Welke Aalscholver?

Gestart door vosje50, mei 08, 2022, 23:44:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

vosje50

Ik twijfel of dit wel een Continentale Aalscholver is, waar ObsIdentify op uitkomt.
Ik dacht dat ik op deze plek altijd de Aalscholver Phalacrocorax carbo zie.
Daarnaast worden de opties gegeven:
Aalscholver - Phalacrocorax carbo
Grote Aalscholver - Phalacrocorax carbo carbo

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/240802102/.
1 Continentale Aalscholver - Phalacrocorax carbo sinensis
datum: 2022-05-03
locatie: Oud-Alblas - dorp e.o. (ZH)

foto's:





ObsId: Continentale Aalscholver. 1e foto: 72.2%, 2e: 55.2%, 3e: 54.1%, 4e: 50.2%

Rob Koelman

Oke, je gaat wel heel erg af op de SUGGESTIES van een of ander identificatieprogramma.

Dit is natuurlijk inderdaad een aalscholver. Vraag is - als ik het goed begrijp - of dit een 'normale' aalscholver (ssp. sinensis) is of een grote aalscholver (ssp. carbo).

Zoek - via internet - eens uit wat de verschillen zijn tussen deze twee ondersoorten en of je op grond daarvan zelf tot een determinatie kunt komen.

Dat 'klakkeloos gebruik maken van ObsIdentify' leidt maar al te vaak tot onzin-determinaties en onnodige twijfel. Het programma is minder onfeilbaar dan de juichpropaganda vanuit waarneming.nl zelf suggereert. Daarbij leren de meeste waarnemers er helemaal niets van als ze deze suggesties klakkeloos opvolgen. Blijf zelf nadenken!

Met vriendelijke groet, Rob

marijn

'Continentale Aalscholver' (heeft W.nl deze naam zelf verzonnen?) = 'normale' Aalscholver = Phalacrocorax carbo sinensis
(en dat heeft ObsIdentify prima gezien)
Marijn Prins

vosje50

#3
Klakkeloos??? Hallo!!Ik ben drie kwartier bezig geweest om uit te zoeken wat het was. Met apart de foto's  in te voeren. En met alle foto's op dezelfde waarneming in te voeren. Juist omdat ik twijfelde, maar steeds kwam er Continentale Aalscholver - Phalacrocorax carbo sinensis uit. En heb allerlei sites bekeken, voor de verschillen, die jammer genoeg in het engels waren, wat het lastig maakte.

Onzin detereminatie????
Obsidentify oftewel Nature Identification API, kortweg NIA,
https://waarneming.nl/pages/disclaimer-obsidentify/
Ik heb daar vaak hulp van maar ga er nooit zomaar vanuit.
Zelf verzonnen? Ik dacht het niet.

Opties die ik kreeg:
Continentale Aalscholver - Phalacrocorax carbo sinensis (72.2%).
onzekere voorspellingen: (accepteren zal "zeker" uitvinken)
Continentale Aalscholver - Phalacrocorax carbo sinensis
Aalscholver - Phalacrocorax carbo
Grote Aalscholver - Phalacrocorax carbo carbo

Het lijkt me dat de gewone aalscholver 'carbo' is en de continentale carbo sinensis.

Nou ja, bedankt voor jullie 'sympathieke' manier van meedenken voor iemand die al 11 jaar een trouw waarnemer is.  Het past precies bij de heden ten dage geldende Nederlandse moraal.
Misschien moet ik er maar mee stoppen om waarnemingen in te voeren.
Fijne dag allebei!





Guus Peterse

Beste Vosje, even ter verduidelijking (en eigenlijk zeg ik niet veel meer dan wat Marijn al schreef):
'Continentale' aalscholver, Phalacrocorax carbo sinensis, en grote aalscholver, Phalacrocorax carbo carbo, zijn allebei ondersoorten van aalscholver, Phalacrocorax carbo. De bij ons algemene ondersoort, de 'gewone' aalscholver dus, is de ondersoort sinensis, de continentale dus. De door jou gefotografeerde vogel is ook een sinensis. Obsidentify had het dit keer dus goed.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

marijn

Dank voor de uitleg bij mijn woorden, Guus  :duim:

(Ik zal elders even aankaarten dat die naam 'Continentale Aalscholver' m.i. niet oké is.)
Marijn Prins

Matthijs Molenaar

Citaat van: vosje50 op mei 09, 2022, 10:38:16 AM
Klakkeloos??? Hallo!!Ik ben drie kwartier bezig geweest om uit te zoeken wat het was. Met apart de foto's  in te voeren. En met alle foto's op dezelfde waarneming in te voeren. Juist omdat ik twijfelde, maar steeds kwam er Continentale Aalscholver - Phalacrocorax carbo sinensis uit. En heb allerlei sites bekeken, voor de verschillen, die jammer genoeg in het engels waren, wat het lastig maakte.

Onzin detereminatie????
Obsidentify oftewel Nature Identification API, kortweg NIA,
https://waarneming.nl/pages/disclaimer-obsidentify/
Ik heb daar vaak hulp van maar ga er nooit zomaar vanuit.
Zelf verzonnen? Ik dacht het niet.

Opties die ik kreeg:
Continentale Aalscholver - Phalacrocorax carbo sinensis (72.2%).
onzekere voorspellingen: (accepteren zal "zeker" uitvinken)
Continentale Aalscholver - Phalacrocorax carbo sinensis
Aalscholver - Phalacrocorax carbo
Grote Aalscholver - Phalacrocorax carbo carbo

Het lijkt me dat de gewone aalscholver 'carbo' is en de continentale carbo sinensis.

Nou ja, bedankt voor jullie 'sympathieke' manier van meedenken voor iemand die al 11 jaar een trouw waarnemer is.  Het past precies bij de heden ten dage geldende Nederlandse moraal.
Misschien moet ik er maar mee stoppen om waarnemingen in te voeren.
Fijne dag allebei!






Soms zijn er mensen die je bij ObsIdentify vandaan willen houden. Wat je nu gedaan hebt is goed (zo doe ik het ook met kevers enzo): Eerst een goede foto maken van alle hoeken. Dan in ObsIdentify zetten, kijken naar de verschillen en daar dan een soortnaam aan vastmaken. Je weet de verschillen niet (maakt niet uit, het is ook lastig!), daarom vraag je het even hier. Prima, hier zijn altijd mensen die je (met zulke foto's) uitleg en een determinatie wilt geven.

Je hebt de determinatie NIET klakkeloos overgenomen. Nu weet je waar je op moet letten, en hoef je dit de volgende keer niet meer te vragen. Ik zou zeggen: Ga zo door!  :duim: :duim: :duim: :duim:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Vincent Hart

Citaat van: Matthijs Molenaar op mei 09, 2022, 12:20:51 PM
Soms zijn er mensen die je bij ObsIdentify vandaan willen houden.
En Rob heeft daar zijn levensmissie van gemaakt. Obsidentify heeft zijn beperkingen, daarbinnen gaat het bijzonder vaak goed. Best knap als je bedenkt dat de software niet snapt waar de vogel ophoudt en de omgeving begint op foto's. Mede daardoor is het essentieel om vogels zo krap mogelijk uit te snijden. Dit vergeten waarnemers vaak, en daar zijn de resultaten dan ook naar - garbage in, garbage out. Een ander euvel is het interpreteren van het resultaat. Als - met goed uitgesneden foto's van een zo hoog mogelijke kwaliteit - de software het met een hoog percentage niet zeker weet, weet de software het niet zeker. En met sommige soorten - Iberische Tjiftjaf - is een bekend voorbeeld, gaat de software vrijwel altijd de mist in, maar bij die soort wordt dan ook een waarschuwing gegeven.

Overigens als ik het zo lees, heeft Vosje prima door hoe ObsIdentify te gebruiken. Hopelijk is nu ook duidelijk hoe het met de verschillende Aalscholvers zit  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Julian

Citaat van: marijn op mei 09, 2022, 11:57:12 AM
(Ik zal elders even aankaarten dat die naam 'Continentale Aalscholver' m.i. niet oké is.)

Had je al 'ns gedaan. ;)
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,409429.msg2435385.html#msg2435385

Julian

Citaat van: vosje50 op mei 09, 2022, 10:38:16 AM
En heb allerlei sites bekeken, voor de verschillen, die jammer genoeg in het engels waren, wat het lastig maakte.

Hier staan beschrijvingen van beide ondersoorten in het Nederlands:
https://waarneming.nl/species/104847/
https://waarneming.nl/species/1591/
Lukt het hiermee?  :blink:

marijn

Citaat van: Julian op mei 09, 2022, 14:50:39 PM
Citaat van: marijn op mei 09, 2022, 11:57:12 AM
(Ik zal elders even aankaarten dat die naam 'Continentale Aalscholver' m.i. niet oké is.)

Had je al 'ns gedaan. ;)
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,409429.msg2435385.html#msg2435385
Haha, dank je!  ;D
Excuus dat ik blijkbaar nooit op jouw reactie gereageerd had.
Zal ik alsnog eens doen..
Marijn Prins

Julian

Citaat van: marijn op mei 09, 2022, 16:24:46 PM
Citaat van: Julian op mei 09, 2022, 14:50:39 PM
Citaat van: marijn op mei 09, 2022, 11:57:12 AM
(Ik zal elders even aankaarten dat die naam 'Continentale Aalscholver' m.i. niet oké is.)

Had je al 'ns gedaan. ;)
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,409429.msg2435385.html#msg2435385
Haha, dank je!  ;D
Excuus dat ik blijkbaar nooit op jouw reactie gereageerd had.
Zal ik alsnog eens doen..
Excuses zijn niet nodig; heeft voor mij ook geen haast!  ;D

Henri van Dodeweerd

Ik hoop dat Janny hier nog meeleest.

Ga echt door met het invoeren van je waarnemingen. En laat je niet afschrikken door mensen die alles wat met de NIA te maken heeft. Laat maar gaan... Er zijn genoeg mensen die je wel willen helpen. En net wat Matthijs aangeeft, je hebt het niet klakkeloos overgenomen. Je vraagt het hier ook gewoon na.

Tegelijkertijd hebben veel mensen ook veel verschillende manieren om tot een determinatie te komen.

De een vertrouwd wel klakkeloos op de NIA
De ander begint met de NIA en gaat dan op onderzoek uit
De ander vertrouwd klakkeloos op zijn/haar kennis
De ander pakt determinatietabellen
Weer een ander gaat plaatjes kijken op internet
Weer een ander doet dat in boeken
Enz.
Enz.
Enz.

Alles heeft zijn voors en tegens. Laat iedereen lekker zijn/haar methode kiezen. En laten wij hier op het forum elkaar gewoon helpen, ongeacht de voorafgegane methode. Kun je dat niet, hou gewoon je mond.

Kan iemand niet zijn/haar mond houden en is het toch nodig om negatief te reageren. Laat lekker gaan. Het zegt meer over die persoon dan over degene tegen wie het gericht wordt.

Dus Janny ga gewoon door zoals je het doet en geniet vooral van het waarnemen van de prachtige natuur. En ik en vele andere met mij willen je graag helpen, waar we kunnen
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd