Brachypteer kustwespje

Gestart door nielsyese, april 13, 2022, 16:51:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Deze brachyptere wespjes heb ik gevangen langs de zeedijk, waar ze over de groene plakkaten zeewier liepen op de basaltblokken. Niet opgemeten, maar ik schat tussen 1 en 1,5 mm.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/237574398/.
2 Vliesvleugelige onbekend - Hymenoptera indet. imago brachypteer
datum: 2022-04-12
locatie: Wemeldinge - Zeedijk (ZL)

foto's:






Lopend op groen wier op basaltblokken.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

paulhoekstra

Een mannetje figitidae, onderfamilie eucoilinae (zie cupvormig rondje op schildje). In het genus Kleidotoma zitten in ieder geval kortvleugelige soorten en Kleidotoma subaptera is een kortvleugelige soort die op zeewier leeft. Je kan in Quinlan 1978 kijken of de beschrijving van die soort een beetje klopt, de sleutel is helaas alleen gebaseerd op vrouwtjes.
groeten,
Paul

nielsyese

Bedankt, ik ga eens kijken of ik er dan verder uit kom.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

nielsyese

Vandaag heb ik een poging gedaan deze tot op genus te determineren met Forshage, M. & Nordlander, G. - Identification key to European genera of Eucoilinae (Hymenoptera, Cynipoidea, Figitidae). Insect Systematics and Evolution. Quinlan, 1978 heb ik ook kunnen vinden, maar nog niet geprobeerd.

Ik loop echter tegen het probleem aan dat ik met mijn binoc niet genoeg licht heb om het scutellum/schildje goed te bekijken. Hoe doe jij dat? Het is een donker beestje, ik zie te weinig detail. Van microscopie heb ik ook niet echt verstand. Ik heb wel een koudlichtbron met twee armen, maar dat helpt niet echt.

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

paulhoekstra

Ja, dat is lastig met die kleine zwarte glimmende beestjes. Ik gebruik ook een binoc en dan fel licht. Bij donkere beestjes gebruik ik meestal een donkere achtergrond zodat je iets beter structuur ziet. Als dat niet genoeg helpt zet ik een stukje mat glas voor de lichtbron zodat het licht beter verstrooid wordt. Als mat glas kan je een plastic melkfles gebruiken.

Voor het genus Kleidotoma kijk ik vaak naar de achterhoek van het metapleuron, die is puntig uitstekend bij Kleidotoma en Eutrias en niet bij alle andere genera met een behaarde ring van het 2e tergiet. Die spitse hoek van het metapleuron kan je bij deze waarneming zien: https://waarneming.nl/waarneming/view/199546089 
groeten,
Paul