Hoofdmenu

Location fix

Gestart door wschulte, maart 10, 2022, 16:45:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

wschulte

Na een tijd in Bulgarije gebivakkeerd te hebben, zit ik nog eens mijn waarnemingen door te kijken en tot mijn verbazing zie ik 2 waarnemingen van de heenreis die vlak bij elkaar gedaan zouden zijn:

  • 2021-08-12, IJsvogel, BRD - FO Forchheim (Landkreis), GPS (49.800557, 11.208239)
  • 2021-08-16, Alpengierzwaluw, BRD - FO Forchheim (Landkreis), GPS (49.800557, 11.208239)

Nu klopt de eerste waarneming (IJsvogel) wat betreft plaats wel, maar de tweede (Alpengierzwaluw) niet. Bij de eerste waarneming waren we onderweg, maar bij de tweede waarneming zaten we al lang en breed in Sofia. Wat invoeren betreft zijn er tussen deze twee waarnemingen geen waarnemingen ingevoerd.

De locatie van de tweede waarneming is waarschijnlijk vastgelegd voordat er een "locatie fix" was en was de oude locatie er nog. Dat is wel gek, want het toestel is onderweg gebruikt als navigatie en is zeker 2 keer helemaal uit (power down) geweest.

Klopt het dat ObsMapp de laatste (geldige) locatie vasthoud ? En zo ja, is het dan misschien niet handiger om een waarneming NIET met GPS vast te leggen zolang er geen locatie fix is ?

PS. Inmiddels heb ik de locatie van de tweede waarneming aangepast.

Matthijs Molenaar

Dan heb je waarschijnlijk op het 'zendertje' geklikt, dan blijft de locatie staan waar je de laatste waarneming hebt ingevoerd.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

wschulte

Dat moet ik eens uitproberen. Hoewel ik het nooit gebruik is een foute klik snel gemaakt.
Alleen moet ik dan een positie hebben waarbij de locatie fix minder snel komt dan hier, want als ik op het zendertje heb geklikt en de app afsluit en een eind verderop de app weer open, dan heeft ie eerder een fix dan dat ik een waarneming kan invoeren  :rolleyes:
Ik ga dit even proberen en laat het weten.

wschulte

Excuus, dit heeft te lang geduurd. Maar Matthijs heeft helemaal gelijk: als je een keer een "fixed" locatie gebruikt blijft die staan, zelfs over programmastarts, telefoon-herstarts heen.
Vooral die laatste 2 vind ik heel  vervelend. Vanmorgen kreeg ik daar mee te maken: om 1 of andere reden kon ObsMapp geen locatie fix krijgen en omdat ik niet oplette, voerde hij de zaken vrolijk in onder de laatste zekere locatie. Kan ik nu allemaal gaan zitten corrigeren  :rolleye:

wschulte

Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden voor mijn probleem.

Probleem: soms gebruik ik een "fixed location" als de waarneming ver van de plek waar ik sta wordt gedaan, of als de "location fix" lang op zich laat wachten. Als ik dat doe worden alle volgende waarnemingen op deze "fixed location" gezet. Dat is drama; heb net meer dat 30 waarnemingen moeten corrigeren (gelukkig had ik een gps-log en heb die gebruikt).

Oplossing: als ik de "Toon GPS melding: instelling aan vink (had ik uit staan), vraagt hij iedere keer of hij de GPS weer aan meot zetten. Helemaal top. Misschien dat ik niet de enige ben die hiermee heeft geworsteld.