Ik heb even het boek erbij gepakt waarin ik erover had gelezen: de zoogdieren van Nederland (van IJsseling en Scheygrond). Mooi en heel uitgebreid boek, maar zoals ik eerder al aangaf wel al best oud. Qua knaagdieren worden veel soorten genoemd die (vaak voornamelijk 's winters) schors en bast zouden eten: eekhoorn, woelrat, wortelmuis, aardmuis, veldmuis, rosse woelmuis en haas als schorseters benoemd (voor de veld- en aardmuis staat het bijvoorbeeld ook op de soortpagina van waarneming.nl aangegeven). De woelrat en wortelmuis zouden alleen ondergronds van het hout eten, terwijl de eekhoorn zich niet snel lager dan 2 meter begeeft. Rosse woelmuis zou ook goed hoger in de bomen actief kunnen zijn. Verder worden nog soorten zoals de bosmuis genoemd waarvan ze mogelijk schors zouden eten, maar dit was erg onzeker.
De schade op de foto's zat inderdaad op z'n hoogst niet veel hoger dan een halve meter (wellicht net iets hoger op de hoogste punten). Als we ook habitat meenemen denk ik dat we de aardmuis ook uit kunnen sluiten, en rosse woelmuis is wellicht ook niet heel waarschijnlijk in het groene hart. Dan blijven veldmuis en haas nog als mogelijkheden over... en dan denk ik dat in dit geval de haas inderdaad toch de beste optie is