Gevonden botfragmenten aan zee, met foto te benoemen?

Gestart door Josee, april 11, 2022, 11:42:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Bv. deze van 10-04-2022 bij Hoek van Holland

Totale lengte 9 cm, 'kop' ca. 5 x 4 cm en doorsnee pijp ca. 2cm
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rob Koelman

Mogelijk het bovenste deel van een dijbeen (femur) van een jong dier, waarbij de gewrichtskop ontbreekt (deze is bij jonge dieren nog niet vergroeid met de rest van het bot en komt los bij het vergaan van een dier).

Soort durf ik niks over te zeggen. Bot komt wel behoorlijk 'slank' over, wat onder andere past bij mens (zonder te zeggen dat het dat is)...
Met vriendelijke groet, Rob

Josee

Oké... Dankjewel voor je hulp Rob, stel het is een menselijk restje, heeft het dan zin nog iets met dit botje te doen?

Tweede raadsel: afmeting 13 bij 6 à 7 cm en 1 à 1,5 cm dik
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rob Koelman

#3
Citaat van: Josee op april 11, 2022, 17:42:22 PMOké... Dankjewel voor je hulp Rob, stel het is een menselijk restje, heeft het dan zin nog iets met dit botje te doen?

Altijd goed om dit soort botfragmenten te bewaren. Dan wel even goed documenteren (briefje er bij met vindplaats en datum). Dan kan er tzt iemand naar kijken. Er is ook een website - heb alleen zo snel geen link - waar je vragen mbt op het strand gevonden fossiele botten kunt stellen. Wellicht zit er daar iemand die dit fragment wel direct herkent. Indien het mens is dan is vooral belangrijk wat de datering is. Een midden steentijd / mesolithisch persoon zou bijzonder zijn, een postmiddeleeuws persoon niet zo...

Het is sowieso moeilijk te zeggen of dit fragment fossiel is of niet. Oogt wel 'oud' door de donkere kleur.

Citaat van: Josee op april 11, 2022, 17:42:22 PMTweede raadsel: afmeting 13 bij 6 à 7 cm en 1 à 1,5 cm dik

Botfragment van een 'groot zoogdier'. Is denk ik te gefragmenteerd om te kunnen determineren tot op soort. Mogelijk is wel de soortgroep te bepalen (walvisachtige, groot landzoogdier).
Met vriendelijke groet, Rob

Maakun

Dag Josée, je kan het ook hier proberen: https://forum.paleontica.org/viewforum.php?f=4&sid=736ae49289de926c70bb6242e81c0295
Via Facebook 'Strandfossielen' of 'Strandjutters' groepen krijg je vaak de meeste reacties, maar je vertelde dat je geen Facebook account hebt  ;D
Gr, Maarten

Rob Koelman

#5
@Josée

Houd je ons (de forumbezoekers) overig nog even op de hoogte als er nieuwe ontwikkelingen zijn mbt de determinaties?
Met vriendelijke groet, Rob

Josee

Hallo Rob en Maarten, dank voor jullie berichten en hulp. Inmiddels heb ik diverse wegen gevonden die leiden naar meer info over gevonden botfragmenten op het strand. Een heel studiegebied op zich :)

Wellicht is deze ook al bekend voor jullie? Vanmiddag komen mijn kleinzonen en die zijn ook altijd zeer geïnteresseerd, dus ik bewaar mijn vondsten. Altijd leuk zulke speurtochten met hen te doen. Heerlijk weer, dus eerst buitenspelen. Fijne dag gewenst  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers