Welke schimmel op loofhout?

Gestart door Michel Langeveld, juli 17, 2022, 10:53:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Michel Langeveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/249281341/.
1 Paddenstoel onbekend - Fungi indet. vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2022-07-16
locatie: Lisse - Wassergeest (ZH)

foto's:







Elliptische hyaliene/groenige sporen 10.062 x 3.659

Michel Langeveld

Eikenbloedzwam vind ik goed passen.

a.klos

Waarom denk je dat de Eikenbloedzwam goed past?

Mvg. Anneke

paddenstoelenmonster

#3
Beste Michel, ik neem aan dat je temninste bij Wikipedia gekeken hebt om te zien hoe zoiets er uit ziet!
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Michel Langeveld

Ik dacht eikenbloed zwam wegens:
- loofhout als substraat
- sporenvorm
- sporenmaat
- oranje rest wat nog aanwezig is op mijn foto.
Het Wikipedia artikel ben ik mee bekend.
Ik dacht dat mijn waarneming mogelijk meer vergaan zou kunnen zijn.

paddenstoelenmonster

#5
Beste Michel, voor zover ik het kan inschatten is het een van de zeer vele korstzwammen die op loofhout groeien. eikenbloedzwammen groeien met name van oktober t/m januari. Daarna verdrogen ze en zijn ze onherkenbaar. zie ook:
https://waarneming.nl/species/15781/statistics/?year=&month=&only_approved=on&sex=&life_stage=&activity=&method=
Ook groeien ze eigenlijk alleen op Eikenhout, dus dat zou je dan ook moeten aantonen. Dat de sporen ovaal zijn met de goede maat is natuurlijk leuk, maar er zijn helaas ontzettend veel zwammen met zulke sporen.
Het missen van de hoed maakt het voor mij in ieder geval erg onwaarschijnlijk dat dit een erg jonge of juist erg oude Eikenbloedzwam zou kunnen zijn. Helaas is Hermien Wassink overleden, want die had je waarschijnlijk beter op weg kunnen helpen!
Helaas weet ik daar veel te weinig van.
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Michel Langeveld

Dank voor de reactie met uitleg.
Voor nu heb ik de waarneming omgezet naar paddenstoel onbekend.
Later in het jaar  meer kans op exemplaren met meer duidelijke kenmerken.
Momenteel ben ik aan het reizen, later zal ik kijken of ik nog de houtsoort kan bepalen.
Jammer te lezen van Hermien. Graag zou ik willen dat iedereen voor altijd bij ons blijft, maar helaas zit de wereld niet zo in elkaar.
Dankzij deze waarneming leeft zij toch voort in onze gedachte.