Uitwerpselen zoogdier (rat?) of toch vogel??

Gestart door jva, april 22, 2022, 09:59:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

jva

Beste lezers van dit forum,

Voor mijn achterdeur lagen vanmorgen een tiental kleine drolletjes, in grootte varierend tussen de 5 en 10mm. Zie foto. Nu moet ik er gelijk bij zeggen dat ik ze voor de foto bij elkaar geschraapt heb, in werkelijkheid lagen ze wat verspreid over een oppervlak van ca. 1,5m2. Iets dergelijks heb ik nog nooit eerder in mijn tuin gezien.

Ik twijfel of het van een zoogdier afkomstig is. Toch post ik dit bericht in eerste instantie hier. Mijn eerste gedachte was rat, maar deze zijn m.i. anders van vorm en harder. Deze uitwerpselen waren zacht en wat groenig. Ratten heb ik ook nog nooit in mijn tuin gezien of andere aanwijzigingen van aanwezigheid gevonden (wel (bos)muizen). Ik heb verder een vogelvriendelijke tuin en ter hoogte van de gevonden uitwerpselen zit momenteel ook een koppeltje heggenmus in de klimop. Zouden ze daarvan wellicht afkomstig kunnen zijn?

Vogeluitwerpselen kunnen m.i. ook nogal varieren in vorm en kennen wellicht ook een andere structuur in de voortplantingsperiode (i.v.m. eileg)? Het is voor mij nu allemaal wat gissen.

Hoor graag hoe anderen er over denken. Bij voorbaat dank.
Jelle

Merel

Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

jva

Citaat van: Merel op april 22, 2022, 10:24:20 AM
Konijn?

Ik heb dan wel een vogelvriendelijke tuin, maar geen konijnvriendelijke tuin.. Ik heb een stadstuin waar geen konijn in komt.. ;D
Jelle

tekenaar

met deze afmeting, zou maar zo van een pad kunnen zijn.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jva

Dank voor de reacties.

Ik betwijfel of het een amfibie is. Ik vond onlangs weer verse poepjes t.h.v. het heggenmusnest, maar tegelijkertijd ook 10 meter verderop. Daarnaast acht ik het wel heel veel (verse) uitwerpselen voor een pad. Ik zal het de komende tijd eens beter in de gaten houden.
Jelle