Welke uil?

Gestart door Geert-Jan Kroon, mei 27, 2008, 16:26:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geert-Jan Kroon

Vanmorgen op de golfbaan zag ik eindelijk na heel wat jaartjes mijn eerste uil op klaarlichte dag. En dat gebrek aan ervaring brak me gelijk op.

De uil was beduidend kleiner dan een Buizerd. Hij oogte slank. De bovenvleugel was donker en vlekkerig. Op de bovenvleugel was op de hand een donker/lichte tekening te zien. De ondervleugel was opvallend licht met een duidelijke kleine polsvlek.

Hij vloog steeds van boom naar boom en was af en toe vrij zittend te zien om vervolgens laag over de begroeiing, jagend?, te zien vliegen.

Mijn idee is Velduil.

Andere ideeen of aanvullende informatie nodig? Roept u maar!
Groet,

Geert-Jan Kroon

BramtK

Hoe zou je de kleur op die bovenvleugel omschrijven?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Kasper S

Jou beschrijving klinkt wel als een Velduil.  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Geert-Jan Kroon

CiteerHoe zou je de kleur op die bovenvleugel omschrijven?

Bram
Donkerbruin gevlekt op een lichtbruine achtergrond.

Ik vraag me vooral af hoe ik zekerheid kraag tussen Ransuil en Velduil.  
Groet,

Geert-Jan Kroon

Kasper S

Heb je zijn oren gezien ? Zoja, is het een Ransuil ;)  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Geert-Jan Kroon

CiteerHeb je zijn oren gezien ? Zoja, is het een Ransuil ;)
Alleen in de vlucht goed kunnen bekijken. Tijdens mijn werk, dus geen verrekijker oid.
Groet,

Geert-Jan Kroon

RWester

En waar ligt die golfbaan? Midden in een bos in het oosten, of aan de kust in het noorden?

Ransuil kán overdag ook jagen, van Velduil is het bekend. Beschrijving zoals nu gegeven kan op beide slaan. In vlucht liggen de oren plat, dus dat gaat niet op.

Oortjes worden vaak alleen opgericht bij alertheid, dus wanneer men een vogel benaderd of als er iets gebeurd in de omgeving.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester

Kasper S

Oh, omdat je hem ook hebt zien zitten....
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Geert-Jan Kroon

CiteerEn waar ligt die golfbaan? Midden in een bos in het oosten, of aan de kust in het noorden?

Ransuil kán overdag ook jagen, van Velduil is het bekend. Beschrijving zoals nu gegevens kan op beide slaan. In vlucht liggen de oren plat, dus dat gaat niet op.

Oortjes worden vaak alleen opgericht bij alertheid, dus wanneer men een vogel benaderd of als er iets gebeurd in de omgeving.
De golfbaan ligt bij Almere, dus in poldergebied.

Ik zie net dat een Ransuil bredere vleugels heeft. Het viel mij bij deze op dat de vleugels juist opvallend slank waren. Maar dan zit ik alleen nog met het probleem dat een Velduil in mijn ogen lichter is dan wat ik gezien heb.
Groet,

Geert-Jan Kroon

BramtK

Dag Geert-Jan, helaas vergeet je nou net die ene relevante vraag te beantwoorden, namelijk die van mij hierboven :)

Dus je schreef iets over een patroon dat je had gezien op de handpennen, wil je voor mij de kleur beschrijven die je op die handpennen hebt gezien?

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Geert-Jan Kroon

Het leek het meest op een lichtere, gele vlek met een zwarte vlek daarin.
Groet,

Geert-Jan Kroon

BramtK

Dus de basiskleur was geel, strogeel of oranjegeel? Als je in je vogelboek hebt gekeken dan weet je vast al welke kant ik uit wil.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

GijsB

CiteerOortjes worden vaak alleen opgericht bij alertheid, dus wanneer men een vogel benaderd of als er iets gebeurd in de omgeving.
ook lang niet altijd hoor
heb is een keer zeker 10 minuten nog geen 2 meter van een ransuil vandaan gestaan en geen oren gezien, zelfs toen mijn kat langsliep keek de ransuil alleen maar nieuwsgierig, zonder oorpluimen op te steken
Gijs

Geert-Jan Kroon

CiteerDus de basiskleur was geel, strogeel of oranjegeel? Als je in je vogelboek hebt gekeken dan weet je vast al welke kant ik uit wil.

