onbekende vlokreeft in zoutwater

Gestart door Mario Renden, april 17, 2022, 22:15:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/238119511/.
1 vlokreeft onbekend - Amphipoda indet.
datum: 2022-04-16
locatie: Den Helder - TESO-Haven / Fort Harssens (NH)

foto's:



Ton van Haaren

Een of andere Gammarus soort van de locusta groep en gezien de relatief lange basis van poot 7 en de vindplek is het zeer waarschijnlijk ook wel G.locusta
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Mario Renden


Mario Renden

Beste Ton. Ik heb hem bewaard op alcohol. Zijn er nog kenmerken die ik kan fotograferen om 100% zekerheid op soortniveau te krijgen?

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

Ton van Haaren

Een detail foto van het eerste en grootste lid (basis) van het laatste pootpaar (poot 7) en evt.  Het telson in bovenaanzicht maar dat is niet strikt noodzakelijk. Google even naar mijn tabel over vlokreeften in macrofaunanieuwsmail 121 uit 2015, dan zie je de kenmerken.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Mario Renden

Bedankt Ton. Wat een leuke tabel. Ik ga ermee aan de slag. :blink:

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

Mario Renden

Beste Ton,

Dat valt nog niet mee, want mijn LCD/microscoop vergroot minimaal 50x en daarmee kan ik slechts ongeveer 1mm in 1 beeld krijgen. Fotograferen via mijn andere microscoop die 6,7 / 45 x vergroot geeft niet altijd hele duidelijke foto´s. Ik denk dat jij de achterste pereopode bedoelt, dus die heb ik gefotografeerd. Ik twijfelde omdat er volgens een plaatje op wikipedia 8 paar pereopoden moeten zijn en ik vond het lastig om de zevende te tellen, dus ik heb toch maar de achterste gefotografeerd. Gezien de dikte van het pootlid denk ik aan criticornis. Ik ben benieuwd of de foto´s jou als expert duidelijkheid geven.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

Ton van Haaren

Beste Mario.
Vreemd om te lezen dat sommigen melden dat er 8 pereopoden zouden zijn want dat is echt fout. Er zijn er maar 7 waarbij de laatste drie (poot 5,6,7) duidelijk groter zijn dan de eerste 4. Maar good, als je de laatste hebt gefotografeerd dan is dat poot/pereopode 7. In dit geval vindt ik de basis (dat grootste lid aan de basis van de poot) niet breed genoeg.  Daarom zeg ik toch locusta. Ik zie geen haar op het telson waardoor je misschien voor crinicornis zou kunnen pleiten maar ik denk dat het er wel zit en dat je het niet ziet op de foto.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Mario Renden

Beste Ton,
Hartstikke bedankt. Ik zet hem op locusta. Met vriendelijke groet, Mario