Valt er op basis van vraatsporen en habitat iets over de muissoort te zeggen?

Gestart door Rayan Majoor, april 27, 2022, 20:22:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/239264770/.
10 Ware Muis onbekend - Muridae indet. vraatsporen
datum: 2022-04-13
locatie: Benthuizen - Polder de Noordplas - west (ZH)

foto's:



In jong voedselbos met slechts enkele boompjes die al meer dan een meter hoog zijn, omgeven door weilanden voor veeteelt en een klein dorp
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rob Koelman

Ik herken dit niet gelijk als vraatsporen van 'muis'. Is haas/konijn of ree uitgesloten?...
Met vriendelijke groet, Rob

Rayan Majoor

Reeën komen hier niet voor, haas zou evt. wel kunnen.
De eigenaar van dit land wees dit als muizenvraat aan en ook in (oude) boeken las ik dat muizen vaak reepjes schors opeten, terwijl hazen (en konijnen) minder 'netjes' zouden eten. Daarom ging ik van een muis uit. Maar ik heb geen praktijkervaring en een boek van halverwege de vorige eeuw kan op zich wel wat verouderde of foutieve informatie bevatten (ook al kan dat laatste natuurlijk ook heel goed met recentere boeken :rolleyes:)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

peterv

Zo te zien zijn dit oude verwondingen, die zijn altijd lastig om goed te determineren. Bij verse vraatsporen zou je tandafdrukken moeten zien. Muizenvraat lijkt me mogelijk maar deze foto's bieden onvoldoende duidelijkheid.
Peter Venema

Rayan Majoor

Duidelijk, bedankt! De vorm van de vraat is dus niet karakteriserend, alleen tandafdrukken en de manier waarop de bast afgebeten wordt als ik het goed begrijp :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Giel van der Pluijm

Hazen komen volgens mij niet zo hoog en reeën trekken de bast los in repen, waardoor er rafelige randen ontstaan. Wat het wel is, is mij ook een raadsel. Ik heb nog nooit van muizen gehoord welke bast zouden afknagen.

Rob Koelman

Citaat van: Giel van der Pluijm op april 28, 2022, 17:24:57 PMHazen komen volgens mij niet zo hoog ...

Zo hoog lijken de beschadigingen aan de bast niet te zitten, als ik de foto's tenminste goed interpreteer. Een haas kan daarbij ook nog op de achterpoten gaan staan en komt dan makkelijk iets van een halve meter hoog...
Met vriendelijke groet, Rob

Rayan Majoor

Ik heb even het boek erbij gepakt waarin ik erover had gelezen: de zoogdieren van Nederland (van IJsseling en Scheygrond). Mooi en heel uitgebreid boek, maar zoals ik eerder al aangaf wel al best oud. Qua knaagdieren worden veel soorten genoemd die (vaak voornamelijk 's winters) schors en bast zouden eten: eekhoorn, woelrat, wortelmuis, aardmuis, veldmuis, rosse woelmuis en haas als schorseters benoemd (voor de veld- en aardmuis staat het bijvoorbeeld ook op de soortpagina van waarneming.nl aangegeven). De woelrat en wortelmuis zouden alleen ondergronds van het hout eten, terwijl de eekhoorn zich niet snel lager dan 2 meter begeeft. Rosse woelmuis zou ook goed hoger in de bomen actief kunnen zijn. Verder worden nog soorten zoals de bosmuis genoemd waarvan ze mogelijk schors zouden eten, maar dit was erg onzeker.
De schade op de foto's zat inderdaad op z'n hoogst niet veel hoger dan een halve meter (wellicht net iets hoger op de hoogste punten). Als we ook habitat meenemen denk ik dat we de aardmuis ook uit kunnen sluiten, en rosse woelmuis is wellicht ook niet heel waarschijnlijk in het groene hart. Dan blijven veldmuis en haas nog als mogelijkheden over... en dan denk ik dat in dit geval de haas inderdaad toch de beste optie is :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

peterv

Citaat van: Rayan Majoor op april 28, 2022, 19:33:34 PM
en dan denk ik dat in dit geval de haas inderdaad toch de beste optie is :angel:
Dat denk ik niet. Je kunt geen soorten uitsluiten. Rosse woelmuis is bijvoorbeeld wel degelijk mogelijk. Hazenvraat zoals ik het ken ziet er echt anders uit. Bedenk dat het om OUDE vraatsporen gaat. Op de bovenste foto zie ik een spiraal van de oude beschermingsmanchet om de stam. Voor muizen ideaal (veilig!) om tussen het plastic en de stam bast te knagen. Hoogte van oude vraatsporen t.o.v. de grond zegt niets als je niet weet hoe oud ze zijn. Ik heb na strenge winters (heel dik sneeuwdek) vraat van hazen en konijnen gezien op meer dan anderhalve meter hoogte in bomen. Als je je niet realiseert dat ze daar gewoon over de sneeuw naar toe konden lopen snap je zulke vraat niet.
Peter Venema

Rayan Majoor

Goede punten, waardevolle reactie! :duim:  zeker de opmerking over de sneeuw is erg terecht (zelfs al hebben we dan dit jaar niet bepaald veel sneeuw gehad, maar aangezien het inderdaad al wat oudere schade zal zijn maakt dat niet uit).
Thanks ;D
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl