Welke microscoop en vergroting heb ik nodig om Springstaarten te determineren.

Gestart door robertknoops, maart 17, 2022, 10:07:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

robertknoops

Hallo,

Welke microscoop en vergroting heb ik nodig om Springstaarten te determineren.
Ik kan nu nog niet eens de ocellen bekijken laat staan de klauw van de poten bekijken.
Als ik een springstaart tussen een dekglaasje leg, dan kun je hem maar van een kant bekijken,
doe ik het zonder dan zijn ze zo uit gedroogd. Hoe onderzoekt men zoiets?

Alvast mijn dank.

Groeten,
Robert

mberg

Dag Robert,

Je microscoop moet minimaal 400x vergroten (dus 10x oculair en 40x objectief) en voor sommige soorten zelfs 1000x. Daarnaast moet je de dierne ophelderen zodat je er doorheen kunt kijen. Ik doe dat met een 10% KOK of 10% NaOH oplossing, of 40% melkzuur.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

robertknoops

Hallo Matty, Bedankt voor de info. Ik ga nu met een gerust hart aan de slag met de zuigexhauster. Ik kom met mijn microscoop niet verder dan 400x  :rolleye:
Groeten, Robert

roelvanbezouw

Citaat van: robertknoops op maart 22, 2022, 14:04:00 PM
Hallo Matty, Bedankt voor de info. Ik ga nu met een gerust hart aan de slag met de zuigexhauster. Ik kom met mijn microscoop niet verder dan 400x  :rolleye:
Groeten, Robert

Hey Robert,

Van Euromex heb ik set die 40x, 100x, 400x en 600x produceert.
De 600x vergroting heeft echt wel meerwaarde, zonder met olie te moeten knoeien.

Met vriendelijke groet,

Roel
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

robertknoops

Hoi Roel, Sorry voor mijn late reactie ik was even in het buitenland. Ik weet heel weinig van microscopen af, ik had laatst al rond gekeken ik weet niet als
dit evt. iets is van Bresser Erudit DLX 40x - 1000x Biologische microscoop €255 Ik ga er later goed naar kijken. Bedankt voor je tip. Groeten, Robert

roelvanbezouw

Citaat van: robertknoops op april 04, 2022, 19:49:32 PM
Hoi Roel, Sorry voor mijn late reactie ik was even in het buitenland. Ik weet heel weinig van microscopen af, ik had laatst al rond gekeken ik weet niet als
dit evt. iets is van Bresser Erudit DLX 40x - 1000x Biologische microscoop €255 Ik ga er later goed naar kijken. Bedankt voor je tip. Groeten, Robert

Beste Robert,

Ikzelf ben begonnen met een tweedehands CH of BH van Olympus. Robuust materiaal - ook als is het 30+ jaar oud - met goede optiek. Het kost niet veel, maar gelijk hoge kwaliteit. Later kun je dan altijd nog overstappen naar iets met meer flair. Anders verkoop je het door zonder waardedaling.

Met vriendelijke groet,

Roel
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

robertknoops

Hoi Roel, Ja dat heb ik inderdaad al een paar jaar gleden aangeschaft een oude Olympus volgens mij heb ik laatst niet goed gekeken,
ik heb twee oculairs van 7x & 10x met een objectief van 4x 10x 40 & 100x
Ik ga er nog een keer goed naar kijken, ik denk dat ik die vergrotingen aan de kant heb gelegd dat ik er toendertijd niks door zag.

Groeten,
Robert

roelvanbezouw

Citaat van: robertknoops op april 05, 2022, 13:07:43 PM
Hoi Roel, Ja dat heb ik inderdaad al een paar jaar gleden aangeschaft een oude Olympus volgens mij heb ik laatst niet goed gekeken,
ik heb twee oculairs van 7x & 10x met een objectief van 4x 10x 40 & 100x
Ik ga er nog een keer goed naar kijken, ik denk dat ik die vergrotingen aan de kant heb gelegd dat ik er toendertijd niks door zag.

Groeten,
Robert

Hey Robert,

Dat werkt prima. Een goede groep om mee te beginnen is het Isotoma complex. Het komt op de haren aan, maar omdat de dieren zo groot zijn ideaal om mee in te stappen.

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops