek geel en stralend wit, wat op de foto's veranderde in héééél bleek geel en licht blauw, wat op Veelkleurig zou wijzen. Wat de maten betreft van vruchtkelkslippen en bloemkroonzoom: alles is klein, maar wat zegt dat in een krukdroge periode? Op de hoofdbloeitak zie ik wel afstaande haren wat op Bleek vergeet-mij-nietje zou wijzen. Voor bladen upload ik nog een foto van het 22 cm hoge plantje. Biotoop geeft ook geen uitsluitsel: weliswaar loopt er water langs de berm waarin ik de plant vond, maar het gaat op die plaats toch om droge zandgrond.

Ik geef toe, er zijn grotere problemen.  ;)

Vriendelijke groet,

Valentine

Rien Ondersteijn

Zeg dat wel Valentine- kijk maar om ons heen, maar ik begrijp je 'frustratie'.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Ik neig naar Veelkleurig op basis van bloemkleur en aanliggende beharing.
groet, Willemien Troelstra