Bladroller of een bladwesp? Geen idee...

Gestart door Matthijs Molenaar, mei 03, 2022, 16:29:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Matthijs Molenaar

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/240037730/.
1 Microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet. rups, gevangen
datum: 2022-05-03
locatie: Alblasserdam - dorp (ZH)

foto's:


Heb hem verzameld. Zal proberen hem uit te kweken, al heb ik dan wel de waardplant nodig. Weet iemand die mss bij deze soort?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Rayan Majoor

Waarschijnlijk een anjerbladroller. Probeer d'r maar een paar bladeren van algemene loofbomen en struiken te geven, dan ontdek je vanzelf wat ze lekker vindt. Maar heel lang zal ze denk ik niet meer voedsel nodig hebben, nog een paar hapjes en dan is ze wel klaar om te verpoppen denk ik zo
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Matthijs Molenaar

Hoi Rayan,
Ik had stiekem al gehoopt dat jij zou reageren  ;).
Ik zal het meteen doen. Gewoon wilg, berk ofzo? Ben iig blij dat het een microotje is  :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Rayan Majoor

Ik probeer altijd het forum in de gaten te houden voor dit soort dringendere vragen :angel: ;D

Als het inderdaad de anjerbladroller is zal ie het meeste wel eten (ook kruidachtige planten). Maar inderdaad met planten als berk, wilg, mei-/sleedoorn, eik en esdoorn heb je over het algemeen wel een plant die ze lekker vinden, maar als het niet in de buurt van de vindplaats groeit is de kans natuurlijk erg klein dat ze daarop leven. Als ze na een dag nog niks hebben gegeten (en niet klaar zitten om te vervellen), kan je altijd nog wat kruidachtige planten en naaldbomen proberen... maar ik denk dus dat dat niet nodig is
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Matthijs Molenaar

Ik heb nog even nagedacht: in onze tuin komt heel veel Anjerbladroller voor. Dat lijkt me het meest waarschijnlijk dus.
Morgen ga ik ook een paar dagen op vakantie, dan kan ik dus niet kijken welke hij lekker vindt. Ik denk dat ik hem maar vrijlaat in de tuin  :blink:

Bedankt voor je hulp!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl