Sportvisserij

Gestart door marijkehuysse, mei 26, 2008, 23:18:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

marijkehuysse

Misschien is het wel interessant om een topic over sportvisserij te beginnen.

groet,
Marijke

wimtegels

Heb je toch al gedaan?

Ik denk dat er inderdaad voldoende te filosoferen is over de sportvisserij.
Over het vangen van vissen, maar ook over uitzetten van vissen voor de sportvisserij.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#2
CiteerMisschien is het wel interessant om een topic over sportvisserij te beginnen.
Marijke,
Lijkt mij zinvol. Ik trap meteen maar af. Om mijn opvattingen over de sportvisserij direct een plek in de discussie te geven : nadat het IVN zijn medewerking had verleend aan een Teleac-cursus Sportvissen, heb ik mijn lidmaatschap van deze organisatie met een natuureducatiedoelstelling opgezegd.
In de 90-er jaren werd een man door de rechter tot het betalen van een (symbolische) boete veroordeeld, nadat hij een stok met een touw, waaraan een kromgebogen spijker met een stuk worst was bevestigd, uit zijn raam op de eerste verdieping had gestoken om naar honden te "hengelen". De man motiveerde zijn als provocatie bedoelde daad, die voor honden zonder gevolgen bleef, met de uitkomsten van een door de LUW uitgevoerd onderzoek naar de effecten van vissen met een (weer)haak. Het onderzoek toonde aan, dat vissen (evenals andere koudbloedige dieren) hevige pijnsensaties en stress ervaren, wanneer zij aan de haak worden geslagen en met de haak in de bek (of door een oog of kieuw) naar de kant worden getrokken. Gek genoeg zou een sportvisser wel worden beboet, als hij betrapt zou worden bij het met een vishaak met aas op kikkers of salamanders vissen, zelfs als hij die zelf voor dat doel (in zijn tuinvijver) zou hebben uitgezet.
Wat in de sportvisserij voor vissen is toegestaan, is bij elk ander dier en zelfs tot op zekere hoogte bij planten verboden. Men mag een dier niet opzettelijk verwonden of onnodig pijn laten lijden, men heeft een zorgplicht voor gewonde dieren, men mag dode dieren niet in het veld (of water) achterlaten, men mag geen dier (fazant) of plant in de vrije natuur uitzetten om te "oogsten", men mag een biotoop niet met gekweekte (flora of) fauna "vervuilen", men mag niet (bij)voeren met de bedoeling om dieren te lokken om te "oogsten", men mag geen schade toebrengen aan taluds of oevers en aan de flora en fauna van de waterkant en/of in het water of deze met zwerfafval vervuilen, men mag broedende vogels niet verstoren, men mag geen bijvangst hebben van wettelijk beschermde vissoorten, men mag geen vistuig achterlaten, waarin dieren zich kunnen verstrikken, etc.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

evertdirks

#3
Ik ben benieuwd wat je met dit topic wil bereiken.
Ja ik ben een sportvisser en ja ik ben dol op de natuur.
Is het verandwoord om te vissen? ik denk van wel en ken vele die dat ook vinden.
Even zovelen of meer vinden van niet, ieder zijn keuze zou ik zo zeggen.
Belangrijk vind ik dat je deze hobby uitoefend met respect voor het dier en respect voor de omgeving.
Helaas zit daar nog al wat kaf onder het koren, net als bij de mensen die achter bijzondere vogelsoorten aangaan.
Vanuit de hengelsport wordt er hard aan gewerkt om dat probleem op te lossen.
En mensen bewust te maken van de verandwoordelijkheden die hun hobby met zich mee brengt.


Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

wimtegels

Ik heb het iedee dat er veel minder gevist wordt als vroeger.

De vissers die nog aan de Roer komen gedragen zich over het algemeen netjes.
Ze laten minder rommel achter als vroeger. Ze hebben er ook meer begrip voor als je hun verzoekt een eindje op te schuiven, omdat ze bijvoorbeeld pal tegenover een ijsvogelnest zitten.

Er bestaat nu wel een beetje een spanningsveld. Door het meanderen van de Roer snijdt deze rivier binnenkort mogelijk een oude meander aan die nu als belangrijkste funktie visvijver heeft. Ik weet eigenlijk iet of er nog vissen voor de sport worden uitgezet, maar die blijven dan nin ieder geval niet in die poel.

Ik ben overigens heel benieuwd hoe deze belangen dadelijk gewogen worden en wat daar de uitkomst van is. Voor zover ik begrepen heb zijn de vissers in ieder geval niet onverdeeld blij.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

Veel mensen hebben sportvissen als hobby en zoals eerder is gesteld als dit volgens de regels gebeurd is er niets aan de hand.
Sterker nog je betrekt de mensen bij de natuur.

Zelf ben ik eigenlijk geen visser. Vroeger wel maar alleen op soorten die je kan eten.
Snoekbaars en paling.

De karpervissers hebben nog een extra toegevoegde waarde namelijk dat zij vaak de hele nacht staan. Deze personen horen en zien veel. Regelmatig is mijn eerste rondje even langs deze mensen om te kijken wat de vangst was en wat ze verder voor waarnemingen hebben gedaan. Met enige regelmaat wordt je dan heel wat wijzer.

Veel mensen vinden het ook interessant even bij een visser te gaan kijken wat hij gevangen heeft of als hij net bezig is met een dikke vis naar binnen te takelen trekt dat altijd de aandacht.
Evenzo met het ontbrasemen. De brasem is in veel water over vertegenwoordigd en wordt met grote akties bij honderen kilos uit het water gehaald om vernietigd te worden.
Hier staan ook altijd veel mensen bij te kijken.

Groet,

Grutto
 
Groet
Tjeerd

evertdirks

CiteerIk heb het iedee dat er veel minder gevist wordt als vroeger.

.
De lidmaatschapcijfers zijn licht dalende maar eigelijk voor de langjarige cijfers +- 500.000.
goed te lezen dat men almeer respect voor de natuur en de omgeving heeft, zeker bij een bijzondere omgeving als de Roer.
Wel is ook in de sportvis wereld een groep aanwezig die gauw groot wil scoren.
Net als de mensen in de vogelwereld die gauw zeldzame vogels willen zien.
In beide gevallen niets mis mee maar niet mijn ding.

B) Evert
 
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

marijkehuysse

CiteerMisschien is het wel interessant om een topic over sportvisserij te beginnen.

groet,
Marijke
:whistle:

Marijke

wimtegels

Ik heb even rondgestruind op interent op zoek naar cijfers over de hoeveelheden van uitgezette vis gedurende de laatste jaren. Ik kan daar niets veel over vinden. Heeft iemand informatie hierover?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#9
CiteerBelangrijk vind ik dat je deze hobby uitoefend met respect voor het dier en respect voor de omgeving.
Evert,
Hoe is dat te rijmen met de uitkomsten van het door mij aangehaalde onderzoek van de LUW, waarin werd aangetoond, dat vissen minstens zo pijn- en stressgevoelig zijn als andere koudbloedige (en warmbloedige) dieren, die niet "aan de haak mogen worden geslagen" en met het verbod op het uitzetten en bijvoeren van alle andere diersoorten met de bedoeling om ze te "oogsten" ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#10
Citeer:whistle:  Marijke
Marijke,
En, kunnen we van jou ook nog een bijdrage verwachten, of wilde je alleen maar testen of je met het aankaarten van dit topic een discussie op gang zou weten te brengen ;) ? Conclusie : mijn laatste veronderstelling klopt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

evertdirks

CiteerEvert,
Hoe is dat te rijmen met de uitkomsten van het door mij aangehaalde onderzoek van de LUW, waarin werd aangetoond, dat vissen minstens zo pijn- en stressgevoelig zijn als andere koudbloedige (en warmbloedige) dieren, die niet "aan de haak mogen worden geslagen" en met het verbod op het uitzetten en bijvoeren van alle andere diersoorten met de bedoeling om ze te "oogsten" ?
Ik onkent niet de uitslag van het onderzoek,En probeer dus zo min mogel;ijk schade toetebrengen dan de vis die ik vang.
Wel zet ik grote vraagtekens bij het toen schrijven van menselijke gevoelens naar dieren toe.
De keuze of je wel of niet vis is volgens mij net zo persoonlijk als de keuze om wel of geen vlees te eten of de keuze om wel of niet huisdieren te houden.
Ik vindt namelijk vogels in een kooi echt zielig.
Ik vis uitsluitend in natuurlijke omgevingen en je stelling van oogsten gaat volgens mij mank.
Nederlandse vissers eten zelde de door hen gevangen vis met uit zondering op snoekbaars en paling, ook bijvoeren wordt niet toegepast in natuurlijke wateren.
B) Evert  
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

wimtegels

Citeer
Nederlandse vissers eten zelde de door hen gevangen vis met uit zondering op snoekbaars en paling, ook bijvoeren wordt niet toegepast in natuurlijke wateren.
Ik vind het geen probleem als gevangen vis wordt opgegeten. Sterker nog, een van de redenen dat ik vrijwel nooit meer vis is het feit dat ik vrijwel geen vis eet.

Dat er niet wordt bijgevoerd in natuurlijk water betwijfel ik. Of noem je het gebruik van massa's lokvoer niet bijvoeren?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#13
Citeer- Wel zet ik grote vraagtekens bij het toe schrijven van menselijke gevoelens naar dieren toe.
- Ik vis uitsluitend in natuurlijke omgevingen en je stelling van oogsten gaat volgens mij mank. Nederlandse vissers eten zelden de door hen gevangen vis
Evert,
- In het onderzoek werden geen emoties aan de vissen toegeschreven, de pijn en stress werd fysiologisch/biochemisch (met meetinstrumenten) gemeten.
- Oogsten in de betekenis van "aan de haak slaan", niet perse van consumeren.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

evertdirks

Citeer
Citeer
Nederlandse vissers eten zelde de door hen gevangen vis met uit zondering op snoekbaars en paling, ook bijvoeren wordt niet toegepast in natuurlijke wateren.
Ik vind het geen probleem als gevangen vis wordt opgegeten. Sterker nog, een van de redenen dat ik vrijwel nooit meer vis is het feit dat ik vrijwel geen vis eet.

Dat er niet wordt bijgevoerd in natuurlijk water betwijfel ik. Of noem je het gebruik van massa's lokvoer niet bijvoeren?
De massa,s lokvoer worden gebruikt om de vissen naar een bepaalde plaats te lokken zodat ze goed te vangen zijn en is zeker niet bedoeld om de vissen te voorzien van voedsel. integendeel zou ik zeggen als vissen voldoende gegeten hebben vang je ze niet meer.
Ik bedoel hiermee wel de natuurlijke wateren en niet over speciale visplassen of forelvijvers.
Het gebruiken van masss lokvoer vindt je trouwens voornamelijk terug in de wedstrijd visserij.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

g.j. keizer

#15
CiteerDe massa's lokvoer worden gebruikt om de vissen naar een bepaalde plaats te lokken zodat ze goed te vangen zijn en is zeker niet bedoeld om de vissen te voorzien van voedsel. integendeel zou ik zeggen als vissen voldoende gegeten hebben vang je ze niet meer. Ik bedoel hiermee wel de natuurlijke wateren ... Het gebruiken van massa's lokvoer vindt je trouwens voornamelijk terug in de wedstrijd visserij.
Evert,
Dus een onnatuurlijke verrijking met lokvoer, dat na een viswedstrijd achterblijft en het water en de bodem plaatselijk ernstig vervuilt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Het voeren van de forellen in speciale vijvers vindt ik okay. Dit kun je geen ecosystemen met een gelsoten kringloop noemen. Hier moet wel gevoerd worden.

Meer moeitje heb ik als ik vissers met die met emmers vol lokvoer met vaak een "geheime" samenstelling aan de waterkant zitten. Er owrdt soms zelfs duivenmest in vermengd.

In het verleden heeft dit plaatselijk al geleid tot verzuring van het water.

Ik ben geen tegenstander van de sportvisserij. Maar het dient op een manier te gebeuren die een minimale invloed heeft op het betreffende ecosysteem.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

evertdirks

Citeer
Maar het dient op een manier te gebeuren die een minimale invloed heeft op het betreffende ecosysteem.
En daar ben ik het dan weer volkomen mee eens.
Dus vis ik uitsluitend met echt natuurlijk aas en voer daar ook zeer sporadisch mee of kunstaas/kunstvliegen.

B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

wimtegels

Even voor alle duidelijkheid: Ik heb uiteraard niet de behoefte om alle sportvissers aan te spreken op het waangedrag van een enkeling.

Als we dat ook met de natuurliefhebbers doen mag er niemand meer het veld in.

