Ceratiomyxa porioides?

Gestart door bruijsten, april 10, 2022, 10:06:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

bruijsten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/237181046/.
1 Ceratiomyxa porioides vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2022-04-08
locatie: Groesbeek - Werkenrode / Muntberg (GE)

foto's:



Determinatie door beeldherkenning: ruim 90%. De waarneming wordt door het systeem afgewezen met de boodschap dat de soort hier niet voorkomt. In Duitsland net over de grens wordt deze soort op observation.org echter regelmatig gemeld, vandaar waarschijnlijk ook de beeldherkenning. Hoe zit dit? Op dode lariks.



Marian Jagers

#1
Dag Bruijsten,

Hoe zit dit?
Allereerst de opmerking dat de herkenningsapp zeer onbetrouwbaar is.
Leer al in het veld vooral zelf goed te observeren.
Was je vondst uiterst zacht (e.v. smeerbaar  hoewel dit niet goed voor de slijmzwam is)  of was hij stugger?
Daarbij, de structuur van de gaatjes en de groeiwijze van het vruchtlichaam bekijkend is dit een buisjeszwam, een schimmel dus.

Ik ben zo vrij geweest je eerste foto te gebruiken voor een eigen test. Ik kom hiermee niet verder dan 82% maar wel al met een groen vinkje. Alle suggesties zijn onzinnig. Opnieuw 0 punten voor de herkenningsapp.

De keuze Ceratiomyxa porioides of C. fruticulosa doet er dan eigenlijk niet meer toe maar zie de info bij dit topic https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=426876.msg2225873#msg2225873
Als je wel een keer een IJsvingertje vindt met een rozetvorm dien je hem in Nederland in te voeren als C. fruticulosa. Dat het om de var. porioides gaat kun je er dan als opmerking bij typen.

Ik heb wel een vraag aan jou. Wat bedoel je met "de waarneming wordt door het systeem afgewezen met de boodschap dat de soort hier niet voorkomt"? Gebeurt dit door het systeem of was het een admin. die deze opmerking maakte. Overigens met een voornaam je topic afsluiten is prettig.




Groeten Marian

e.moors

Citaat van: Marian Jagers op april 10, 2022, 11:47:41 AM

Ik heb wel een vraag aan jou. Wat bedoel je met "de waarneming wordt door het systeem afgewezen met de boodschap dat de soort hier niet voorkomt"?


C. poriodes is wel bekend, maar omdat het in nederland niet (meer?) als zelfstandige soort wordt beschouwd, kun je er geen nieuwe waarnemingen op invoeren: dat is wat met de melding "komt niet voor" wordt bedoeld. Gebruik daarom voor invoer inderdaad C. fucticulosa.
mvg. Eric

Rob Koelman

Citaat van: Marian Jagers op april 10, 2022, 11:47:41 AM... Opnieuw 0 punten voor de herkenningsapp. ...

:duim:

Helaas worden de beperkingen van ObsIdentify al sinds de introductie van het systeem door de bobo's van waarneming.nl - en dan specifiek Hisko - systematisch verzwegen of gebagatelliseerd en wordt kritiek keihard gecensureerd. Dit alles om toch maar vooral zo veel mogelijk waarnemingen binnen te harken, waarbij de kwaliteit van de ingevoerde waarnemingen geen enkele rol meer speelt...
Met vriendelijke groet, Rob

Marian Jagers

Citaat van: e.moors op april 10, 2022, 16:22:07 PM
C. poriodes is wel bekend, maar omdat het in nederland niet (meer?) als zelfstandige soort wordt beschouwd, kun je er geen nieuwe waarnemingen op invoeren: dat is wat met de melding "komt niet voor" wordt bedoeld. Gebruik daarom voor invoer inderdaad C. fucticulosa.

Bedankt voor de info. Prettig dat dit inmiddels in orde is gemaakt.
Groeten Marian

Marian Jagers

#5
Citaat van: Rob Koelman op april 10, 2022, 19:43:47 PM
Citaat van: Marian Jagers op april 10, 2022, 11:47:41 AM... Opnieuw 0 punten voor de herkenningsapp. ...

:duim:

Helaas worden de beperkingen van ObsIdentify al sinds de introductie van het systeem door de bobo's van waarneming.nl - en dan specifiek Hisko - systematisch verzwegen of gebagatelliseerd en wordt kritiek keihard gecensureerd. Dit alles om toch maar vooral zo veel mogelijk waarnemingen binnen te harken, waarbij de kwaliteit van de ingevoerde waarnemingen geen enkele rol meer speelt...

Rob, dat een app voor de meest herkenbare soorten wordt ingezet vind ik ok. Maar niet voor veel meer soorten zoals nu het geval is.
Wat een app voorstelt aan namen moet echter wel goed zijn. Niet zoals de laatste tijd vaker het geval is, soorten die nergens op slaan.

Uiteindelijk leer je nauwelijks iets van een herkenningsapp. Dat lijkt alleen maar zo. Dus ja, kwaliteit voor kwantiteit.
Paddenstoelen en slijmzwammen vergen juist veel studie, heel goed leren kijken, geduld en ervaring.




Groeten Marian

bruijsten

Dag allemaal,

hartelijk dank voor alle inhoudelijke reacties. Voor alle duidelijkheid: ik ben me terdege bewust van de beperkingen van obsidentify, vandaar dat ik de waarneming als onzeker had ingevoerd en op dit forum heb geplaatst. Wat mij vervolgens triggerde was de (automatisch gegenereerde) opmerking dat de soort niet voor zou komen in Nederland terwijl hij net over de grens in Duitsland wel werd waargenomen. De antwoorden op deze vragen zijn met jullie reacties duidelijk geworden, waarvoor nogmaals hartelijk dank. En normaliter zet ik altijd mijn naam onder een forumverzoek, één keertje vergeten ....

Ik zal de waarneming wijzigen in Ceratiomyxa spec., want volgens mij was het wel degelijk een (zachte) slijmzwam.

Met vriendelijke groet,

Pieter Bruijsten

Marian Jagers

Dag Pieter,

Ik denk dat je hier de verkeerde beslissing neemt. Maar dat is jouw verantwoording.
Ook het type buisjeszwam (schimmel dus) wat op jouw foto staat, heeft een zacht weefsel. Het is alleen niet zo zacht als een slijmzwam en zeker niet uitsmeerbaar.

We doen allemaal ons best. Alleen een herkenningsapp is niet geschikt voor het herkennen van de meeste paddenstoelen en slijmzwammen.
Overigens is het bij twijfel altijd beter een vondst onbenoemd te laten.
Groeten Marian

bruijsten

Oké, ik pas hem nader aan.
Groet, Pieter

e.moors

Citaat van: Marian Jagers op april 11, 2022, 20:26:53 PM
Citaat van: e.moors op april 10, 2022, 16:22:07 PM
C. poriodes is wel bekend, maar omdat het in nederland niet (meer?) als zelfstandige soort wordt beschouwd, kun je er geen nieuwe waarnemingen op invoeren: dat is wat met de melding "komt niet voor" wordt bedoeld. Gebruik daarom voor invoer inderdaad C. fucticulosa.

Bedankt voor de info. Prettig dat dit inmiddels in orde is gemaakt.

:rolleye: Helaas, het is toch nog niet opgelost, het blijkt toch nog steeds mogelijk om C. poriodes in te voeren en blijkbaar komt obsidentify nog steeds wel met die naam op de proppen (al zullen waarnemingen met die naam niet goedgekeurd worden)
mvg. Eric