Zwartwitte bokaalkluifzwam => Bokaalkluifzwam

Gestart door a.klos, april 15, 2022, 12:53:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

a.klos

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/237763739/.
1 Zwartwitte bokaalkluifzwam - Helvella leucomelaena microscopisch onderzocht
datum: 2022-04-14
locatie: Pijnacker - De Balij (ZH)

Gisteren vonden wij tijdens onze inventarisatie een aantal kluifzwammen.

Donkere binnenzijde, lichte buitenkant.
Kort steeltje, volledig in de grond verzonken.
Ribben lopen niet op de kom door.

Sporen in de ascus tussen de 20 en 21 mu lang.

Gezien bovenstaande kenmerken dacht ik aan de Zwartwitte bokaalkluifzwam - H. leucomelaena 



foto's:






p.eenshuistra

Beste Anneke,
deze kluifzwam zit een beetje tussen de Zwartwitte kluifzwam en de Bokaalkluifzwam in. Ik vind hem erg bruin voor de Zwartwitte. De aders zijn nog niet goed zichtbaar. Dat zie je het beste aan volwassen of oude exemplaren. Sporenmaten in boeken gaan over rijpe sporen. Met sporen in de asci weet je niet zeker of ze volgroeid zijn. Voor de bokaalkluifzwam zijn ze eigenlijk al te groot; voor de Zwartwitte juist aan de kleine kant. De Bokaalkluifzwam groeit voornamelijk bij loofbomen. De Zwartwitte kluifzwam groeit bij Grove den. Welke bomen staan er in de buurt? Groet, Peter

Rob Koelman

Citaat van: p.eenshuistra op april 15, 2022, 18:49:50 PM... De Bokaalkluifzwam groeit voornamelijk bij loofbomen. De Zwartwitte kluifzwam groeit bij Grove den. Welke bomen staan er in de buurt?

Op de foto's zijn in ieder geval (fragmenten van) bladeren van loofbomen te zien...
Met vriendelijke groet, Rob

a.klos

#3
Ja het zit er net tussenin, ook de sporenmaat.
Het contrast tussen binnen- en buitenkant maakte dat ik hem op het forum heb geplaatst.
 
De sporenmaat van de Bokaalkluifzwam heeft zo ongeveer 20mu als grootste lengtemaat las ik (16-20).
De lengte van de sporen van de Zwartwitte (H.Leucomelaena) zou iets langer moeten zijn, 20-22 mu.
Rekening houdend met het feit dat de gemeten sporen in de ascus zitten en nog niet volgroeid zijn, dacht ik meer richting Zwartwitte.

Ook ik heb gelezen dat de Zwartwitte vooral onder Grove den voorkomt, nu die staan er niet, het is een loofbosgebied.
Het bos is op het oude terrein van de Floriade, waar veel grond is aangevoerd. 
Er veel hout in de grond, zodat we soms de meest onverwachte vondsten doen op deze plek.

We dachten eerst dat het een bekerzwam was, omdat bij alle exemplaren, de jonkies en de volgroeide, de steel pas zichtbaar werd na diep uitgraven.
Dit is ook een kenmerk van de Zwartwitte.

Ik zou deze vondst graag willen invoeren op onze lijst, als welke kluifzwam dan ook, maar durf er geen klap op te geven.

Hg. Anneke 


tstrik

Is dit de zelfde waarneming als die van Henk van der Wijngaard?, deze is namelijk goedgekeurd als Bokaalkluifzwam.
De habitat komt ook niet echt overeen met de habitat van de zwartwitte, en zover ik bekend ben staan daar geen dennen.
Mvgr.,
Theo Strik

a.klos

Nee het is niet dezelfde waarneming als van Henk, die heeft de Bokaalkluifzwam waarschijnlijk gevonden op z'n vaste plekje onder de Eiken in het Burg. Vernèdepark.
Daar gaan we de volgende keer heen, hopelijk staan ze er dan nog.
Maar toch bedankt voor het meedenken, Theo!

Mvg. Anneke
 

a.klos

Dank ook aan Peter en Rob.
Inderdaad heel onwaarschijnlijk, de Zwartwitte onder loof, geen enkele vondst kunnen vinden.
Soms en geheel onverwachts kunnen soorten zich nog wel eens aanpassen, maar ga ik maar niet van uit in dit geval.
Ik ga hem invoeren als Bokaalkluifzwam.
Mochten er bezwaren zijn dan hoor ik het graag.

Mvg. Anneke