Vreemde schotelkorst

Gestart door Matthijs Molenaar, april 22, 2022, 21:32:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Matthijs Molenaar

Dag allemaal,

Mijn broer vond pas dit korstmos, ik weet niet meer precies waar, daarom is het ook geen vraag vanuit Waarneming.nl. Hele grote apotheciën (+- 2mm), dus lijkt me geen Kleine of Vlierschotelkorst. In de 'volgroeide' asci 6-8 sporen; als het dus Kleine of Vlierschotelkorst is moet het de eerste zijn.

Hopelijk weet iemand er een antwoord op  :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Leighmus

Niet gebaseerd op wat voor ervaring dan ook maar puur op wat ik las in de gids en opzocht: gehavende Lecanora horiza? (apotheciën groot, tot ±3 mm, donkerbruine schijf; sporen 8, eencellig, kleurloos)
Rens schreef wat je las

lukasverboom

In ieder geval een heel gehavend exemplaar, je ziet dat uit oude apotheciën nieuwe gevormd worden. Het thallus kan ik zo niet goed beoordelen. Met het zien van 8 sporen per ascus heb je vlierschotelkorst inderdaad uitgesloten, dan blijft alleen nog maar de rest van de soorten over  ;D
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Matthijs Molenaar

Citaat van: Leighmus op april 22, 2022, 21:46:56 PM
Niet gebaseerd op wat voor ervaring dan ook maar puur op wat ik las in de gids en opzocht: gehavende Lecanora horiza? (apotheciën groot, tot ±3 mm, donkerbruine schijf; sporen 8, eencellig, kleurloos)

Dat zou inderdaad kunnen! Maar dan meteen een antwoord op Lukas: Het thalus was erg dik (+- 1,5 mm) vol algen. Dat past dus ook niet op L. horiza. Ik heb er 1 apo uitgewipt voordat ik deze foto maakte, maar die was ook niet zo mooi meer.
Welke soorten zijn er dan nog met 6-8 sporen per ascus met zulke grote apotheciën?  :rolleyes:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

lukasverboom

Alle schotelkorsten in Europa behalve de vlierschotelkorst hebben 8 sporen per ascus. Het formaat verschilt ook maar weinig. Voor schotelkorsten kijk ik vooral naar twee dingen: de plaatsing, oplosbaarheid en structuur van kristallen (in het epithecium, excipulum, cortex), en de reacties. Thalluskleur en -rand zijn voor soorten als bos- donkere - en witte schotelkorst ook net iets anders.
Die van jou is inderdaad gek, met een opvallend dun randje. Omdat hij alleen in de groei verstoord lijkt te zijn geweest denk ik dat dingen als hoogte van het hymenium en kenmerken van de rand niet goed bruikbaar zijn, en determinatie lastig wordt. Als de apotheciën echt zo groot zijn weet ik niet echt een kandidaat. Donkere schotelkorst zou kunnen.
Je mag twijfelgevallen altijd sturen, maar ik kan niet beloven dat ik eruit kom :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Jan Mudde

Hey Matthijs, omdat ik je niet op een andere manier kan bereiken doe ik het even hier. De "boktor" die jij vanmiddag zag in Gorinchem is waarschijnlijk een weekschildkever. Voor exacte soort hadden we hem moeten verzamelen want dat is sleutelwerk onder de binoc. Hier het foto-overzicht van de verzamelsoort; https://waarneming.nl/species/188612/photos/?advanced=on Was top om je er weer bij te hebben kerel en je hebt een verrekte scherp oog voor het spul! Klasse! Goed weekend en groeten, Jan

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Matthijs Molenaar

Dat is hem inderdaad! Dank je wel voor het determineren! Als ik had geweten dat-ie onder de binoc zou moeten, had ik hem nog steeds niet meegenomen...
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Matthijs Molenaar

Ik had het materiaal nog liggen, en aangezien ik pas wat nieuwe (scherpere) mesjes heb gekocht, heb ik geprobeerd er een doorsnede van te maken. Dat is gelukt. Hier wat aantekeningen:
Hypothecium 156 um breed max. Weer 6-8 sporen per ascus, eencellig. Hymenium 182 um breed. Epihymenium bruin. Parafysen smal, lang. Lengte 47 um, dikte 2 um. In K geen reacties in het hypothecium of het (epi)hymenium.
Metingen zijn in water.

Komen jullie zo verder?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)