Het is wel en zinnige zaak van tijd tot tijd de voor en tegens van natuurgerelaterde activiteiten te bespreken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

evertdirks

#19
Ik denk dat elke organisatie met grote regelmaat moet kijken of zijn/haar gewoontes,regels en gedrag nog maatschappelijk geaccepteerd worden.
De hengelsportorganisatie als zodanig is zich daar volgens mij zeer terdege van bewust.
verder is mee op grote schaal bezig de "schade" die is ontstaan door maatschappelijke keuzes van de jaren 70 en 80 te herstellen.
Dus het aanleggen van natuurlijke oevers en het wegvangen van door een overmaat van meststoffen ontstane eenzijdige vispopulaties.
Steeds vaker kies men voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.
En een zo divers en natuurlijk mogelijke samenstelling van de visstand

B) evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

wimtegels

CiteerSteeds vaker kies men voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.
En een zo divers en natuurlijk mogelijke samenstelling van de visstand

B) evert
Vanuit de gedachte van die zo natuurlijke mogelijke visstand ben ik eigenlijk op zoek naar cijfers over het uitzetten van vis gedurende de laatste jaren.

Uitzetten vind ik los van geisoleerde vijvers, eigenlijk allen maar okay als herintroductie. Niet om en stand kunstmatig hoog te houden.
Ik denk dat dit niet anderes beoordeeld mag worden dan het uitzetten van fazanten voor de jacht.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

evertdirks

Citeer
CiteerSteeds vaker kies men voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.
En een zo divers en natuurlijk mogelijke samenstelling van de visstand

B) evert
Vanuit de gedachte van die zo natuurlijke mogelijke visstand ben ik eigenlijk op zoek naar cijfers over het uitzetten van vis gedurende de laatste jaren.

Uitzetten vind ik los van geisoleerde vijvers, eigenlijk allen maar okay als herintroductie. Niet om en stand kunstmatig hoog te houden.
Ik denk dat dit niet anderes beoordeeld mag worden dan het uitzetten van fazanten voor de jacht.
Daar ben ik het volkomen mee eens.
En zelfs herintroductie vind ik twijfelachtig.
Bij open verbindingen zijn juist oppertunisten als vissen uitstekend in staat om een gebied te herbevolken.

Slechts voor soorten die er van nature voorkwamen en waarvan in de omtrek geen populatie meer aanwezig is zou je eventueel een uitzondering kunnen

B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

wimtegels

Evert, heb jij cijfers over de hoeveelheid vis die de laatste jaren is uitgezet?

Gegevens van anderen zijn natuurlijk ook welkom.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

evertdirks

CiteerEvert, heb jij cijfers over de hoeveelheid vis die de laatste jaren is uitgezet?

Gegevens van anderen zijn natuurlijk ook welkom.
Nee helaas.
Het uitzetten van vis is vereniging gebonden en ik kan geen totaal gegevns vinden.
Tevens zou je mijn inziens het volstoppen van visvijver buiten moeten sluiten.
Volgens mij is er officieel alleen en grootschalig project met betrekking tot het uitzetten van spiegelkarpers aan de gang in de waal.

B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

wimtegels

Over die spiegelkarpers heb ik iest gevonden. Misschien moet ik even mailen naar de voormalige OVB.

Die zijn toch de belangrijkste leveranciers van uit te zetten vis?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

De Vissenbescherming wil dat het begin april door de koningin toegekende predicaat Koninklijk voor Sportvisserij Nederland weer wordt ingetrokken, omdat hengelen bij vissen veel leed veroorzaakt. Vissen zijn in het EU-verdrag van Lissabon (2008) erkend als dieren met bewustzijn en gevoel. Ze zouden dus niet voor de recreatie gevangen moeten worden (bron : ANP).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#26
Citeer1. Ik word een beetje moe van het geprojecteer van menselijke waarden op dieren. Het is een vorm van antropocentrisme die mij totaal niet aanstaat en zeer discutabel is... elk mens ... zich ook moet afvragen in hoeverre zijn of haar aanwezigheid op dat moment of op die plek voor- danwel nadelen heeft.
2. Ik zou persoonlijk alleen een hengeltje uitwerpen als ik de buit ook in pan kan gooien. Of je dat sportvisserij moet noemen...?
Joram,
1. En ik word meer dan een beetje moe van mensen, die de uitkomsten van fysiologisch/biochemisch onderzoek, waarin de door aan de haak geslagen vissen ervaren pijn en stress werd aangetoond en waarop het door alle EU-lidstaten ondertekende verdrag van Lissabon is gebaseerd, verwarren met geprojecteer van menselijke waarden op dieren, oftewel dat een vorm van antropocentrisme noemen en daarnaast het bij zoogdieren aangetoonde bestaan van een zelfbeeld of identiteit (dolfijnen) en invoelend vermogen (orang oetan) blijven ontkennen of negeren om de gevolgen van eigen handelen niet onder ogen te hoeven zien (cognitieve dissonantie). Misschien moet je "Huilen met de wolven" van de antropologe Barbara Noske en de recente gedragsbiologische of ethologische literatuur over mensapen (De Waal, Smits), olifanten, walvissen, dolfijnen en orka's er toch eens op nalezen.
2. Nee, dat is vergelijkbaar met of een vorm van jagen om te oogsten, die volgens jou (in de Engelse betekenis van het woord) eveneens als sport wordt beoefend.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

evertdirks

CiteerVissen zijn in het EU-verdrag van Lissabon (2008) erkend als dieren met bewustzijn en gevoel.

