Hoofdmenu

Welke meeuw ...

Gestart door mjh, april 16, 2022, 22:33:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

mjh

Bij deze meeuw ben ik even helemaal de kluts kwijt. Ik zie allemaal kenmerken van verschillende soorten meeuwen door elkaar heen (overigens wijst de praktijk dan uit dat het in mijn geval dan meestal een zilvermeeuw is :rolleyes:). Iemand die hier wat duidelijkheid kan verschaffen?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/237997911/.
1 Meeuw (Larus) onbekend - Larus spec. derde kalenderjaar
datum: 2022-04-16
locatie: Maasvlakte - Nieuwe Stuifdijk (ZH)

foto's:



Met vriendelijke groet, Michiel

mjh

Bump  :angel:
Niemand?

Zelf zie ik de volgende kenmerken:

  • Gele snavel vanaf basis met zwarte punt.
  • (forse) witte kop met hele lichte streping
  • Witte nek en lichaam met streping op de buik.
  • Rug en schouderveren grijs met donker schachten. Grijs lijkt donkerder dan argenteus.
  • Bovenvleugel bruinig zonder grijze adult achtige veren.
  • Grote dekveren boven bruin met witte toppen en richting romp wat witte tekening.
  • Donkere armpennen met witte toppen
  • Venster op p1 - p5. Binnenvlag iets lichter dan buitenvlag. Witte vlekken op de buitenvlag
  • Donkere tekening op onderkant dekveren.
  • Zwarte staartband met lichte achterrand. Bandering op bovenstaartdekveren.

Gezien de bovenvleugel en rug is dit volgens mij een 3kj. Maar dan blijf ik een beetje hangen tussen zilver en pont.
Met vriendelijke groet, Michiel

Natuur123

Met 3e kalenderjaar zit je denk ik wel goed.
Als ik een gokje mag wagen: een 3e kalenderjaar Zilvermeeuw.

OJGoreng

Eens met het gokje. Vleugeltekening klopt niet voor pont (vergelijk vooral de hand eens met een paar gevalideerde van deze leeftijd), kop ook niet.
Met vriendelijke groet, Zainal

mjh

Dank voor de hulp beiden! Voor mij pleitte vooral de ondervleugel voor zilver. Ik vind het toch lastig een evident verschil in de handpennen te zien, bv met deze pont:
Met vriendelijke groet, Michiel

OJGoreng

#5
Bij deze zie je mooi het spiegeltje (witte vlekje) op P10. Bij sommige ponten ontbreekt het, maar de meeste hebben het in meer of mindere mate in dit kleed. Let ook op het grotere contrast tussen donkere buitenvlag en binnenvlag vanaf P4, al is het inderdaad bij dit beest niet verschrikkelijk opvallend.

Hier een beestje in dezelfde ruicylcus (maar wat verser, i.e. minder gesleten/verbleekt) die wat uitgesprokener laat zien wat ik bedoel; ook deze heeft dat kleine spiegeltje.
Met vriendelijke groet, Zainal

mjh

Hi Zainal,
Ik zie wat je bedoelt, maar de verschillende gradaties goed duiden blijft een uitdaging. Dank voor de les weer!
Met vriendelijke groet, Michiel

Natuur123

Citaat van: mjh op april 25, 2022, 21:45:58 PM
Dank voor de hulp beiden! Voor mij pleitte vooral de ondervleugel voor zilver. Ik vind het toch lastig een evident verschil in de handpennen te zien, bv met deze pont:


Even wat anders dan de determinatievraag:
Bovenstaande vogel is geringd, heb je deze al doorgegeven?

Natuur123

Als je naar 3e kalenderjaar Zilvermeeuwen en Pontische Meeuwen kijkt zijn er nog wat meer kenmerken:

- Pontische Meeuw heeft (over het algemeen) een grijze 'boa' in de nek.
- Zilvermeeuw heeft (over het algemeen) meer zwart boven de staartband (zwarte streepjes) dan een Pontische Meeuw in het begin van het 3e kalenderjaar.

mjh

Ha Natuur123, ook bedankt voor de tips!  De foto van de pont is niet van mezelf, maar een voorbeeld dat ik van de website geplukt heb.
Met vriendelijke groet, Michiel