Bram
Ik heb zeker in de boekjes gekeken. Ook heel wat foto's bekeken. Het grootste probleem is dat ik geen ervaring heb met uilen, en  dat ik aan het werk was, dus geen tijd had om hem te achtervolgen.
Alles wat ik mij nog kan herinneren is:

-Het was een uil ^_^
-opvallend lichte ondervleugel
-duidelijke polsvlek op ondervleugel in de vorm van een komma
-smalle vleugels, deed me niet denken aan de bredere, plompe vleugels van Ransuil
-bovenkant voornamelijk donker. Donker gespikkeld op een lichtbruine/gele achtergrond.
-op de bovenhand een duidelijke tekening. Lichtbruine/gele vlek met een donkere/zwarte kern.

That's it!

Had ik nou maar altijd een opvouwbaarminizakverrekijkertje bij me B)  
Groet,

Geert-Jan Kroon

BramtK

Ja maar welke grondkleur heb je gezien!!?!?! Argh! :wacko:  :)

Verschil in jizz tussen Rans- en Velduil is niet zo makkelijk en zeker niet zo sterk als het jij in jouw bewoordingen doet voorkomen (maar dat is mijn interpretatie van jouw woorden dus dat kan aan mij liggen).  :duim:

Feit is dat beide soorten in de vlucht nog niet zo makkelijk van elkaar te onderscheiden zijn.
Een aardig kenmerk in de vlucht (en een waarvan ik aannam dat je het had gezien omdat je juist dat gebied noemde) is de kleur van dat gedeelte van de handpennen dat ongetekend is. Daar zie je dan ofwel een oranjegele/-bruine kleur (Ransuil) of een strogele kleur (Velduil). Daar komen natuurlijk andere zaken bij, een Velduil heeft meestal minder bandjes op diezelfde handpennen en die bandjes zijn bovendien donkerder. Velduilen hebben een opvallende polsvlek, maar dat hebben Ransuilen ook.

Maar goed, ik denk dat hieruit wel blijkt hoe vergankelijk een herinnering aan een (zicht-)waarneming is. (Bij geluidswaarnemingen is dat vergankelijke trouwens nog veel sterker.) Misschien moet je maar concluderen dat je achteraf bezien niet kan vaststellen om welke soort het ging.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Geert-Jan Kroon

Citeer
CiteerHoe zou je de kleur op die bovenvleugel omschrijven?

Bram
Donkerbruin gevlekt op een lichtbruine achtergrond.

Ik vraag me vooral af hoe ik zekerheid kraag tussen Ransuil en Velduil.
CiteerJa maar welke grondkleur heb je gezien!!?!?! Argh! 

Altijd rustig blijven :P

Ik denk zelf steeds meer aan een Velduil. De gevlekte bovenkant was erg contrastrijk. En donkerbruin contrasteerd sterker met geel dan met oranje. Ook is de Velduil 15 keer eerder waargenomen in het gebied en Ransuil niet eerder. Al met al blijft er inderdaad een klein vraagtekentje, en hou ik mn ogen de komende dagen goed open.  
Groet,

Geert-Jan Kroon

Kasper S

De Golfbaan waar ik werk hebben ze wel een verrekijker. Maar omdaar nou mee op het terras te gaan staan kijken... nee :P  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Geert-Jan Kroon

CiteerDe Golfbaan waar ik werk hebben ze wel een verrekijker. Maar omdaar nou mee op het terras te gaan staan kijken... nee :P
Ik was net tees en aprons aant maaien, en dan heb ik geen verrekijker bij me B). Meestal ligt ie trouwens wel in mn auto.
Groet,

Geert-Jan Kroon