Ik heb geen enkel probleem met het gevoel wat hier genoemd wordt.
Tuurlijk hebben vissen gevoel en natuurlijk probeer ik niet een excuus te verzinnen om het feit dat ik vis en een vis daardoor een pijn gevoel ervaart.
Waar ik wel grote moeite me heb is de opmerking bewustzijn in de tekst.
Bewust zijn geen aan dat je je bewustben van je zijn je wezen en je leven.
Dit maakt het mogelijk om anticiperend te reageren op de omgeving.
Als je ooit de tijd heb genomen om te kijken hoe een snoek merdere malen in de zelfde visschool toe te slaan snap je dat hier gewoon natuurlijk gedrag aan het werk is een geen bewust zijn.
Ieder zelf bewust wezen zou namelijk op dat moment de school verlaten aangezien de focus op school ligt en niet op het individu.
Daarom heb ik moeite met het dit soort kretologie.
Verbiedt of gewoon het vissen, of sta het toe binnen gelden de fatsoens normen en laat het aan de beoefenaar zelf over hoe hij dit met zich zelf kan vereenigen.
B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

g.j. keizer

#28
Citeer1. ... natuurlijk probeer ik niet een excuus te verzinnen ...
2. Waar ik wel grote moeite mee heb is de opmerking bewustzijn in de tekst. Bewust zijn geeft aan dat je je bewust bent van je zijn, je wezen en je leven.
3. Dit maakt het mogelijk om anticiperend te reageren op de omgeving. Als je ooit de tijd hebt genomen om te kijken hoe een snoek meerdere malen in dezelfde visschool toeslaat, snap je dat hier gewoon natuurlijk gedrag aan het werk is een geen bewust zijn. Ieder zelf bewust wezen zou namelijk op dat moment de school verlaten aangezien de focus op de school ligt en niet op het individu. Daarom heb ik moeite met dit soort kretologie.
Evert,
1. Ik reageerde op Veldman's post en op zijn eerder ingenomen standpunten met betrekking tot de jacht en de veronderstelde emoties en sensaties bij mens en dier onder het topic "Discussie over de jacht in Nederland (Poging tot rationele discussie)" op het Forum Ethiek en wetgeving.
2. Ik heb de wetenschappelijk gedefinieerde term bewustzijn of "consciousness" of "(conscious) state of mind" bij vissen niet in het verdrag van Lissabon opgenomen. Als psycholoog/etholoog gebruik ik zelf de termen (zelf)bewustzijn of identiteit en empatisch vermogen niet voor vissen (wel pijnsensatie en stress gevolgd door het optreden van een fysiologisch en gedragsbiologisch aantoonbare "fligt-" of "withdrawal"-reactie), maar voor dicht bij de mens staande zoogdieren als mensapen (bonobo, orang oetan) en dolfijnen.
3. Daarin is een koudbloedig dier als de snoek niet uniek. De mens laat zich minstens zo eenvoudig door soortgenoten en andere dieren om de tuin leiden of verbijsteren en volhardt ondanks zijn zelfbewustzijn en zijn introspectieve en anticiperende vermogens in inproductief of zelfdestructief gedrag. Een ezel stoot zich in het (al)gemeen niet twee keer aan dezelfde steen, de mens doet niet anders. Bovendien wordt ook bij mensen voorkomend "instinctief" gedrag altijd nog in belangrijke mate door feromonen (vomero-nasale orgaan) gestuurd.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Citeer
Verbiedt of gewoon het vissen, of sta het toe binnen gelden de fatsoens normen en laat het aan de beoefenaar zelf over hoe hij dit met zich zelf kan vereenigen.
B) Evert
Hier heeft Evert een belangrijk punt.

Sportvissen is toegestaan binnen bepaalde voorwaarden.

Als je daar tegen bent moet je bij de wetgever zijn, niet bij de individuele visser.

Aan de andere kant is het van belang door voorlichting aan vissers en onderzoek naar vismethoden waarbij de vis zo min mogelijk pijn lijd volgens mij ook van belang.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels