statief past niet?

Gestart door Lisette, april 09, 2022, 19:29:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lisette

Hoi, ik heb laatst een nieuwe scoop gekocht, een swarovski ats 65. Nou blijkt dat die niet past op mijn statief, een bresser first horizon statief. Het schroefje in het statief is te klein voor de scoop. Ik was in de veronderstelling dat alle camera's en scopen automatisch op alle statieven passen, maar dat is dus blijkbaar niet zo. Ik wil wel een ander statief kopen, maar hoe weet ik nu of die wel of niet past? Ik zou graag een 2e hands statief op marktplaats willen kopen, maar hoe weet ik nu of dat wel of niet goed gaat?

Lowieke

Je hebt een verloop nodig van 3/8" naar 1/4" die je in de voet van je scope schroeft. De winkel waar je de scope gekocht hebt heeft deze vast wel.
Jeroen.

Jaap van Steensel

Een wat late reactie, wellicht heb je het al opgelost, maar toch even een reactie: Er zijn inderdaad 2 maten voor statiefaansluitingen: 3/8" en 1/4". Oftewel grote en kleine draad. Kleine draad kom je vooral tegen op de kleinere en lichtere statieven, de grotere en zwaardere statieven hebben vrijwel allemaal 3/8". Dat brengt me ook bij het punt waarop ik vooral wil reageren: je hebt nu een Bresser statief met daarop een Swarovski scope. Met alle respect voor Bresser, maar ik zou toch serieus overwegen om een wat robuuster statief onder een Swarovski te nemen. Bresser is geen topmerk als het om optiek gaat, ik ken hun statieven niet, dus ik doe hier een aanname, maar omdat het dus om een 1/4"statief gaat heb ik de indruk dat het geen heel robuust statief is. De kwaliteit en stabiliteit van een statief is van zeer groot belang voor het kijkplezier van een scope. Een te licht statief doet echt afbreuk aan de scope, al helemaal bij een Swarovski. Dan geeft een topscope op een te licht statief met een verloopstukje mij niet zo'n goed gevoel... Gerenommeerde merken die ook tweedehands regelmatig voorbij komen zijn Manfrotto, Benro of Gitzo. Maar ook Vogelbescherming Nederland heeft heel goede en betaalbare statieven onder hun eigen huismerk.