Hoofdmenu

Vogeluitwerpselen?

Gestart door jva, mei 04, 2022, 14:43:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

jva

Beste allen,

Zie het bericht dat ik eerder poste onder zoogdieren: https://forum.waarneming.nl/index.php?topic=492570.msg2514375#new

Ik heb nu toch sterk(er) het vermoeden dat de waargenomen uitwerpselen van een vogel afkomstig zijn. Gezien de locatie nabij een nest van een heggenmus, vermoed ik deze soort. Bijna dagelijks vind ik op deze locatie deze poepjes op de tegels. Kunnen anderen deze mening bevestigen? Niet allerdaagse vorm en structuur, van doen met voortplantingsperiode zoals ik in het vorige topic ook al opperde?

Dank voor de reacties!
Jelle

keesschreven

Zangvogelpoepjes zien er anders uit: lang en dun gerekt en klein, met een groot wit deel (urinezuur).
Dit lijkt mij plantaardig, óf sterk met algen overgroeid maar dan zijn ze dus niet meer vers.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

peterv

slecht te zien op deze foto, ik denk aan uitwerpselen van rupsen.
Peter Venema

Merel

Hoe groot zijn de keutels?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

jva

Citaat van: peterv op mei 08, 2022, 14:37:25 PM
slecht te zien op deze foto, ik denk aan uitwerpselen van rupsen.
Citaat van: Merel op mei 09, 2022, 14:39:48 PM
Hoe groot zijn de keutels?

Zogezegd zijn de afmetingen variërend tussen 5 en 10mm. Rupsen? Dat lijkt me persoonlijk van niet, daarvoor zijn ze toch echt te groot. Bovendien geen rupsen gezien en lagen er tot voor kort elke dag nieuwe onder de klimop.

Daarin dus een heggenmusnest met jongen die onlangs helaas gepredeerd lijkt. Toeval wil dat de verse, dagelijkse aanwas van soortgelijke uitwerpselen daarmee ook gelijk gestopt is. Soms waren ook zwarte spetters aanwezig op de tegels. Kortom, ik heb nog steeds geen argumenten gehoord die mij op andere gedachten brengen (vogel/heggenmus). Noem me eigenwijs..  ;D Ik heb nog even gedacht aan een cameraval plaatsen, maar daarvoor lijkt het nu dus te laat helaas..
Jelle

keesschreven

Citaat van: jva op mei 10, 2022, 23:34:07 PM
Citaat van: peterv op mei 08, 2022, 14:37:25 PM
slecht te zien op deze foto, ik denk aan uitwerpselen van rupsen.
Citaat van: Merel op mei 09, 2022, 14:39:48 PM
Hoe groot zijn de keutels?

...
Kortom, ik heb nog steeds geen argumenten gehoord die mij op andere gedachten brengen (vogel/heggenmus).
...

Jawel hoor  ;)

Citaat van: keesschreven op mei 05, 2022, 11:31:47 AM
Zangvogelpoepjes zien er anders uit: lang en dun gerekt en klein, met een groot wit deel (urinezuur).

Als het van jongen uit een nest zou komen, dan is het witte deel nog groter en zit er ook een vlies omheen.

Ik dacht ook nog aan naaktslak.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

jva

Citaat van: keesschreven op mei 11, 2022, 11:40:29 AM
Citaat van: jva op mei 10, 2022, 23:34:07 PM
Citaat van: peterv op mei 08, 2022, 14:37:25 PM
slecht te zien op deze foto, ik denk aan uitwerpselen van rupsen.
Citaat van: Merel op mei 09, 2022, 14:39:48 PM
Hoe groot zijn de keutels?

...
Kortom, ik heb nog steeds geen argumenten gehoord die mij op andere gedachten brengen (vogel/heggenmus).
...

Jawel hoor  ;)

Citaat van: keesschreven op mei 05, 2022, 11:31:47 AM
Zangvogelpoepjes zien er anders uit: lang en dun gerekt en klein, met een groot wit deel (urinezuur).

Als het van jongen uit een nest zou komen, dan is het witte deel nog groter en zit er ook een vlies omheen.

Ik dacht ook nog aan naaktslak.

Dank voor het meedenken.

Naaktslak kwam eerder ook even in mijn gedachte op (deze zitten er hier genoeg), maar viel m.i. al snel af op basis van wat ik op internet vond. Uitwerpselen van deze dieren hebben een totaal andere vorm en grootte.

Wat het dan wel is zal altijd wel in nevelen gehuld blijven..
Jelle