Sportvisserij

Gestart door marijkehuysse, mei 26, 2008, 23:18:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

CiteerGaan we hier niet erg off-topic??
Inderdaad, wat mij betreft wordt het gedeelte van de discussie over de jacht op wilde zwijnen naar "Jacht op de Veluwe" verplaatst.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

grutto


De conclusie zou best kunnen zijn dat drukjacht niet nodig zou zijn. Echter je moet de aanvraag plaatsen in de periode dat deze is gedaan door de FaunabeheerEenheid (= is het maatschappelijk draagvlak).

Indien nu blijkt dat e.e.a. niet nodig is geweest weten we al dat de bijzondere denkers van de kleine aktie groepen gaan roepen.

Vast staat echter dat deze kleine actiegroepen met niemand samenwerken en alleen rechtszaken voeren. Voorbeelden van door hun uitgevoerd beheer bestaat niet.
Echter men maakt handig gebruik van alle rechtsmiddelen die voort vloeien uit het democratische systeem waar we met zn allen in Nederland zo blij mee zijn. We accepteren dan ook graag dan sommige met deze middelen het democratisch maatschappelijk systeem proberen plat te leggen.  


M.vr.gr.


Grutto





Groet
Tjeerd

g.j. keizer

#62
CiteerIndien nu blijkt dat e.e.a. niet nodig is geweest weten we al dat de bijzondere denkers van de kleine aktie groepen gaan roepen. Echter men maakt handig gebruik van alle rechtsmiddelen die voortvloeien uit het democratische systeem waar we met zn allen in Nederland zo blij mee zijn. We accepteren dan ook graag dan sommige met deze middelen het democratisch maatschappelijk systeem proberen plat te leggen.
Tjeerd,
Je vervalt voor de zoveelste keer (off topic) in herhaling, persevereert, de naald blijft in de groef hangen, of hoe je het nog meer of anders wil noemen. Met jou niet aflatende geageer tegen organisaties en personen, die zoals je zelf aangeeft, onderdeel uitmaken van onze op democratische principes gefundeerde maatschappij en ze diskwalificeren door ze "bijzondere of extreme denkers" te noemen, bereik je (gelukkig) niets en jou mening over het "plat leggen van onze rechtstaat door kleine aktiegroepen" lijkt mij hier niet ter zake doende, noch relevant.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#63
CiteerDe conclusie zou best kunnen zijn dat drukjacht niet nodig zou zijn. Echter je moet de aanvraag plaatsen in de periode dat deze is gedaan door de FaunabeheerEenheid (= is het maatschappelijk draagvlak).
Zo zie je maar weer : het maatschappelijk draagvlak (de FaunabeheerEenheid) en de minister kan er (achteraf gezien) ook behoorlijk naast zitten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

grutto

Citeer
CiteerDe conclusie zou best kunnen zijn dat drukjacht niet nodig zou zijn. Echter je moet de aanvraag plaatsen in de periode dat deze is gedaan door de FaunabeheerEenheid (= is het maatschappelijk draagvlak).
Zo zie je maar weer : het maatschappelijk draagvlak (de FaunabeheerEenheid) en de minister kan er (achteraf gezien) ook behoorlijk naast zitten.
absoluut een waarheid als een koe.

Echter als je succesvol wil zijn moet je proactief denken en problemen vooraf al proberen de pas af te snijden.
In zn algemeenheid als je zo je nek uitsteekt dan loop je de kans dat het ook een keer tegen zit.

In de meeste gevallen werken teams die zo nu en dan een keer een misser hebben het best. Neem je nooit risico dan wordt het niets.

In vergelijk met de faunabescherming deze actiegroep gaat telkens en telkens om zn gezicht. Het lijkt wel of ze daar juist kracht uitputten overigens zie je dit meer met bijzondere clubs die moeten tegenstand hebben.

Maar het mag in Nederland en we zijn er aangewend.


M.vr.gr.

Grutto


 
Groet
Tjeerd

wimtegels

Hoe boeiend het laatste stuk van de discussie ook is, ik zie het verband met de visserij niet. Er zijn volgens mij voldoende topics war deze wel thuis hoort. ;)  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

evertdirks

#66
CiteerEvert,
Hoe verhouden deze activiteiten zich tot de schade, die door sportvissers aan oevers en taluds, aan flora (waterplanten, oeverbegroeiing) en fauna, aan bijvangst van beschermde vissoorten, door achtergelaten zwerfvuil en vislijnen, waarin dieren stikken of vast komen te zitten en door verstoring van broedende vogels wordt aangericht ?
Erg ongenuanceerd deze tekst maar toch.
De fatsoenlijke sportvisser richt geen schade aan aan talud en oever.
Beschermde vissoorten dien je als sportvisser gelijk weer terug te zetten en via de vanst registratie site krijgt men inzicht in het verspreidingsgebied van veel vissoorten.
Sommige sportvissers maken er inderdaad een potje van maar dat soort uitwassen heb je in eidere hobby of sport .
Ik vraag me af inhoeverre je reaktie wordt gekleur door je visie met betrekking tot vissen en in hoeverre er sprake is van een gesignaleerd probleem.
In dat laatste geval is het mogelijk een bericht te sturen naar de NVVS die zeker dit soort dingen zal onderzoeken.
Het is in het belang van ons sportvissers dat onze hobby niet in het negatieve daglicht wordt geplaatst.

B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

g.j. keizer

#67
CiteerHoe boeiend het laatste stuk van de discussie ook is, ik zie het verband met de visserij niet. Er zijn volgens mij voldoende topics waar deze wel thuis hoort. ;)
Wim,
Ik had eerder al voorgesteld om (de gedeeltes van) de posts over de jacht naar "Jacht op de Veluwe" te verplaatsen en de discussie daar (eventueel) voort te zetten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Citeer
CiteerEvert,
Hoe verhouden deze activiteiten zich tot de schade, die door sportvissers aan oevers en taluds, aan flora (waterplanten, oeverbegroeiing) en fauna, aan bijvangst van beschermde vissoorten, door achtergelaten zwerfvuil en vislijnen, waarin dieren stikken of vast komen te zitten en door verstoring van broedende vogels wordt aangericht ?
Erg ongenuanceerd deze tekst maar toch.
1. De fatsoenlijke sportvisserricht geen schade aan aan talud en oever. Sommige sportvissers maken er inderdaad een potje van maar dat soort uitwassen heb je in iedere hobby of sport.
2. Beschermde vissoorten dien je als sportvisser gelijk weer terug te zetten en via de vangstregistratie site krijgt men inzicht in het verspreidingsgebied van veel vissoorten.
3. Ik vraag me af in hoeverre je reaktie wordt gekleurd door je visie met betrekking tot vissen en in hoeverre er sprake is van een gesignaleerd probleem. In dat laatste geval is het mogelijk een bericht te sturen naar de NVVS die zeker dit soort dingen zal onderzoeken.
4. Het is in het belang van ons sportvissers dat onze hobby niet in het negatieve daglicht wordt geplaatst.
Evert,
1. Een fatsoenlijke sportvisser niet, maar welk percentage van de langs de waterkant en vanuit bootjes vissende sportvissers gedraagt zich (altijd) fatsoenlijk en hoeveel komen er met wangedrag weg, omdat ze niet op heterdaad betrapt worden. Worden sportvissers niet hooguit gecontroleerd op het bezit van een visakte, hoe is de onderlinge of interne controle binnen de "hengelclub" bij individueel opererende sportvissers geregeld en hoeveel sportvissers zijn lid van een hengelsportvereniging of georganiseerd binnen de NVVS ?
2. Slechts een beperkt aantal sportvissers kent alle oorspronkelijk inheemse vissoorten en zal zijn bijvangst via de vangstregistratiesite melden. Men hoeft voor het verkrijgen van een visakte toch geen examen af te leggen ?
3. Ik ben na talrijke ervaringen met het wangedrag van sportvissers en naar aanleiding van wetenschappelijk onderzoek naar pijn- en stresservaringen bij vissen een tegenstander van de sportvisserij geworden. Ik heb tijdens mijn vroegere inventarisatie- en onderzoekswerkzaamheden regelmatig fors beschadigde oevers, watervogels met haken en vislijnen in hun snavel of om hun poten en vleugels gedraaid, op de kant achtergelaten vis, waterplanten, zwerfvuil, etc. aangetroffen. Ooit moest ik via een dakraam een oeverzwaluw bevrijden, die met een om een poot gedraaide vislijn onder een dakpan vast was komen te zitten. Sportvissers proberen concurrerentie te voorkomen door vogels als aalscholvers en reigers te verjagen, waarbij ze er soms niet voor terugdeinzen om dat met inzet van grove middelen te doen. Als de dader niet bekend is, heeft melding bij de NVVS (AID, politie) geen zin.
4. Het is niet aan mij om het imago van de sportvisserij te verbeteren.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Citeer
CiteerHoe boeiend het laatste stuk van de discussie ook is, ik zie het verband met de visserij niet. Er zijn volgens mij voldoende topics waar deze wel thuis hoort. ;)
Wim,
Ik had eerder al voorgesteld om (de gedeeltes van) de posts over de jacht naar "Jacht op de Veluwe" te verplaatsen en de discussie daar (eventueel) voort te zetten.
Lijkt me een goed idee Gerrit :duim:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Citeer[1. Een fatsoenlijke sportvisser niet, maar welk percentage van de langs de waterkant en vanuit bootjes vissende sportvissers gedraagt zich (altijd) fatsoenlijk en hoeveel komen er met wangedrag weg, omdat ze niet op heterdaad betrapt worden. Worden sportvissers niet hooguit gecontroleerd op het bezit van een visakte, hoe is de onderlinge of interne controle binnen de "hengelclub" bij individueel opererende sportvissers geregeld en hoeveel sportvissers zijn lid van een hengelsportvereniging of georganiseerd binnen de NVVS ?
2. Slechts een beperkt aantal sportvissers kent alle oorspronkelijk inheemse vissoorten en zal zijn bijvangst via de vangstregistratiesite melden. Men hoeft voor het verkrijgen van een visakte toch geen examen af te leggen ?
3. Ik ben na talrijke ervaringen met het wangedrag van sportvissers en naar aanleiding van wetenschappelijk onderzoek naar pijn- en stresservaringen bij vissen een tegenstander van de sportvisserij geworden. Ik heb tijdens mijn vroegere inventarisatie- en onderzoekswerkzaamheden regelmatig fors beschadigde oevers, watervogels met haken en vislijnen in hun snavel of om hun poten en vleugels gedraaid, op de kant achtergelaten vis, waterplanten, zwerfvuil, etc. aangetroffen. Ooit moest ik via een dakraam een oeverzwaluw bevrijden, die met een om een poot gedraaide vislijn onder een dakpan vast was komen te zitten. Sportvissers proberen concurrerentie te voorkomen door vogels als aalscholvers en reigers te verjagen, waarbij ze er soms niet voor terugdeinzen om dat met inzet van grove middelen te doen. Als de dader niet bekend is, heeft melding bij de NVVS (AID, politie) geen zin.
4. Het is niet aan mij om het imago van de sportvisserij te verbeteren.
1.
Mijn ervaring langs de Roer is dat de meeste sportvisser zich correct gedragen. De meeste vissers zijn aangesloten bij een vereniging. Al was het maar omdat ze anders geen vergunning krijgen. Lang de Roer wordt daar streng op gecontroleerd door een toezichthouder van de vereniging. Deze is overigens nu ook in opleidingvoor BOA

2.
Een cursus met examen waarbij aandacht voor de vissoorten en gedragsregels lijkt me geen slecht idee.

3. Het achterlaten van rotzooi, waaronder lijnen en haken is een probleem. Ik heb sterk de indruk dat dit probleem afneemt.

4.
Het is een taak van de sportvissers om aan het imago van de sport te werken. Het is echter niet objectief van niet sportvissers om de hele groep te veroordelen op het wangedrag van een enkeling. Dat heeft nog nergens tot oplossingen geleid.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#71
Citeer... gaat het deze actiegroep telkens en telkens om z'n gezicht.
Tjeerd,
Het draait hier ten lande altijd om het imago, of het nu om de Faunabescherming (voorheen Kritisch Faunabeheer), om de Dieren- en Vissenbescherming, om natuurbeschermingsorganisaties, om de melk over weides uitrijdende Dutch Dairyman Board, om de zich tegenwoordig niet meer in jagersverenigingen of WBE's, maar in FaunabeheersEenheden organiserende jagers of om politici en politieke partijen gaat.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Of  om natuurbeheerds......
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#73
CiteerHet is echter niet objectief van niet sportvissers om de hele groep te veroordelen op het wangedrag van een enkeling.
Wim,
Cijfers en op cijfers gebaseerde uitspraken zijn (redelijk) objectief. Ik had (Evert) dan ook om betrouwbare cijfers over wangedrag van en toegebrachte schade door sportvissers gevraagd en in welke verhouding die staan tot de vrijwillig door sportvissers uitgevoerde beheersactiviteiten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

CiteerOf  om natuurbeheerds......
??????
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Citeer
CiteerOf  om natuurbeheerds......
??????
Ik ken ook image vraagstukken onder natuurbeheerders. En daar is ook verdeeldheid.

Ik noem een voorbeeld: Er zijn hele discussies geweest of het vernatwoord is teentjes van boomkikkers af te knippen als individueel kenmerk.

Dit in het belang van het onderzoek.

Zijn dan alle natuuronderzoekrs tenenknippers?

De enige overeenkomst tussen alle sportvissers is dat ze naar de waterkant gaan om plezier te hebben aan het vangen van een vis.

De kern van de vraag is dan ook of het vangen van vis acceptabel is. Je moet het vissen niet verbieden omdat sommige vissers zich voor de rest niet gedragen.

Je verbied wandelen in het park toch ook niet omdat er sommige wandelaars met verkeerde bedoelingen lopen?

De meeste problemen los je alleen op door het probleem in stukken te hakken en dan de deelproblemen stuk voor stuk aan te pakken.

Oeverbeschadiging kan een indirect gevolg zijn van vissen, maar ook van natuurfotografie of andere activiteiten.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#76
Citeer1. Ik ken ook image vraagstukken onder natuurbeheerders.
2. De enige overeenkomst tussen alle sportvissers is dat ze naar de waterkant gaan om plezier te hebben aan het vangen van een vis.
3. De kern van de vraag is dan ook of het vangen van vis acceptabel is. Je moet het vissen niet verbieden omdat sommige vissers zich voor de rest niet gedragen.
4. Oeverbeschadiing kan een indirect gevolg zijn van vissen maar ook van ... andere activiteiten.
Wim,
1. Die had ik al genoemd : natuurbeschermingsorganisaties.
2. "... om plezier (ontspanning, recreatie) te hebben aan het vangen van een vis", die daardoor onnodig pijn lijdt en stress ervaart. Ik kan daar de lol niet (meer) van inzien. Bovendien staat het haaks op artikelen in de F&F-wet, waarin het opzettelijk toebrengen van pijn of schade aan flora en fauna wordt verboden en een zorgplicht voor dieren is vastgelegd.
3. Zie wat het door de Nederlandse regering en alle andere EU-lidstaten ondertekende verdrag van Lissabon daarover zegt.
4. Niet in de door mij geconstateerde gevallen, waarbij ook vistuig en/of dode vis werd achtergelaten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Om mijn standpunt nog maar eens samen te vatten:

Vissen is bij de wet onder voorwaarden toegestaan. Ik kan me er iets bij voorstellen dat mensen dat onethisch vinden omdat dat gepaard gaat met onnodige pijn en stress bij de vissen. Iemand die dat redenen vindt om het vissen volledig te verbieden moet bij de wetgever zijn, niet bij de individuele visser

Vissers die de regels overtreden, inclusief het achterlaten van vistuig en afval mogen wat mij betreft streng bestraft worden. BOA's van visverenigingen kunnen daar een rol in spelen. Een stukje verantwoordelijkheid kan dus bij de verenigingen gelegd worden. De onderlinge controle kan verhoogd worden door het verpachten van vis en looprechten te koppelen aan een "handhavings strategie"

Een goede voorlichting en opleiding van de (adspirant) visser kan een verdere bijdrage zijn. Het invoeren van een cursus met examen en diploma zou ik toejuichen.

Het veroordelen van een hele groep op het wangedrag van een enkeling keur ik af. Dit leidt alleen maar tot polarisatie. En dat staan een goede samenwerking in het veld in de weg.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto


Toen ik zaterdag avond langs onze haven liep had de visclub een BBQ. Een groot bord was opgehangen met de tekst.  
"Vissen is meer dat u denkt"

Hier zit best wat in. Echter met de personen die het gedachte goed van de kleine actiegroepen aanhangen ( of wellicht donateur zijn) kom je er toch nooit uit.
Dat is eigenlijk erg jammer. Je ziet meer en meer dat organisaties samen gaan werken met elkaar en zodoende veel meer begrip voor elkaar krijgen.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

wimtegels

#79
Grutto,

Ik werk met veel groepen samen. En mijn eigenwijsheid brengt met zich mee dat ik het vrijwel nooit met iemand eens ben. Soms zelfs niet met mijzelf :lol:

Ik merk echter wel dat ik door met mensen en groeperingen in dscussie te blijven meer bereik dan door overal tegen aan te schoppen.

En we hoeven het toch ook niet eens te worden?

Zo lang we maar kritisch blijven. Ten opzichte van die ander, maar ook ten opzichte van ons zelf....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#80
Citeer... dan door overal tegen aan te schoppen. Zo lang we maar kritisch blijven. Ten opzichte van die ander, maar ook ten opzichte van ons zelf....
Tjeerd,
Waarvan akte. En ter informatie (de boodschap zal wel weer voor mij bedoeld zijn) : ik ben (in Nederland) alleen nog betalend lid van één PGO (NMV) en van Natuurmonumenten, de KNNV en de Bomenstichting, die ik op dit forum (vanzelfsprekend) niet vertegenwoordig. Tijdens mijn werkzame leven ben ik in diverse organisaties voor geestelijke gezondheidszorg werkzaam geweest en heb ik binnen een aantal natuurbeschermingsorganisaties met honderden professionals en vrijwilligers samengewerkt en velen van hen opgeleid. De (wettelijk verplichte) lidmaatschappen van enkele beroepsverenigingen heb ik bij mijn vervroegde uittreding opgezegd.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Citeer
Citeer... dan door overal tegen aan te schoppen. Zo lang we maar kritisch blijven. Ten opzichte van die ander, maar ook ten opzichte van ons zelf....
Tjeerd,
Waarvan akte. En ter informatie (de boodschap zal wel weer voor mij bedoeld zijn) : ik ben (in Nederland) alleen nog betalend lid van één PGO (NMV) en van Natuurmonumenten en de Bomenstichting, die ik op dit forum (vanzelfsprekend) niet vertegenwoordig. De (wettelijk verplichte) lidmaatschappen van enkele beroepsverenigingen heb ik bij mijn pensionering opgezegd.
Ik begrijp niet helemaal waarom je mij quot en Tjeerd er op aanspreekt.......
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#82
CiteerIk begrijp niet helemaal waarom je mij quote en Tjeerd er op aanspreekt.......
Wim (en Joram),
Jou (door mij gequote) post was aan Grutto gericht en ik reageerde vervolgens op :
Citeer(grutto @ Jun 3 2008, 20:16 PM) "... met de personen die het gedachtengoed van de kleine actiegroepen aanhangen (of wellicht donateur zijn) ..."
in datzelfde bericht met het plaatsen van mijn "cv". Wie volgt (na Wim en mij) met het expliciteren van zijn professionele achtergrond en/of specifieke onderzoekservaring en presenteert zich daarbij niet alleen onder een schuil- of voornaam, zodat zijn expertise is te verifiëren ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Ik stel voor dat we terug gaan naar het topic..............
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#84
CiteerIk zou zeggen, begin een rechtszaak tegen de sportvisserij. Wat let je? Als het je echt zo hoog zit, dan is dit de beste weg.
Joram,
Waarom zou ik ? De wetgever, c.q. het parlement is nu aan zet, sinds onze regering namens jou, mij en alle sportvissers zijn handtekening onder het verdrag van Lissabon heeft geplaatst. Zie ook de discussie over de zorgplicht bij (niet opzettelijk ver- of) gewonde en zieke/stervende dieren onder het topic "Vogelopvang: waarom wel/niet ?".
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

evertdirks

#85
CiteerEvert,
1. Een fatsoenlijke sportvisser niet, maar welk percentage van de langs de waterkant en vanuit bootjes vissende sportvissers gedraagt zich (altijd) fatsoenlijk en hoeveel komen er met wangedrag weg, omdat ze niet op heterdaad betrapt worden. Worden sportvissers niet hooguit gecontroleerd op het bezit van een visakte, hoe is de onderlinge of interne controle binnen de "hengelclub" bij individueel opererende sportvissers geregeld en hoeveel sportvissers zijn lid van een hengelsportvereniging of georganiseerd binnen de NVVS ?
2. Slechts een beperkt aantal sportvissers kent alle oorspronkelijk inheemse vissoorten en zal zijn bijvangst via de vangstregistratiesite melden. Men hoeft voor het verkrijgen van een visakte toch geen examen af te leggen ?
3. Ik ben na talrijke ervaringen met het wangedrag van sportvissers en naar aanleiding van wetenschappelijk onderzoek naar pijn- en stresservaringen bij vissen een tegenstander van de sportvisserij geworden. Ik heb tijdens mijn vroegere inventarisatie- en onderzoekswerkzaamheden regelmatig fors beschadigde oevers, watervogels met haken en vislijnen in hun snavel of om hun poten en vleugels gedraaid, op de kant achtergelaten vis, waterplanten, zwerfvuil, etc. aangetroffen. Ooit moest ik via een dakraam een oeverzwaluw bevrijden, die met een om een poot gedraaide vislijn onder een dakpan vast was komen te zitten. Sportvissers proberen concurrerentie te voorkomen door vogels als aalscholvers en reigers te verjagen, waarbij ze er soms niet voor terugdeinzen om dat met inzet van grove middelen te doen. Als de dader niet bekend is, heeft melding bij de NVVS (AID, politie) geen zin.
4. Het is niet aan mij om het imago van de sportvisserij te verbeteren.
1. het merendeel van de georganiseerde sportvisser is fatsoenelijk en gedraagt zich als zodaning.
Niet alleen wordt er gecontroleerd op je akte maar tevens op de manier waarop met vissen en de omgeving omgaat.
Gesignaleerd wangedrag wordt weldegelijk bestraft.
Het merendeel van de nederlanders weet niets over de flora en de fauna .
Een deel van de twitchers trekt ze niets aan van mijn,dijn en of verstoring van andere dieren om hun score te halen.
Voor mij geen reden om deze mensen allemaal over een kam te scheren zoals jij nu doet.
Voor of tegen vissen ieder zijn ding zou ik zo zeggen, er zijn uitwassen maar dat geldt niet alleen voor de sportvisserij.
Er wordt voordurend gewerkt aan voorlichting en informatie verstrekking met betrekking tot verandwoord vissen op scholen en op de televisie.
Een diploma om te mogen vissen  ! Ik heb er geen problemen mee, maar in duistland heeft dit er toe geleid dat mee alle maar dan ook alle vis moet doden die men vangt om het lijden te beperken.
Hoe raar kan het gaan volkomen gezonde vissen doden om het lijden te beperken en ze dan in de afalbak deponeren.
Domme en ongenuanseerde mensen heb je in iedere hobby en in iedere groep.
B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

evertdirks

Citeersinds onze regering namens jou, mij en alle sportvissers zijn handtekening onder het verdrag van Lissabon heeft geplaatst.
Even off topic dan maar en voor de tweede keer.
Dit is niet de door mij gekozen regering, ze hebben dus niet names mijn getekend. En ik geloof ook zeer zeker niet namens alle sportvissers.
Het door deze regering getekende verdrag is volkomen in strijd met de uitkomst van het nederlandse referendum over de europese grondwet.
B) Evert  
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

g.j. keizer

CiteerDit is niet de door mij gekozen regering, ze hebben dus niet namens mij getekend. En ik geloof ook zeer zeker niet namens alle sportvissers. Het door deze regering getekende verdrag is volkomen in strijd met de uitkomst van het nederlandse referendum over de europese grondwet.
Evert,
We leven nu eenmaal in een eveneens door Grutto niet erg gewaardeerde parlementaire democratie, waar de meerderheid van de door ons (meestal) voor vier jaar gekozen volksvertegenwoordigers de dienst uitmaakt en daar zal beslist een voor jou standpunt te winnen parlementariër tussen zitten, waarbij jij en je collega-sportvissers de kwestie kunnen aankaarten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#88
Citeer1. Het merendeel van de nederlanders weet niets over de flora en de fauna.
2. Een diploma om te mogen vissen  ! Ik heb er geen problemen mee, maar in duitsland heeft dit er toe geleid dat men alle maar dan ook alle vis moet doden die men vangt om het lijden te beperken. Hoe raar kan het gaan volkomen gezonde vissen doden om het lijden te beperken en ze dan in de afalbak deponeren.
Evert,
1. De overgrote meerderheid van de Nederlanders vist niet, zij kiezen voor een andere manier om van (de rust in) de natuur te genieten, waarvoor je geen kennis van flora en fauna hoeft te hebben. Sportvissers hebben als bijvangst beschermde vissen en beschadigen beschermde water- en oeverplanten. Zie ook de discussie over het vangen, in de hand houden en tonen van beschermde dieren onder http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=12220 .
2. In mijn woongebied (Eifel) worden vissen niet voor de sport gevangen, maar met de bedoeling om ze te consumeren. Bij de (vlieg)vissers is vooral forel populair, maar dat geldt ook voor de aalscholvers, reigers en ijsvogels. Ik heb nog nooit vissen in afvalbakken of op de kant aangetroffen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#89
CiteerHeb ik nog een opmerking: hoe kijkt men aan tegen viswedstrijden?
Viswedstrijden zijn bedoeld om een winnaar aan te wijzen, wie de meeste vissen of de grootste (uitgezette) vis vangt triomfeert. Welk doel dient dit anders dan het strelen van het ego van de winnaar, die een bewijsfoto in de krant of aan de muur van het verenigingsgebouw wil en een trofee of zelfs de opgezette vangst voor thuis op de schoorsteenmantel meekrijgt ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen