Sportvisserij

Gestart door marijkehuysse, mei 26, 2008, 23:18:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

#30
Citeer1. Sportvissen is toegestaan binnen bepaalde voorwaarden. Als je daar tegen bent moet je bij de wetgever zijn, niet bij de individuele visser.
2. ... en onderzoek naar vismethoden waarbij de vis zo weinig mogelijk pijn lijdt ...
Wim,
1. Vandaar dat de Vissenbescherming zich tot de overheid (inclusief het staatshoofd) en niet tot Sportvisserij Nederland of individuele vissers richt, waarbij de wetgever (nogmaals) aan de ondertekening van het verdrag van Lissabon wordt herinnerd.
2. Dan zou het om vismethoden zonder hengel en haken moeten gaan, waarbij vissen niet over langere afstand worden binnengehaald en volgens mij is de lol er dan voor de sportvisser gauw van af.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Citeer2. Dan zou het om vismethoden zonder hengel en haken moeten gaan, waarbij vissen niet over langere afstand worden binnengehaald en volgens mij is de lol er dan voor de sportvisser gauw van af.
Hengel vervangen door fuik?

Dan ga ik morgen weer vissen!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#32
CiteerHengel vervangen door fuik? Dan ga ik morgen weer vissen!
Wim,
Dan begeef je je op het primair territorium van de commerciële beroepsvisserij, die uitsluitend voor consumptie bedoelde vis vangt en (volgens mij) visserij daarmee niet als sport beoefent.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Oeps, een vreemd terrritorium binnengedrongen....

Behalve voor de beroepsvisserij wordt de fuik ook gebruikt voor inventarisatiedoeleinden dacht ik.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

Citeer... wordt de fuik ook gebruikt voor inventarisatiedoeleinden ...
Wim,
En ook dat lijkt mij geen vorm van sportvisserij.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Leon Olsthoorn

Maar worden voor inventarisatie de standaard palingfuiken gebruikt? Ik heb daar in mijn jonge jaren ook mee gevist en ze maken zeer veel slachtoffers onder kleinere visjes, vooral posjes die met hun stekels vast komen te zitten. Ook watervogels en otters lopen een groot risico bij palingfuiken, gebruiken ze die echt?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

Citeer
Citeer... wordt de fuik ook gebruikt voor inventarisatiedoeleinden ...
Wim,
En ook dat lijkt mij geen vorm van sportvisserij.
Voor mij zou het best wel een sport kunnen zijn. Of het nu om inventarisatie gaat of niet.

De dagelijkse spanning of je wat gevangen hebt, zitten er bijzondere soorten bij. Ik zie het verschil niet zo met de sensatie van nhet vissen met de hengel.

Als je dit echter voo sport toe zou staan vangen we de wateren isschien we leeg.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik weet niet welke fuiken ze voor inventarisatie gebruiken.

Kamsalamanders worden soms ook met behulp van fuiken geinvenatriseerd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Leon Olsthoorn

CiteerEthische waarden toekennen aan natuurlijke processen is erg antropocentrischer.
Zou je mij kunnen vertellen wat je hiermee bedoelt?

Ik denk dat als je deze discussie onder een groep mensen wil voeren je in ieder geval moet zorgen dat het voor iedereen te begrijpen is. Een beetje Jip en Janneke-taal kan geen kwaad dus. Ook een beetje respect voor de ander kan geen kwaad, ook als je geen respect op kan brengen voor diegene's mening
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

vuurvlinder

#39
Citeer
CiteerEthische waarden toekennen aan natuurlijke processen is erg antropocentrischer.
Zou je mij kunnen vertellen wat je hiermee bedoelt?

Ik denk dat als je deze discussie onder een groep mensen wil voeren je in ieder geval moet zorgen dat het voor iedereen te begrijpen is. Een beetje Jip en Janneke-taal kan geen kwaad dus. Ook een beetje respect voor de ander kan geen kwaad, ook als je geen respect op kan brengen voor diegene's mening
Antropocentrisch = waar de mens waarde aan hecht, dus eigenlijk egoistisch.  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Citaat uit Wikipedia

Het antropocentrisme is een term uit de milieufilosofie en een aanduiding voor een bepaalde visie op de verhouding tussen mens en natuur. Bij een antropocentrische grondhouding staat de mens in het middelpunt. De mens is de norm en beoordeelt alles, dus ook de natuur, naar het nut voor de mens. Alles wordt naar zijn hand gezet voor zijn eigen doel. Dat wat leeft, wordt opgevat in het perspectief van instrumentele waarde voor de mens. De natuur heeft geen intrinsieke waarde, los van de mens.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#41
CiteerToch graag niet mijn woorden verdraaien ... het toppunt van antropocentrisme. Waar het om gaat, is dat je als mens een beetje netjes omgaat met levende wezens. En dat geldt dan voor zowel het individuele dier als voor de soort.

Citeer(veldman @ Apr 9 2008, 08:43 AM) De jagers, die ik ken, beschouwen het jagen als een sport (in de engelse betekenis): zowel jager als wild kunnen winnen ... het is niet de bedoeling vals te spelen of te gokken.
Citeer(veldman @Apr 9 2008, 09:39 AM) Sport in de engelse betekenis. Dat heeft dus niet met een wedstrijd tussen jagers onderling te maken. Het is eerder een "wedstrijd" tussen jager en wild of een wedstrijd van de jager tegen zijn eigen beperkingen. Een goede winnaar is een goede verliezer. De regels van de "sport" worden door de jagers en de F&F-wet bepaald.
Citeer(veldman @ Apr 9 2008, 16:34 PM) Het oogsten van wild is niet echt een hobby. Een hobby dient namelijk geen ander doel dan de activiteit zelf. Misschien is het beter om het een hobby+ te noemen.
Joram,
Hoezo (het toppunt van) antropocentrisme (en egoïsme of egocentrisme) en wie is/zijn daar nu een schoolvoorbeeld van ? En je hebt gelijk, de vergelijking gaat mank. Volgens jou definitie is de sportvisserij geen sport maar een hobby, die in een recreatieve behoefte voorziet en bij de "sport"visserij wordt de "oogst" (meestal) niet gedood, verkocht en/of geconsumeerd.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#42
CiteerAntropocentrisch = waar de mens waarde aan hecht, dus eigenlijk egoistisch.
Astrid,
Een aanvulling : antropocentrisch : de mens stelt zichzelf centraal, egoïstisch of egocentrisch : één mens stelt zichzelf centraal of definieert en beschouwt zichzelf als het de absolute waarheid in pacht hebbende en alles bepalende centrum van het universum.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Leon Olsthoorn

CiteerEthische waarden toekennen aan natuurlijke processen is erg antropocentrischer.
Deze zin neigt nogal naar een anakoloet. Hij gaf me het idee dat we inmiddels zo ingewikkeld wilden zijn dat we het zelf niet meer begrepen en daardoor dit soort zinnen gingen maken.

En ik vind inderdaad dat sommigen in dit topic op de man aan het spelen zijn en zaken uit andere topics en de ander's privé-leven erbij halen. En dat lijkt me niet de bedoeling in zo'n topic
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

g.j. keizer

#44
Citeer?? Heb ik iets raars gezegd ??
Joram,
Oordeel zelf : ... Het moet niet veel gekker worden! ... een vorm van antropocentrisme die mij totaal niet aanstaat en zeer discutabel is ... niet mijn woorden verdraaien en dan te pas en onpas ergens neerdonderen (dat maakt je verdacht) ... die waarden als waarheid aannemen (... - zevende dag adventisten doen dat) is het toppunt van antropocentrisme ...

Citeer(Leon Olsthoorn @ Jun 1 2008, 10:08 AM) ... sommigen in dit topic op de man aan het spelen zijn en zaken uit andere topics ... erbij halen.
En Leon,
Als je daarmee mij bedoelt, ik ben van harte bereid om de omwille van de helderheid van de discussie ter vergelijking toegevoegde letterlijke quotes van Veldman, waarvoor hij mij inmiddels heeft bedankt, mede op zijn verzoek te verwijderen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

grutto

Het valt over het algemeen niet mee om aanhangers van kleine aktiegroepjes die voor zoals zij dat noemen voor de dieren zijn te vertellen hoe je als mens een rol hebt in de Natuur.

Vaak staat hun argumentatie stijf van wetenschappelijke uitdrukkingen wat volgens mij onder de het vak "leunstoel biologie" valt.

Het beste kan je gewoon helder kijken in hoeverre deze denkbeelden worden overgenomen door erkende natuurbeschermings organisaties, maatschappelijke organisaties en of hoe rechters er tegen aankijken.

Helaas voor deze personen moet je dan concluderen dat hun gedachtegoed eigenlijk geen aanhang heeft.  Helaas is een discussie ook lang niet altijd zinnig gezien de vasthoudendheid die deze personen hebben.

Een goed voorbeeld zijn de successen van de Faunabescherming. Keer op keer krijgen ze het ongelijk op hun bord. Niet een natuurbeschermings organisatie werkt met deze mensen samen. Dat kan ook niet want zeer vasthoudend zijn deze mensen echt overal tegen.
Vissen mag natuurlijk ook niet en op termijn zullen daar ook wel acties tegen komen. Het probleem is nu natuurlijk de vele mensen die actief zijn met hun hengel aan de waterkant en daar volgens strakke regels bezig zijn met de natuur.


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Leon Olsthoorn

Ik snap wat je bedoelt Tjeerd, maar daarmee lijk je wel vast te stellen wat de waarheid is. Je lijkt hierboven te zeggen dat een mening die maar weinig aanhangers kent (zoals bijvoorbeeld die van Faunabescherming) per definitie onjuist is.

Nu zijn democratisch gekozen politici meestal geneigd beslissingen te nemen waar grotere groepen mensen achter staan en daarmee vissen zulke kleine groepjes meestal achter het net. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat minderheden altijd ongelijk hebben. Zelfs een stelling die maar één aanhanger heeft kan waar zijn.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

Wat is de Faunabescherming? Mooie site heeft deze opvolger van Kritisch Faunabeheer.

Uit het verleden ken ik van deze groep vele akties waar de natuur de dupe van was.

Een voorbeeldje: Met trommels door 's nachts door het bos gaan om de tellingen van de wilde zwijnen te voorkomen. En daarmee alle broedvogels van het nest afjagen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Als je keer op keer verliest bij de rechter dan voer je in ieder geval de verkeerde actie.

Als ik nu iemand voor de rechter daag omdat hij of zij, met vergunning, aan het vissen is verlies ik die zaak.

Als ik dat al zou willen winnen moet ik dus bij de wetgever zijn. Die zal dan de wet, wat betreft de sportvisserij aan moeten passen.

Ben je dus tegen sportvisserij, dan zul je eerst in de politiek moeten lobbyen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

Ik kan me helemaal vinden in de opmerkingen van Leon Olsthoorn.

Maar op een gegeven moment moet je natuurlijk wat. Je kan telkens netjes je argumenten wegschrijven maar dat snijdt geen hout bij deze bijzondere denkers.

Dan maar een stapje hoger en boven het speelveld eens kijken hoe de verhoudingen zijn. Dan kan je 100% in de praktijk zien wie wat/ welk gedachtegoed overneemt.

De conclusie van wimtegels daar kunnen veel mensen die bezorgd zijn om de natuur zich goed in vinden verwacht ik.
Toen de FF wetnog vers was ( en volgens wimtegels is hij op dit moment ook nog niet volwassen) zijn er bepaalde maatregelen opgeschort. Hierdoor zijn in de periode daarna veel extra acties geweest om in te grijpen in een bepaalde populatie. Door het later ingrijpen zijn er meer dieren weggenomen uit de natuur is er meer schade geweest en dan heb ik het nog niet eens over de extra moeite en kosten.

Grutto



Groet
Tjeerd

g.j. keizer

#50
Citeer... aanhangers van kleine aktiegroepjes ... "leunstoel biologie" ... Het beste kan je gewoon helder kijken in hoeverre deze denkbeelden worden overgenomen door ... maatschappelijke organisatie en hoe rechters er tegen aankijken. Helaas voor deze personen moet je dan concluderen dat hun gedachtengoed eigenlijk geen aanhang heeft. Een goed voorbeeld zijn de successen van de Faunabescherming.
Vissen mag natuurlijk ook niet en op termijn zullen daar ook wel acties tegen komen.
Tjeerd,
Je vervalt in herhaling. Welke organisatie wist onlangs via de rechter een opschorting van de door de minister toegestane en achteraf volgens cijfers van de provincie niet noodzakelijk gebleken drukjacht op wilde zwijnen op de Veluwe af te dwingen ?
Welk klein aktiegroepje van "leunstoel biologen" heeft alle EU-lidstaten er van weten te overtuigen, dat aan de haak geslagen vissen zodanige pijn en stress ervaren, dat in het verdrag van Lissabon is opgenomen, dat ze niet voor de recreatie gevangen zouden moeten worden en namens wie heeft de Nederlandse regering het verdrag ondertekend ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#51
Citeer... daarmee lijk je wel vast te stellen wat de waarheid is. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat minderheden altijd ongelijk hebben. Zelfs een stelling die maar één aanhanger heeft kan waar zijn.
Leon,
En dan hebben we het nog niet over voortschrijdend inzicht op basis van wetenschappelijk onderzoek, dat ons handelen (en dat van democratisch gekozen politici) veel te weinig of veel te laat bepaalt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Piter Anjema

CiteerMisschien is het wel interessant om een topic over sportvisserij te beginnen.

groet,
Marijke
Klopt, ik leer hier veel  :rolleyes:  :lol:  :rolleyes:  

g.j. keizer

CiteerWelke organisatie wist onlangs via de rechter een opschorting van de door de minister toegestane en achteraf volgens cijfers van de provincie niet noodzakelijk gebleken drukjacht op wilde zwijnen op de Veluwe af te dwingen ?
Tjeerd,
En de door de provincie Noord-Holland verleende ontheffing om 12.000 grauwe ganzen en brand- en kolganzen af te schieten, te vangen of te vergassen, via de bestuursrechter een halt toe te roepen ? Zie : http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/14...ordholland.html .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

grutto

#54
Oei oei ik zou deze weg niet inslaan om de tijdelijke successen van de Faunabescherming te gaan noemen. Want dat zit u op enig moment met een rood hoofd.

U noemt Noord-Holland nu dan een kleine opsomming.

In deze provincie is alles 100 % verloren en dan hebben we het over de ganzen, zwanen, vossen.

Nu op dit moment heeft de  Faunabescherming een procedurefout gevonden. Dus de rechter heeft zich in zn geheel niet uitgelaten over de inhoud van de ontheffing. Dit roepen deze bijzondere denkers wel. Ik ben daar blij om want vriend en vijand kan er niet om heen dat e.e.a. zo uitleggen niet netjes is.

Maar deze week komt er weer een zitting met het onderwerp de procedure fout.

Lees u goed in voor dat u zulke dingen gaat roepen in aub !!!!


M.vr.gr.

Grutto
Groet
Tjeerd

evertdirks

Citeeren namens wie heeft de Nederlandse regering het verdrag ondertekend ?
In iedergeval niet namens mij.
Maar goed dat is politiek een volgens mij kunnen we daar maar beter niet over beginnen.

Ik denk dat als je het vissen verbiedt je alleen maar schade toebrengt aan een stuk natuurbeheer.
Een hoop vrijwilliggers zullen niet langer bereid zijn hun energie in waterbeheers commisies te steken, niet langer bereid zijn om sloten te schonen of andere activiteiten aan de waterkant en in het water te verrichten.
Egoistisch dat weet ik, maar wel een realistische constatering denk ik.
B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

g.j. keizer

#56
Citeer(veldman @ Jun 3 2008, 09:51 AM]
Citeer(g.j. keizer @ Jun 1 2008, 19:39 PM] Welke organisatie wist onlangs via de rechter een opschorting van de door de minister toegestane en achteraf volgens cijfers van de provincie niet noodzakelijk gebleken drukjacht op wilde zwijnen op de Veluwe af te dwingen ?
Even off-topic dan maar:
1. De zomertelling is net geweest en de zwijnenstand op de Veluwe is ongeveer 4000. Dat is dezelfde stand als afgelopen jaar en 5 keer zo hoog als de gekozen stand van iets meer dan 800. Ik begrijp het woord "niet-noodzakelijk" in jouw bericht daarom niet.  
2. De invloed van de sterk gestegen populatie ... canadese ganzen ... en nijlganzen is ontegenzeglijk enorm.

Joram,
Dan nog maar eens off topic :
1. Volgens de provincie zijn er vorig jaar 4.009 wilde zwijnen op de Veluwe afgeschoten. De provincie heeft daarvoor het jachtseizoen eenmalig verlengd, hetgeen de door de minister verordonneerde drukjacht overbodig heeft gemaakt. Er zouden nu nog 1.600 wilde zwijnen over zijn. De provincie heeft aanvullende maatregelen voorgesteld om de populatie te reguleren, dan wel verder terug te dringen. Zie ook de als laatste geplaatste posts van 13 april 2008 van ondergetekende en Grutto op : http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=39429 : is de populatie dan in anderhalve maand van 1.600 tot 4.000 dieren toegenomen ?
2. Ik meende, dat de Canadese gans en de Nijlgans op de nominatie stonden om tot de (problematische) invasieve exoten te worden gerekend.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#57
CiteerIk denk dat als je het vissen verbiedt je alleen maar schade toebrengt aan een stuk natuurbeheer. Een hoop vrijwilligers zullen niet langer bereid zijn hun energie in waterbeheerscommisies te steken, niet langer bereid zijn om sloten te schonen of andere activiteiten aan de waterkant en in het water te verrichten.
Evert,
Hoe verhouden deze activiteiten zich tot de schade, die door sportvissers aan oevers en taluds, aan flora (waterplanten, oeverbegroeiing) en fauna, aan bijvangst van beschermde vissoorten, door achtergelaten zwerfvuil en vislijnen, waarin dieren stikken of vast komen te zitten en door verstoring van broedende vogels wordt aangericht ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Citeerfragment één vandaag
Gesproken wordt over een zomerstand van 4200 dieren.
En als de provincie er daarvan dit jaar "slechts" 3.400 laat afschieten, komen ze uit op het eerder door jou genoemde streefgetal van 800 wilde zwijnen, zonder dat drukjacht noodzakelijk is geweest.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Citeeredit: er zijn dieren die kinderen krijgen in de lente
Joram,
Dieren, waarvan de worp door het gemiddelde voedselaanbod in het voorafgaande (voedselrijke) seizoen binnen de grenzen van het door de geslachtsrijpe zeugen bezochte gebied en via de opgebouwde (niet gebruikte) vetreserves hormonaal wordt gestuurd. Zo brengt de populatie zich weer op het niveau van het voorafgaande jaar, dat niet door ons, maar door de dynamiek van het door de mens ernstig verstoorde en door hem gedomineerde ecosysteem van de Veluwe wordt bepaald.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen