Opsplitsing Draba en de soortoverzichten op Waarneming.nl

Gestart door RamonVerstraaten, april 28, 2022, 11:24:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

RamonVerstraaten

Het viel mij op dat behalve de opgesplitste soorten als Draba praecox en Draba verna ss. ook nog gewoon de oude Vroegeling (Draba verna) in de soortoverzichten wordt waargegeven, bijv. hier: https://waarneming.nl/locations/22869/species/?species_group_id=10&start_date=&end_date=&filter_month=&filter_year=&use_local_taxonomy=on
Dit leidt tot de vreemde situatie dat wordt aangegeven dat ik nog geen Vroegeling (Draba verna) heb gezien, terwijl ik wel o.a. Draba verna ss. heb ingevoerd

Dus: klopt het wel dat Draba verna ss. en Vroegeling (Draba verna) naast elkaar bestaan? Moet de oude soort niet sinds de opsplitsing als verzamelsoort worden beschouwd?
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

RutgerB

#1
Tja. Gewoon een keertje s.l. melden en je bent van die vreemde situatie voor je af.

Ik begrijp het probleem wel, maar liever voert iedereen zoveel mogelijk onder s.l. in omdat de meeste waarnemers toch niet letten op de verschillen of dat goed in beeld brengen. Dan helpt het op heel veel plekken op de site als het een soort is en blijft.

RamonVerstraaten

Citaat van: Rutger Barendse op mei 06, 2022, 17:13:51 PM
Tja. Gewoon een keertje s.l. melden en je bent van die vreemde situatie voor je af.

Ik begrijp het probleem wel, maar liever voert iedereen zoveel mogelijk onder s.l. in omdat de meeste waarnemers toch niet letten op de verschillen of dat goed in beeld brengen. Dan helpt het op heel veel als het een soort is en blijft.

Maar dan heb ik hem dubbel in de lijst en klopt mijn aantal waargenomen soorten niet meer. Sorry, ik ben daar echt heel fanatiek mee  ;D

Dat het een pragmatische oplossing is vermoedde ik al. Ik zou juist denken dat het omzetten naar spec. minder ervaren waarnemers aanspoort om zich er wat meer in te verdiepen en hun waarnemingen beter te documenteren
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

RutgerB

In theorie heb je gelijk voor de Nederlandse situatie. Internationaal is er echter geen consensus over het onderscheiden van 'de soorten' en/of op welk niveau dat zou moeten. Dat betekent dat het taxon in ieder geval in stand blijft. Voor de situatie op Waarneming.nl kan men beslissen om Vroegeling s.l. uit te zetten en de waarnemingen naar Erophila spec. of Erophila verna s.s. te wijzigen. Ik zou dat overigens afraden, maar dan is je lijst ook weer in orde.

Ik zie dat men op de Verspreidingsatlas alles heeft gewijzigd naar Draba vernalis s.s.  https://www.verspreidingsatlas.nl/0483   Dat is ook niet echt juist. Mogelijk zijn de andere nu onderscheiden soorten gewoner.