betoncitroenkorst en grove geelkorst vergeleken?

Gestart door Rients, april 19, 2022, 22:21:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rients

Ik had nu twee foto's waarvan de eerste volgens NIA met 99,9% zekerheid betoncitroenkorst, en de ander met meer dan 80% zekerheid een grove geelkorst was. Beide groeien vlak bijelkaar op een terras van klinkerstenen op het zuiden. Wat is nu het verschil? Of doet NIA in dit geval maar wat willekeurigs? Zie bijgaande foto's.
Rients Niks

Guido Berger

Rient,

No 1 is wel een typische Betoncitroenkorst, met dat wittige vliesachtige thallus.

No 2 is vanaf de foto een probleemgeval. Apothecia duidelijk geler en het thallus meer schubbiger.

Als het om dezelfde stenen gaat, gewone klinkers zijn vaak betonklinkers, is Kleine geelkorst ook een optie. Gaat het toch om een zurige steen lijkt het mij Grove geelkorst. En heel misschien toch een citroenkorst, maar die kun je met K uitsluiten.

Zure steen of kalkhoudende steen kun je o.a. bepalen aan de hand van de omliggende korstmossen.
Oefening baart kunst ...

Rients

Dank je wel!!! Betoncitroen is voor mij nieuwe soort. De klinkers zijn rode, wat verweerde bakstenen, dus geen betonklinkers.
Beide groeien op zelfde soort stenen, vlak bij elkaar, samen met rond dambordje, dunne blauwkorst en kastanjebruine schotelkorst. Maar bij elke keer (letterlijk) rondneuzen ontdek ik weer nieuwe soort. Nu dus Betoncitroenkorst. Ik weet nu waaraan ik die kan herkennen.
Rients Niks

Guido Berger

Als je zeker bent van Dunne blauwkorst, wat zeker kan op die klinkers, is het toch geen Betoncitroenkorst. Sorry. Maar op kalkhoudende steen ziet Betoncitroenkorst er wel precies zo uit.
Gewone ouderwetse klinker zijn van gebakken klei en zijn vaak zurig.
Dunne blauwkorst zit op zurige steen en daar past betoncitroenkorst niet bij.
Dan is het waarschijnlijk muurzonnetje.

Wil je het zeker weten moet je de sporen meten.

Dit zijn typische soorten die in het veld vaak makkelijker te herkennen zijn omdat dan de steensoort, voor iemand die wat ervaring heeft, helder is.



Rients

Ach, wat een teleurstelling! Maar ik kan dus rond mijn huis wel stoppen met zoeken naar Betoncitroenkorst. Bedankt!
Rients Niks

Guido Berger

Vandaag op een excursie gekeken naar een caloplaca op zure steen.
Lijkt precies op dit exemplaar.
Volgens Henk-Jan toch een betoncitroenkorst die op die locatie kan groeien door 'vervuiling',  nutriĆ«ntenaanvoer.