Kan dit een Chernis spec zijn? Blijkt Lamprochernes nodosus

Gestart door Rients, april 11, 2022, 19:45:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rients

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/237359059/.
1 Boekschorpioen onbekend - Pseudoscorpiones indet. imago
datum: 2022-04-11
locatie: Grijpskerk (GR)

foto's:



Liep op deksel van GFT bak
Rients Niks

Anne Krediet

Niet vast te stellen met deze foto, maar op gft bak is het zeer waarschijnlijk Pselaphochernes scorpioides

mberg

Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rients

Nee, helaas. Had hem naar Naturalis expert gestuurd, maar nog niet iets van gehoord. Op dit moment niet meer op GFT aanwezig.
Rients Niks

mberg

Hej Rients,

Naturalis heeft materiaal opgestuurd en ik heb het bekeken. Het blijkt Lamprochernes nodosus te zijn. Verschil met L. savignyi is dat de trichobothrium aan de basis van de tarsus van poot vier staat ipv in het midden en de basis van het eerste segment van de palp steekt niet puntig uit maar is min of meer afgerond (dus geen L. chyzeri). Het is geen Pselaphochernes sp. omdat de lichaamsharen puntig zijn en niet geknopt.

Met groet!
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rients

Hartelijk dank! Wordt niet veel ingevoerd, zie ik. In 1976 was de vorige melding.
Mijn GFT bak heeft al heel wat soorten opgeleverd. Ook de soort L. savignyi is nog niet op WN.NL gemeld zie ik.
Rients Niks