Nieuwe lijn verrekijkers van EDEN: ED serie

Gestart door HWJR, april 04, 2022, 12:35:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

HWJR

Ontdekte laatst dat er een nieuwe lijn van verrekijkers beschikbaar is van EDEN:

https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/eden-verrekijkers-ed-serie.htm

Iemand al ervaring hiermee?

Gebruik zelf al jaren de XP en ben erg tevreden maar misschien voegt het ED glas genoeg toe. Zag wel dat de close focus groter is bij de ED (2m i.p.v. 1.2m bij de XP voor de 8x42).
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Ren-Stimpy

#1
Ik heb m net binnen. En eerlijk gezegd ben ik behoorlijk underwhelmed. Voorop, ik heb 5 Eden kijkers (4 XP en een HD-deels 2e hands) en heb er een paar cadeau gedaan dus best wel een fan. En Knives en Tools zijn bijzonder vriendelijk geweest om mij een mooie korting te geven op een nieuwe kijker omdat mijn 2e hands 10x56, naast een mislukte reparatie aan een scheve oogdop veroorzaakt door mijn eigen geklungel, ook scheef zittende prisma's heeft bij het minste of geringste tikje (wel weer goed te krijgen door een zacht tikje terug). Waarschijnlijk door een val bij de voorgaande eigenaar. Kom daar maar eens om bij andere winkels zulke service! Dus mijn commentaar op deze kijker is niets persoonlijks, integendeel ik doe het met tegenzin. Maar ik moet wel eerlijk zijn. Binnen een minuut had ik al twee teleurstellingen (zeg maar gerust ergernissen) te pakken, zie foto's.

De oogdoppen kunnen nog maar 2 kliks uitgedraaid ipv 3 bij de XP kijkers (foto2). Nu kan ik de doppen niet meer in mijn oogkas duwen om het zonlicht te blokkeren zonder zwarte randen te zien bij de minste of geringste beweging. Dat wordt leuk op een winderige dijk kijkend naar een kneutje... Hoezo dan? Wat is daar de gedachte achter geweest? Besparing? Ruimtegebrek? Opvallend dat dit bij de paar professionele reviewers die de kijker waarschijnlijk cadeau hebben gekregen niet is opgevallen. Geen probleem als je een bril hebt natuurlijk, maar zonder bril wel vind ik.

Daarnaast steekt de geribbelde diopter ring dusdanig uit (foto 1 en 3) dat die 1: lekker vuil verzameld en 2: de regendop er niet makkelijk overheen past zonder echt kracht te zetten. Lekker getest dus. Dat gaat heel snel irriteren bij het constant op en af met de doppen bij regenachtig weer.

Dan minder belangrijk en een kwestie van smaak, het uiterlijk. Als de kijker verder perfect was geweest nog minder belangrijk, maar mijn hoog gespannen verwachtingen zijn al redelijk verpest... Waarom 3 soorten ribbels, golfjes en koffieboontjes en niet gewoon een strak ontwerp? Het lijkt wel of de ontwerper normaliter in een heeeel andere industrie zacht rubberen voorwerpen ontwerpt en even een uitstapje heeft gemaakt. Misschien is het je ding. Ik vind het foeilelijk. Daarnaast gaat daar ook allemaal weer zand, modder en haren etc tussen zitten. En dan dat felgroene dopje. Tja ook zo iets. Ik denk dat de meeste mensen die dit soort kijkers kopen een niet te opvallend ding willen hebben. Vandaar dat ze meestal niet rood of roze zijn. Ik had liever gehad dat ze meer aandacht aan de oogdoppen en regendoppen hadden besteedt dan aan dit soort randzaken.

Er zit een mooie tas bij die een dikke padding heeft en allemaal van die hippe MOLLE lusjes etc. Prachtig. Maar wat ik niet begrijp is dat de riemlus aan dezelfde kant zit als de rits. De rits moet je aan 3 kanten openritsen om bij de kijker te kunnen. Dus 2 smalle zijkanten en de brede voorkant (of is het de achterkant?). Als je de tas dus aan je riem bevestigd moet je de rits strak langs je lichaam halen ipv dat die aan de buitenkant zit. En als je zoals ik net geen 16 meer bent en geen sixpack meer hebt...Ook een ontwerpfout, of een productiefout? Of begrijp ik iets niet? Ook zitten de MOLLE lussen aan de kant die dan tegen je lichaam zit. Dat lijkt me toch ook niet handig.

Ik heb de kijker nog niet echt kunnen vergelijken. Dat ga ik dit weekend doen. Op het eerste gezicht lijkt het beeld net wat frisser en helderder, hoewel ik had gehoopt dat het nog wat dichter in de buurt zou komen van een Svaro. Maar daar zit nog wel een wereld van verschil in en dat kan ook niet anders denk ik. Je hebt duidelijk ED glas en ED glas. Ook zie ik hier exact hetzelfde weglopende beeld aan de randen als bij de XP (en bij de HD nog erger). Beter dan de concurrentie in deze prijsklassen waarschijnlijk, maar ik had gehoopt dat dat ook verbeterd zou zijn.

Ik ga dit weekend kijken of het beeld opweegt tegen de ergernis omtrent de oogdoppen, maar ik vrees dat ik het antwoord al weet. Doodzonde. Ik laat het z.s.m. weten.

Oh ja nog een dingetje, de oogjes waar de nekband doorheen moet daar zit de rubber casing vrij slapjes omheen. Je kan de casing dus vrij makkelijk van die oogjes wegtrekken (foto 4). Dat heb je bij de XP niet volgens mij. Als dat rubber slijt door de nekband, wat het ongetwijfeld gaat doen, zit je daar met los rubber.

Ren-Stimpy

#2
Net buiten even mijn XP 8x42 vergeleken met de ED 10x42. En ik moet zeggen dat ik het verschil (nog) niet heel erg zie. Kleuren misschien een tikje frisser, maar het is niet zo dat je echt denkt van wow, wat een verschil. Nog niet in ieder geval. Bijgevoegd de foto's met het toch wel aanzienlijke verschil in de lengte van het uitdraaien van de oogdoppen. Dat heb ik mij dus niet ingebeeld. En de mooie tas met wat mij betreft de riemlus aan de verkeerde kant, maar misschien mis ik wat.

Ik test nog wat meer vanavond en morgen.

Ren-Stimpy

Ik ga de kijker terugsturen. Het is een hele goede kijker, maar mijns inziens niet signifcant beter dan de XP om met name de zwarte manen in het beeld te accepteren omdat de oogschelpen niet ver genoeg uitgedraaid kunnen worden. Daarnaast teveel andere slordigheden. Heel erg jammer, maar ik ga toch een XP 10x42 bestellen. Ziet er ook nog mooier uit  :blink:.

Ren-Stimpy

Inmiddels de XP 10x42 alweer een tijdje. De vervorming aan de rand van het beeld is het enige dat ik op deze kijker aan kan merken, net als bij de andere XP,'s en nog wat meer bij de HD's. Verder prachtig helder en scherp beeld, solide uitvoering en...fijne oculairdoppen  ;D

Arno Wouters

Hartelijk dank voor het delen van je ervaringen! Heel leerzaam!