Vragen, vragen

Gestart door Olt Zult, mei 03, 2022, 09:50:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Olt Zult

Gisterochtend zag ik een visje met de vormen van wat veel weg had van een jonge kwabaal. Het ongeveer 12 centimeter visje zwom snel naar de oppervlakte en daarna weer snel naar de kleiachtige boden. De kleur was (mat?) zwart en zwom als je van een vis als een kwabaal mag verwachten, redelijk sierlijk.  Het water op die locatie is koud, stromend kwelwater wat opgepompt wordt en de aanwezige waterplanten bieden ruim bescherming. Voedsel qua insectenlarven is daar groot ondanks het koude water. De gemiddelde diepte zit tussen de 60-100 centimeter.

Nu is de vraag daar het een water betreft dat enkel toevoer krijgt van kwelwater en de afvoeren van dien aard zijn, dat vissen er niet fysiek gebruik van kunnen maken, zou a). een kwabaal of een familielid hier door een aquariumhouder of een fanatieke visser uitgezet kunnen zijn en b). zou het dier of dieren een schijn van kans maken om hier succesvol te kunnen overleven.

Ik ga nu vaker op de locatie kijken of ik nu wel een afbeelding kan maken, het dier is behoorlijk snel, en mocht het weer zien en lukt de afbeelding, wat is dan de status van de locatie? Heeft het dier een beschermde omgeving nodig en kan dit betekenen dat het grof uitgevoerde mechanisch onderhoud van het water niet meer kan?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

tekenaar

#1
Om eerlijk te zijn gaan we hier met alleen deze beschrijving niet uitkomen. Soms helpt de locatie. De beschrijving past ook op b.v. een watersalamander.

Tip: 's nachts kijken met een sterke zaklamp kan wel eens meer opleveren als overdag kijken.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Olt Zult

Inderdaad Paul, aan die optie had in nog niet gedacht. De wijze van omhoog en naar beneden gaan heeft ook veel weg van een watersalamander. Met de zaklantaarn daar eens langs lopen in het donker ga ik zeker doen! Maar blijf daar sowieso nog 'n poosje rondhangen. Bedankt voor de suggestie!