speenkruidknolkelkje ?

Gestart door vanmiddelkoop, april 09, 2022, 21:52:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Goedendag,
Het speenkruidknolkelkje is op de NDFF verspreidingsatlas van de NMV niet te vinden terwijl deze wel op waarneming.nl staat. Op waarneming.nl wordt de soort ook niet gevalideerd.
Vandaag een knolkelkje gevonden tussen het speenkruid. Ik dacht ik ga deze onder de microscoop bekijken maar vind hier geen informatie over.
Hoe zit dit? Bestaat het speenkruidknolkelkje wel?
Tot nu toe determineer ik dit knolkelkje als anemoonbekerzwam.
Wie kan mij meer details verstrekken?
Ik ben benieuwd.
Groeten,
Ruud

rietvanoosten

#1
met vriendelijke groet, Riet

William de Jong

Zie ook de comments bij deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/208980331/

"Anemonenbekerzwam en Speenkruidknolkelkje/Gewoon knolkelkje kunnen alleen microscopisch onderscheiden worden. Het verschil zit niet in de sporen, maar in de dikte van de donkere bekerwand (excipulum) -> Het gaat om de dikte van de donkere schil van het Sclerotium (knolletje): niet van de bekerwand (excipulum).
Bij de Anemonenbekerzwam 25 - 50 mu, bij de Knolkelkjes meer dan 100 mu. De Anemonenbekerzwam groeit ook bij Speenkruid.
Om het voor de Knolkelkjes bij Speenkruid nog lastiger te maken. In het buitenland wordt onderscheid gemaakt tussen Sclerotinia sclerotiorum (die op meer dan 60 waardplanten voorkomt) en Sclerotinia ficariae = Botryonia ficariarum). Fylogenie (DNA-onderzoek) bevestigt dat het verschillende soorten zijn. NMV/NDFF maken dit onderscheid (nog)niet. Waarneming.nl heeft al dan niet bewust het Speenkruidknolkelkje als aparte soort ingevoerd."

Groeten, William de Jong

vanmiddelkoop

Bedankt voor de info. Alleen had ik het knolletje niet meegenomen :huh:
Zal nogmaals moeten gaan zoeken.
Groeten,
Ruud

rietvanoosten

Dank je voor de info William!
met vriendelijke groet, Riet