Haematomma ochroleucum?

Gestart door Leighmus, april 24, 2022, 20:59:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leighmus

Op een verticale mat van wortels en aanwas, maar blauwig lepreus en P+ geel sluit andere dingen uit, geloof ik. Samen met wat sorediƫn van Cladonia fimbriata (P+ rood).

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/238938579/.
1 Witgerande stofkorst - Haematomma ochroleucum
datum: 2022-04-23
locatie: Hilversum - Zanderij Crailo (NH)

foto's:




Rens schreef wat je las

Sander v Zon

Geen Haematomma, dit is ook een Lepraria! Meestal is Lepraria op dit soort plekken finkii, daar heeft deze ook wel iets van weg. Maar! Finkii is P+ smoezelig oranje, niet heldergeel. De korrels lijken redelijk grof maar heel fijn en K+ heldergeel is umbricola een optie. Naar mijn idee zou dit toch finkii moeten zijn, misschien nog een ander plekje met P testen?
Groeten,
Sander

Leighmus

#2
Ik heb K en P getest en ze zijn beide geel. De P reactie is trouwens behoorlijk langzaam, maar ik weet niet of dat uitmaakt.
Rens schreef wat je las

Matthijs Molenaar

Ik meng me even hoor  :blink:
P+ geel is toch Grove poederkorst?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Sander v Zon

Inderdaad Matthijs, maar die ken ik niet van grond substraten en de morfologie is ook niet hoe het hoort, te groen en korrels te compact, geen lange uitstekende hyfen

Gek ding Rens, als je wilt mag je hem opsturen, ik zou er graag naar kijken (ook om zelf te leren)
Groeten,
Sander

Leighmus

Ja, is goed, ik stuur het je.
Rens schreef wat je las

Leighmus

Sander, ik dacht je adres te hebben maar dat is niet zo (en dat is eigenlijk ook logisch)
Rens schreef wat je las

Sander v Zon

Groeten,
Sander

Leighmus

En de envelop zit in de brievenbus
Rens schreef wat je las

Sander v Zon

Met iets vertraging hier alsnog de uitslag. Gister naar je materiaal gekeken, grappig spul. Morfologisch is het finkii volgens het boekje, dik hypothallus met groene, slecht gedefinieerde korrels. Ook Pd getest, inderdaad iets gelig! Maar na langere tijd (bijv. jouw testplek) toch oranje wordend. De testplek is onder UV ook mooi oranje. Conclusie: finkii lijkt mij de beste naam hiervoor. Wil je het materiaal terug? Anders sla ik het op in mijn herbarium.
Groeten,
Sander

lukasverboom

Citaat van: Sander v Zon op mei 06, 2022, 11:28:04 AM
De testplek is onder UV ook mooi oranje.

Pas op: P is bij mij zelf ook oranje, dus een UV-test op een aangestipte plek met P is altijd oranje. Het kan ook zijn dat mijn P een beetje vies is :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Sander v Zon

Citaat van: lukasverboom op mei 06, 2022, 11:56:26 AM
Citaat van: Sander v Zon op mei 06, 2022, 11:28:04 AM
De testplek is onder UV ook mooi oranje.

Pas op: P is bij mij zelf ook oranje, dus een UV-test op een aangestipte plek met P is altijd oranje. Het kan ook zijn dat mijn P een beetje vies is :)
Nee! Lepraria rigidula is Pd geel en aldaar ook netjes UV geel :)
Groeten,
Sander

Leighmus

Citaat van: Sander v Zon op mei 06, 2022, 11:28:04 AM
Met iets vertraging hier alsnog de uitslag. Gister naar je materiaal gekeken, grappig spul. Morfologisch is het finkii volgens het boekje, dik hypothallus met groene, slecht gedefinieerde korrels. Ook Pd getest, inderdaad iets gelig! Maar na langere tijd (bijv. jouw testplek) toch oranje wordend. De testplek is onder UV ook mooi oranje. Conclusie: finkii lijkt mij de beste naam hiervoor. Wil je het materiaal terug? Anders sla ik het op in mijn herbarium.

Thanks Sander, ik was in Frankrijk dus ik zie je bericht nu pas. Hoeveel lang duurde het bij jou voordat het oranje werd? Dan heb ik een referentiekader voor de toekomst (DE TOEKOMST!). Wat ik je stuurde kun je in herbarium opnemen, ik heb voor mezelf wat achter gehouden.
Rens schreef wat je las